آمادگی ۱۲۰ میدان پر تردد و ۹۰۰ ساختمان شهرداری تهران برای عزاداری ایام محرم

شهرداران آنلاین/به گزارش ایسنا، اصغر عطایی درباره آمادگی شهر تهران برای محرم تاکید کرد: با توجه به برگزاری جلسات متعدد شورای فرهنگی، جلسه با شهرداران مناطق و همچنین جلسه شورای معاونین خدمات شهری در خصوص محرم ۱۴۰۰ به مناطق ۲۲گانه ابلاغ و تاکید گردید که با اهتمام ویژه و مطابق سیاستها و رویکردهای شهرداری تهران، نسبت به […]

شهرداران آنلاین/به گزارش ایسنا، اصغر عطایی درباره آمادگی شهر تهران برای محرم تاکید کرد: با توجه به برگزاری جلسات متعدد شورای فرهنگی، جلسه با شهرداران مناطق و همچنین جلسه شورای معاونین خدمات شهری در خصوص محرم ۱۴۰۰ به مناطق ۲۲گانه ابلاغ و تاکید گردید که با اهتمام ویژه و مطابق سیاستها و رویکردهای شهرداری تهران، نسبت به فضاسازی شهری انجام تبلیغات محیطی معابر و میادین بصورت چشمگیر و با استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود، اقدام نمایند.

او افزود: رسیدگی و توجه ویژه به نگهداشت شهر، به ویژه معابر منتهی به مساجد و تکایا و هیئت های مذهبی، ۱۲۰ میدان شاخص و پرتردد شهر تهران، به صورت ویژه و یکنواخت توسط سازمان زیباسازی و بیش از ۹۰۰ ساختمان شهرداری شامل ساختمان های مناطق، نواحی، سرای محلات، ساختمانهای ستادی (با نظارت اداره کل پشتیبانی)، فروشگاه های شهروند، میادین میوه و تره بار، ایستگاه های آتش نشانی و… با تاکید بر فضاسازی بیرونی آماده محرم شده است.

اصغر عطایی با اشاره به دیگر مراکزی که زیر نظر شهرداری هستند، گفت: توجه ویژه به آماده کردن محوطه بهشت زهرا (س) و  ۱۳۰۰ بوستان در سطح شهر تهران برای محرم، در اختیار قراردادن ۶۱ بوستان در سطح مناطق ۲۲ گانه جهت برپایی و برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به هیئت های مذهبی نیز در دستور کار قرار گرفت.

آماده سازی حمل و نقل عمومی جهت عزاداری اباعبدالله الحسین (ع)

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در ادامه اضافه کرد: علاوه بر بخش خدمات شهری، دیگر معاونت های شهرداری تهران نیز برای عزاداری سالار شهیدان آماده شد. در این راستا با معاونت حمل و نقل و ترافیک جهت نصب پرچم های مشکی بر روی ناوگان حمل و نقل عمومی (اتوبوس -تاکسی و مترو) هماهنگی های لازم صورت گرفت. بر روی کلیه خودروهای شهربان و معبربان به تعداد ۳۷۲ دستگاه نیز پرچم و کتیبه نصب شد.

او درباره آمادگی ساختمان های دولتی برای محرم نیز اظهار کرد: با معاونت اجتماعی و فرهنگی هماهنگی های لازم صورت گرفت تا اقلام و پوسترهای تبلیغاتی مرتبط با محرم برای اصناف تهران تهیه و تحویل آنها شود. همچنین در خصوص آماده کردن فضاهای بیرونی ساختمان های دولتی نیز با استانداری تهران هماهنگی های لازم صورت گرفت.

تغزیه خوانی، دمام زنی و چاووشی خانی در تهران

عطایی در خصوص برنامه های معاونت اجتماعی شهرداری تهران نیز توضیح داده و تاکید کرد: جلسات متعدد شهرداری در خصوص برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در شرایط اپیدمی کرونا برگزار شده و تاکید بر حفظ سلامت شهروندان بود. به همین جهت وظایف معاونت ها به صورت شفاف مشخص شد. معاونت اجتماعی شهرداری تهران ۸ برنامه به عهده دارد. ۱– فضاسازی، ۲- تقدیر از پیرغلامان و خادمان حسینی، ۳- مراسم آیینی شامل تعزیه خوانی و دمام زنی و چاووشی خوانی، ۴- کوچه های حسینی (چهارپایه خوانی) این مراسم را کلیه مناطق ۲۲ گانه، دهه اول محرم و دهه آخر صفر (قبل از نماز مغرب و عشا) در نقاط پرتردد اجرا خواهند کرد، ۵- نمایشگاه (نمایشگاه کتاب شور حسینی؛ عقلانیت دینی – برپایی نوزدهمین نمایشگاه عطر سیب و شمیم حسینی)، ۶- تولید و توزیع اقلام فرهنگی (طراحی و چاپ پوسترهای عطر سیب و صلوات چهارده معصوم به منظور توزیع بین کسبه و صنوف)، ۷- حمایت و مشارکت در راستای برگزاری مراسم هیات ها و ۸- ویژه برنامه های مناطق ۲۲ گانه (شامل برگزاری مسابقات فرهنگی به صورت مجازی – کمک مومنانه و حمایت از نیازمندان – برپایی ایستگاه صلواتی و فرهنگی – دیدار و تقدیر از خانواده شهداء – اجرای برنامه های فرهنگی) ماموریت هایی است که در ماه محرم بر عهده معاونت اجتماعی قرار داده شده است.