اقدامات عمرانی و خدماتی شهرداری در دولتخانه صفوی

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان گفت: تمامی بازارهای منتهی به حمام تازه مرمت شده شاهزاده‌ها ساماندهی می‌شود.

اقدامات عمرانی و خدماتی شهرداری در دولتخانه صفوی

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان گفت: تمامی بازارهای منتهی به حمام تازه مرمت شده شاهزاده‌ها ساماندهی می‌شود.

حسین کارگر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از سالیان گذشته اقدامات شایسته عمرانی و خدماتی در دولتخانه صفوی انجام شده که شامل ساماندهی میدان نقش جهان، ساماندهی بازارها و محورهای منتهی به دولتخانه و ابنیه‌های تاریخی، ساماندهی تنها باغ به جا مانده از صفوی و مرمت ابنیه های ارزشمند تاریخی است.

وی با اشاره به اهمیت دولتخانه صفوی تصریح کرد: دوران صفویه را می‌توان اوج شکل‌گیری شکوه و عظمت اصفهان دانست که این عظمت را می‌توان در مجموعه بی نظیر میدان نقش جهان شاهد بود؛ علاوه بر آن کاخ‌ها و باغ‌های با عظمت با معماری زیبای آن که تا دامنه کوه صفه ادامه داشت، اما متأسفانه اکنون اثری از آن باقی نمانده است.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان ادامه داد: این شکوه و عظمت اقتدار و قدرت صفوی را دو چندان می‌کرد که جهانگردان معروف جهان را به شگفتی وامی داشت و اکنون آثار باقی مانده از آن دوران در منطقه مرکزی شهری منطقه سه شهرداری اصفهان به چشم می‌خورد.

وی افزود: ابنیه‌های موجود در دولتخانه صفوی صرفاً ساختمان و بنا نیست، بلکه فرهنگ و تمدن آن دوران در آن نهفته است که باید با مرمت و احیای آن برای آیندگان زنده و پاس نگاه داشته شود.

کارگر تصریح کرد: از دهه‌های گذشته ساماندهی میدان باعظمت نقش جهان و بازارهای اطراف آن مورد توجه شهرداری واقع شد و ساماندهی آن به همراه آزادسازی‌های اطراف ابنیه‌های با ارزش تاریخی به منظور کاهش رطوبت حاصل از تأسیسات و ساختمان‌های شهری در دستور کار این منطقه قرار گرفته و اجرایی شده است.

وی با اشاره به مرمت میدان نقش جهان و بازارهای اطراف آن گفت: از سالیان گذشته که میدان نقش جهان از ترافیک حذف شد، عملیات آسفالت‌برداری، نوسازی تأسیسات شهری و سنگفرش آن و خیابان‌های منتهی به این میدان انجام و بازارهای اطراف میدان نیز زیرسازی و سنگفرش و اکثر مکان‌ها، دیواره‌ها و سقف‌های معیوب مرمت و ساماندهی شد.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان ادامه داد: عملیات مرمت و احیای آبراهه‌ها و مسیرهای منتهی به تنها باغ شاهی صفوی که همان «باغ هشت بهشت» است توسط منطقه سه اجرا شد و با حذف ترافیک از چهارباغ عباسی و تبدیل به پیاده راه، عملیات ساماندهی چهارباغ عباسی شامل پیاده‌روها، پیاده راه و محور میانی با احداث آبراهه میانی و شش حوض، همچنین ساماندهی ضلع شرقی و حوض میانی میدان امام حسین (ع) توسط این منطقه انجام شد و در سال جاری مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی با اشاره به سایر اقدامات دولتخانه صفوی، اظهار کرد: عملیات ساماندهی بازار اصفهان حد فاصل میدان امام علی (ع) تا میدان امام (ره) نیز در سال گذشته توسط منطقه سه شهرداری کلید خورد.

کارگر خاطرنشان کرد: عملیات سنگفرش کف بازار، مرمت دیواره‌ها و سقف بازار با هزینه بیش از ۱۱۰ میلیارد ریال در سال جاری به اتمام رسید و بلافاصله عملیات ساماندهی بازار رنگرزها از شبکه‌های متصل به بازار بزرگ در برنامه عمرانی این منطقه قرار گرفت.

وی ادامه داد: محدوده بازار رنگرزها شامل بازارچه نو شرقی، بازار نجارها و خود بازار رنگرزها را شامل شده و از طرفی این بازارها به حمام شاهزاده‌ها که توسط منطقه سه شهرداری مرمت و بازسازی شده، منتهی می‌شود.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان تصریح کرد: محدوده بازار رنگرزها مساحتی حدود هشت هزار متر مربع دارد، بدین منظور عملیات آسفالت‌برداری، زیرسازی و سنگ‌فرش این بازار همچنین مرمت دیواره‌ها و سقف با اعتبار ۹۰ میلیارد ریال در دستور کار این منطقه قرار گرفته و حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی به سامانه‌های خیابان سپاه اشاره و تصریح کرد: خیابان سپاه تنها حلقه اتصال به جا مانده از پیاده راه دولتخانه صفوی از سمت چهار باغ عباسی و گذر از میدان امام حسین (ع)، خیابان سپاه به میدان امام (ره) بوده که ابتدا پیاده روهای ضلع شمالی و جنوبی این خیابان ساماندهی و عملیات آسفالت برداری این خیابان نیز در هفته گذشته به منظور اجرای عملیات سنگفرش انجام شده است.

کارگر گفت: عملیات ساماندهی ۴۰۰ متر باقی مانده از پیاده راه خیابان سپاه با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی با هزینه ۱۲۰ میلیارد ریال در دست اقدام است.

کد محتوا ۴۰۶۵۳

برچسب ها