دادستانی با ترک فعل مدیران در مسئله آلودگی هوای اراک برخورد کند

شهرداران آنلاین/به گزارش خبرنگار مهر، سیاوش آقاخانی در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک با بیان اینکه انتظار داشتیم که مشاور در خصوص ضایعاتی‌ها و آلودگی‌های آنها و کانون‌های ریزگرد محلی نیز گزارشی داشته باشد، اظهار کرد: در خصوص تالاب میقان، کانون فرسایش باد و شرکت املاح معدنی ایران، صنایع دیگر به غیر از ایرالکو هیچ برنامه‌ای در سیاهه […]

شهرداران آنلاین/به گزارش خبرنگار مهر، سیاوش آقاخانی در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک با بیان اینکه انتظار داشتیم که مشاور در خصوص ضایعاتی‌ها و آلودگی‌های آنها و کانون‌های ریزگرد محلی نیز گزارشی داشته باشد، اظهار کرد: در خصوص تالاب میقان، کانون فرسایش باد و شرکت املاح معدنی ایران، صنایع دیگر به غیر از ایرالکو هیچ برنامه‌ای در سیاهه انتشارشان دیده نشد فقط در خصوص آلاینده‌های عمومی صحبت شد، در خصوص بنزن هیچ بحثی صورت نگرفته است، باید در خصوص کالبد شهر اراک، نقش مردم در این طرح، آلاینده‌های خانگی و … صحبت می‌شد و مسلماً این نواقص به بازنگری فنی و دقیق نمی‌انجامد.

وی ادامه داد: شهرداری اراک و شازند از صنایع عوارض آلودگی دریافت می‌کنند ولی این سوال مطرح است که این عوارض کجا رفت؟ شهرداری می‌گوید دولت اتوبوس نخریده پس این عوارض در کجا هزینه شده است؟

این فعال محیط زیست گفت: از سال ۷۷ موضوع آلودگی هوا، از استانداران مختلف پیگیری شد و خواستار رسیدگی به مسئله آلودگی هوای اراک و تدوین یک برنامه اجرایی همراه با افق بودیم.

آقاخانی ادامه داد: از زمان تدوین طرح با حضور هر استاندار بارها نقدهای مختلف اعلام شده است ولی این طرح با وجود گذشت ۲ دهه، در گرداب عدم تأمین اعتبارها باقی مانده است و دستگاه‌های اجرایی هزار بهانه آوردند که کار را انجام ندهند و کار در این ۲۰ سال عقب افتاده است.

وی تاکید کرد: فعالان محیط زیست ۲۰ سال به دنبال بازنگری طرح بودند، از دادستان اراک می‌خواهیم که با ترک فعل مدیران در مسئله آلودگی هوا اراک برخورد کند تا عبرتی برای مدیران دولت آینده باشد.

آقاخانی با اشاره به حضور مشاوران غیربومی که شناخت کافی نسبت به اراک ندارند، گفت: مطالب ارائه شده توسط مشاور در خصوص بازنگری طرح و سیاهه انتشار، کافی و مناسب برای تدوین یک برنامه و طرح جدید نیست و در واقع اطلاعات عمومی و حدودی بیان می‌شود در حالی که اگر هزینه می‌شود باید اطلاعات دقیق برای تدوین یک طرح کاربردی با قابلیت اجرایی و فنی ارائه شود.