بهره برداری از اتوبوس‌های بازسازی شده در اصفهان

شهرداران آنلاین/به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، کاهش آلودگی زیست محیطی، بهبود ناوگان خدمت‌رسانی، افزایش بهره‌وری مصرف سوخت و ارتقای ایمنی حمل و نقل از مزایای این اقدام است. برای بازسازی هر دستگاه اتوبوس ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شده است. تعدادی از اتوبوس‌ها در کارخانه پیشرو دیزل و تعدادی در تعمیرگاه شهرداری اصفهان […]

شهرداران آنلاین/به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، کاهش آلودگی زیست محیطی، بهبود ناوگان خدمت‌رسانی، افزایش بهره‌وری مصرف سوخت و ارتقای ایمنی حمل و نقل از مزایای این اقدام است.

برای بازسازی هر دستگاه اتوبوس ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شده است. تعدادی از اتوبوس‌ها در کارخانه پیشرو دیزل و تعدادی در تعمیرگاه شهرداری اصفهان به طور مشترک بازسازی شده است.

شهرداری اصفهان علاوه بر خرید بیش از ۱۵۰ دستگاه اتوبوس جدید و افزودن به ناوگان اتوبوسرانی اصفهان، بازسازی اتوبوس‌ها و بازگرداندن آنها به چرخه خدمت‌رسانی را در دستور کار دارد.

* اولین سری اتوبوس های بازسازی شده در اصفهان

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آئین بهره برداری از اتوبوس‌های نوسازی شده شهرداری اصفهان گفت: تلاش شد از ظرفیت شهرداری‌ها برای این موضوع استفاده شود و تأمین مالی این برنامه از مسیر صندوق توسعه کارآفرینی امید انجام شود؛ خوشبختانه با مدیریت رئیس صندوق کارآفرینی در استان و شهردار اصفهان اقدامات مناسبی در این راستا انجام شده است.

عیسی منصوری در این مراسم اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ با توجه به شرایط کشور بسته‌ای تحت عنوان بسته اشتغال و کسب و کار فراهم شد و پس از تصویب در شورای عالی اشتغال به ستاد سران قوا ارجاع داده شد؛ در این بسته مبحث بازسازی بافت فرسوده و توجه ناوگان حمل و نقل شهری مورد تاکید رئیس جمهور قرار گرفت. یکی از حوزه‌های این بسته که به نتایج مطلوبی دست یافت مبحث بازسازی ناوگان حمل‌ونقل بود که باعث خرسندی است.

منصوری خاطرنشان کرد: ابتکاری که در سازمان برنامه بودجه انجام شد این بود که تلاش شد از ظرفیت شهرداری‌ها برای این موضوع استفاده شود و تأمین مالی این برنامه از مسیر صندوق توسعه کارآفرینی امید انجام شود؛ خوشبختانه با مدیریت رئیس صندوق کارآفرینی در استان و شهردار اصفهان اقدامات مناسبی در این راستا انجام شده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید نیز گفت: شهرداری اصفهان تلاش‌های فراوانی را در جهت نوسازی حمل و نقل عمومی انجام داد و در حال حاضر شاهد اولین سری از اتوبوس‌های نوسازی شده در اصفهان هستیم.

اصغر نورالله زاده اظهار کرد: پس از گذشت چندین ماه از انعقاد تفاهم نامه‌ای که به اتفاق مجمع شهرداران کلانشهرها و سازمان برنامه بودجه این امکان فراهم شد که در حوزه نوسازی اتوبوس‌ها این اقدام را در اصفهان به عنوان اولین شهر اجرا کنیم.

وی ادامه داد: بدون شک علاوه بر اینکه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تأثیر به سزایی در بخش اشتغال زایی و کمک به حمل و نقل عمومی دارد، این اقدام از جنبه اشتغال زایی هم ارزش فراوانی دارد.

*اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان به حمل و نقل عمومی

قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان در این مراسم با بیان اینکه طی چندسال گذشته شهرداری اصفهان با اولویت قرار دادن مسائل زیر ساختی به ویژه در حوزه حمل و نقل به دلیل ارتباط مستقیم با محیط زیست و کاهش آلودگی‌ها اقدامات بسیار مهمی انجام داده است، گفت: امسال ۴ هزار میلیارد تومان از بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری اصفهان به حوزه حمل و نقل اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: در این دوره مدیریت شهری در سال ۹۶ خط یک مترو ظرف مدت ۴ ماه پس از سالها تکمیل شد و بعد از ۱۷ سال در اختیار شهروندان قرار گرفت؛ همچنین احداث خط دو متروی اصفهان آغاز شد و تا امروز پیشرفت بسیار خوبی داشته و از دو جبهه شمال شرق (زینبیه) تا غرب شهر اصفهان در حال ساخت است؛ دستگاه TBM از جبهه شرق در دو تونل فعال است و در جبهه غرب حفاری یک تونل از طریق دستگاه TBM آغاز شده است. همچنین مطالعات خط ۳ متروی اصفهان نیز انجام شده است و برخی از محل‌های احداث ایستگاه خریداری شده است.

