تدبیری کلان به نفع شهر/دوراندیشی در خرید مصالح سبب صرفه‌جویی ۹۰ میلیارد تومانی برای شهرداری قم شد

شهرداران آنلاین/به گزارش شهرنیوز، سید ابوالفضل میریک امامی با اشاره به عملکرد و رسالت سازمان توسعه و عمران شهرداری قم اظهار داشت: این مجموعه یکی از سازمان‌های وابسته به شهرداری برای کمک به اجرای پروژه‌های کلان و عمرانی بوده و یک سری وظایف برای آن تعریف‌شده است. مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم دراین‌باره […]

شهرداران آنلاین/به گزارش شهرنیوز، سید ابوالفضل میریک امامی با اشاره به عملکرد و رسالت سازمان توسعه و عمران شهرداری قم اظهار داشت: این مجموعه یکی از سازمان‌های وابسته به شهرداری برای کمک به اجرای پروژه‌های کلان و عمرانی بوده و یک سری وظایف برای آن تعریف‌شده است.

مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم دراین‌باره افزود: درواقع این مجموعه تنها سازمان عمران شهری به شمار می‌رود که رئیس سازمان آن، استاندار و رئیس هیئت‌مدیره نیز شهردار است و آن را راهبری می‌کنند.

وی در رابطه با مهم‌ترین وظایف سازمان ابراز کرد: اجرای کلیه پروژه‌های کلان اعم از تقاطع‌ها و برنامه‌ریزی جهت آسفالت و تولید آسفالت، معادن و ساخت‌وسازها در قالب انعقاد قرارداد به این سازمان محول می‌شود.

میریک امامی عنوان کرد: این سازمان بیرون از شهر نیز می‌تواند این خدمات را ارائه دهد و از طریق توافق‌نامه‌هایی با شهرداری‌های اقماری چون شهرداری کهک و قنوات برخی از این خدمات ارائه می‌شود.

وی با اشاره به پروژه‌های دست اقدام در سطح شهر تصریح کرد: در حال حاضر از ۷ پروژه‌ای که از سال ۹۸ در دست سازمان بوده تاکنون سه پروژه کلان به بهره‌برداری رسیده که تقاطع سه سطحه ولی‌عصر(عج) ازجمله این پروژه‌هاست.

مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم خاطرنشان کرد: در پروژه تقاطع سه سطحه ولی‌عصر(عج) بالغ‌بر ۸۰ میلیارد تومان هزینه شده و این پروژه اواخر سال قبل به بهره‌برداری رسیده است.

وی در مورد دومین پروژه شاخص در قم در سال‌های اخیر ابراز کرد: مجموعه پل‌های ۹ دی از دیگر طرح‌هایی بود که آخرین رمپ D آن اوایل امسال انجام شد؛ این طرح نیز به دلیل تملک، زمان زیادی برد و کارخانه و گاراژی باید توسط شهرداری در منطقه تملک می‌شد.

میریک امامی با بیان اینکه به‌طورکلی تملک‌ها بسیار زمان‌بر هستند و طرح را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کنند اظهار داشت: هر شهرداری باید تملک و معارضات ملکی را انجام و زمین بدون معارض را تحویل پیمانکار و بخش خصوصی دهد، از طرفی نوسانات شدید قیمت‌ها به دلیل زمان‌بر بودن تملکات، دامن‌گیر پروژه‌ها می‌شود.

مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم گفت: سال قبل و امسال با توجه به نوسانات شدید قیمت‌ها به‌خصوص در بتن و میلگرد در اجرای پروژه‌ها در مضیقه بوده و هستیم و مشکلات زیادی وجود دارد که تأمین آن جزء وظایف سازمان است.

وی یادآور شد: سازمان عمران یکی از سازمان‌های وابسته به شهرداری است و اگر تدبیر شهردار و مجموعه معاونت عمرانی شهرداری دراین‌باره وجود نداشت، به دلیل نوسان قیمت و هزینه‌های گزاف با رکود و توقف پروژه‌ها مواجه بودیم.

میریک امامی اضافه کرد: به دلیل دوراندیشی لازم در سال ۹۸ علی‌رغم وجود مشکلات، کمبود بودجه و اعتبارات خرید خوبی در تأمین میلگرد و آسفالت و مصالح با قیمت پایینی اتفاق افتاد و توانستیم بخش زیادی از مصالح را تا سال ۱۴۰۰ با قیمت مناسب در اجرای پروژه‌ها دپو کنیم.

وی تصریح کرد: دوراندیشی در خرید مصالح و متریال‌ها در اجرای پروژه‌ها موجب صرفه‌جویی ۹۰ میلیارد تومانی در شهرداری قم شد؛ به‌ویژه نوساناتی که از سال ۹۹ تا ۱۴۰۰ ایجاد شد می‌توانست بخش زیادی از منابع را به خود اختصاص دهد.

مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم با تأکید بر اینکه متریال‌ عمده پرو‌ژه‌ها در تقاطع‌ها، میلگرد است که دراین‌باره برآورد انجام و طرح توجیهی انجام گرفت، اذعان کرد: شهردار دستور داد اگر هم اعتباری نیست از طریق وام این میلگردها خریداری شود که خوشبختانه تأمین اعتبار شد و نتیجه‌بخش بود.

وی با اشاره به اهمیت این دوراندیشی توسط مدیریت شهری ابراز کرد: اگر این میلگردها و یا قیر خریداری نمی‌شد و یا این پروژه با رکود و توقف مواجه بود، باید با هزینه‌های گزاف‌تری اقدام به اجرای پروژه‌ها می‌کردیم و این در حالی بوده که توقف در پروژه‌ها معنا ندارد.

مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم بیان کرد: با توجه به تدبیری که در سال گذشته به‌ویژه در پروژه ۹ دی و با هماهنگی نهادهای نظارتی و استفاده از توان سازمان بازرسی انجام شد، بسیاری از مشکلاتی که به دلیل نوسانات شدید قیمت می‌توانست پیمانکاران را متضرر کند رفع شد.