وی ادامه داد: اقدامات اولیه طرح تراموا در طی یک قرارداد مشارکتی بین قرارگاه خاتم الانبیا و شهرداری اصفهان صورت گرفته است و اقدامات نهایی آن در وزارت کشور در حال پیگیری است؛ امیدوارم شورای عالی ترافیک نیز تصمیم نهایی را اتخاذ کند تا طرح از میدان جمهوری تا میدان آزادی اجرایی شود.

وی تاکید کرد: در خصوص نوسازی ناوگان اتوبوس رانی شهرداری اصفهان اقدامات بسیار ارزنده‌ای انجام‌شده است؛ زیرا از سال ۹۶ تا به امروز بیش از ۱۵۰ اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی اصفهان اضافه شده است. در کنار آن اصفهان به عنوان اولین شهر، بازسازی اتوبوس‌های فرسوده را طی مذاکراتی با سازمان برنامه و بودجه آغاز کرد و قرار شد برای هر دستگاه اتوبوس ۲۸۰ میلیون تومان وام پرداخت شود و از این مبلغ شهرداری اصفهان حدود ۵۰ میلیون تومان بلاعوض تقدیم کند و حدود ۲۴۰ میلیون توسط صندوق کار آفرین امید به عنوان وام کم بهره پرداخت شود.

وی این حرکت را در راستای برنامه اصفهان ۱۴۰۵ با شعار شهر زیست پذیر دانست و گفت: یک شهر آلوده، پر از ترافیک که آسایش مردم را خدشه دار می‌کند نمی‌تواند زیست پذیر باشد؛ قطعاً شهری زیست پذیر است که اتوبوس‌های آن از استاندارهای لازم برخوردار باشد؛ خطوط بی آر تی آن توسعه پیدا کند؛ تراموا و متروی شهر هر روز در حال توسعه باشد و فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی ترویج پیدا کند.

وی با اشاره به همدلی شورای اسلامی شهر اصفهان برای تحقق این اهداف، تاکید کرد:اصفهان یک شهر گردشگری است. پیش بینی احداث ۷۷۷ کیلومتر مسیر دوچرخه برای این شهر انجام شده است.

*بازسازی اتوبوس‌ها در شرایط تحریم کار سختی بود

همچنین علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: یکی از وظایف مدیریت شهری ایجاد زمینه آرامش، آسایش و رضایت شهروندان در شهر است و باید به بهترین نحو ممکن به آن‌ها خدمت شود.

وی با بیان اینکه مردم اصفهان قدر زحماتی که برای شهر کشیده می‌شود را می‌دانند و خدمات مدیریت شهری را رصد می‌کنند، افزود: خدمات شهرداری تسهیل‌گر امور مردم است و وظیفه داریم دغدغه شهروندان را روز به روز کاهش دهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: مردم باید بدانند که اگر خدمتی در این شرایط اقتصادی و تحریم‌ها اتفاق می‌افتد، با سختی زیادی همراه است. در شرایط فعلی خرید اتوبوس‌های جدید بسیار سخت است، بر همین اساس تعدادی از اتوبوس‌های شهری اصفهان بازسازی شد تا جریان خدمت متوقف نشود.

نصراصفهانی افزود: مدیریت شهری به عرصه نوسازی اتوبوس‌ها ورود کرد که مورد استقبال شورای شهر و سپس بخش خصوصی قرار گرفت و بودجه لازم برای اجرای این تصمیم در نظر گرفته شد؛ نهایتاً شرایطی ایجاد شد که علی‌رغم شرایط اقتصادی و تحریم‌های حداکثری این اقدام انجام شود.

وی با بیان اینکه سرزندگی در شهر اصفهان جریان دارد، افزود: امیدواریم با استمرار اقدامات در این زمینه بیش از گذشته در خدمت شهروندان موفق باشیم و شرایط زیست بهتر را برای آن‌ها ایجاد کنیم