دفاتر توسعه محلی در کنار شورایاران محرک توسعه در محلات هستند

شهرداران آنلاین/در جلسه ای با حضور اعضاء شورای اسلامی شهر تهران، نقش و جایگاه دفاتر توسعه محلی مورد بررسی قرار گرفت و عنوان شد که دفاتر توسعه محلی با ظرفیت سازی محله محور در کنار شورایاران، محرک توسعه در محلات و یکی از مهمترین ارکان توسعه کشور را رقم می زنند. به گزارش ایسنا، جلسه بررسی […]

شهرداران آنلاین/در جلسه ای با حضور اعضاء شورای اسلامی شهر تهران، نقش و جایگاه دفاتر توسعه محلی مورد بررسی قرار گرفت و عنوان شد که دفاتر توسعه محلی با ظرفیت سازی محله محور در کنار شورایاران، محرک توسعه در محلات و یکی از مهمترین ارکان توسعه کشور را رقم می زنند.

به گزارش ایسنا، جلسه بررسی نقش و جایگاه دفاتر توسعه محلی در شهر تهران با حضور مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران، محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران، عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، کاوه حاجی علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران و مدیران دفاتر توسعه محلی برگزار شد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات ارزشمند دفاتر توسعه محلی در سال های اخیر، گفت: دفاتر توسعه محلی با ظرفیت سازی محله محور در کنار شورایاران، محرک توسعه در محلات و یکی از مهمترین ارکان توسعه کشور را رقم می زنند.

فراهانی با بیان این که اگر اعتقاد داشته باشیم شهر و کشور از کوچه ها و محله ها شروع می شود، جایگاه و نقش دفاتر توسعه محلی روشن خواهد شد و خطاب به مدیران دفاتر گفت: با تلاش های شما عزیزان در چارچوب برنامه سوم توسعه شهر تهران، سند توسعه محلات تهیه و تصویب شد که به سهم خود از تلاش های شما در مسیر توسعه کشور قدردانی می کنم.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به این که بحث توسعه محلی تنها مربوط به نوسازی بافت های فرسوده نمی شود، یادآور شد: توسعه تنها بعد شهرسازی و معماری ندارد و طبق گزارشات ارائه شده از سوی دفاتر در این جلسه مشخص است که دفاتر تنها به مباحث نوسازی اکتفا نکرده بلکه به سایر ابعاد توسعه همچون مباحث توسه مسکن، گردشگری، بازارچه های آنلاین، رنگ آمیزی شهر و … نیز توجه داشته اند.

فراهانی خاطرنشان کرد: ۲ سال است که پارادیم جدیدی در شهر تهران آغاز شده و در دو سال اخیر (سال ۹۹ و ۱۴۰۰) بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه برای اجرای پروژه های کوچک مقیاس محلی درنظر گرفته شده که بار اصلی آن به دوش دفاتر توسعه محلی است.

به گفته وی، شهرداری در سنوات گذشته پروژه های بزرگ مقیاس با ابعاد فرامنطقه ای و شهری و پروژه های متوسط در مقیاس منطقه ای را اجرا می کرد و حلقه مفقوده در این میان، پروژه های کوچک مقیاس یا توسعه محلی بود که فکری برایش نشده بود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تأکید کرد: صفر تا صد بودجه شهردای را مردم در حوزه های مختلف تأمین می کنند و این بودجه متعلق به مردم است، لذا این مردم هستند که باید بتوانند برای توسعه محله خودشان، پروژه پیشنهاد دهند و بتوانند بر اجرای پروژه های محلی نظارت کنند.

فراهانی به تسری اقدامات و تأسیس دفاتر توسعه محلی در سایر کلانشهرها با الگو برداری از تجربیات موفق دفاتر توسعه محلی پایتخت اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که با تسهیل و همراهی دفاتر توسعه محلی با مردم، توسعه محلات بیش از پیش ادامه یافته و رضایت شهروندان که شعبه مهمی از رضایت الهی است، محقق خواهد شد.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که در این دوره مدیریت شهری، رنسانس، تغییر رویکرد و تغییر پارادایم صورت گرفته است، یادآور شد: شهر را زمانی تحویل گرفتیم که سخت ترین تحریم های تاریخ ایران اجرایی شده بود و بیش از ۵۰ هزار میلیارد بدهی با نگاه شهرسازی سوداگرانه به ارث رسیده بود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در این مقطع بخش قابل توجهی از بودجه شهرداری در حوزه های شهرسازی و معماری هزینه می شود که بسیار ارزشمند است، در این فضا سازمان نوسازی، پیشگام ترین سازمان شهر تهران و جمهوری اسلامی ایران در طرح های توسعه شهری و بازآفرینی شهری است که اساساً می توان گفت تولید کننده کیفیت و از بین بردن تبعات منفی است که در گذشته در شهرداری ایجاد شده بود.

او با اشاره به این که چنانچه موضوعی را بخواهیم نهادینه کنیم باید به دغدغه عموم تبدیل شود، اظهار داشت: در حال حاضر مطالبه عموم از سطح محلات شروع شده و ما وقتی در محلات حاضر می شویم، اولین دستور جلسه، پروژه های توسعه محلی است که پیشتر این گونه نبود.

سالاری ضمن تقدیر از معاونت شهرسازی و معماری و سازمان نوسازی شهر تهران، عنوان کرد: امروز وقتی من می خواهم در رابطه با اتفاقاتی که در شهر افتاده صحبت کنم، ۷۰درصد باید از حوزه شهرسازی و معماری بگویم که بخش قابل توجهی از این اقدامات به سازمان نوسازی برمی گردد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: سازمان نوسازی شهر تهران، دفاتر توسعه محلی، ادارات کل معاونت شهرسازی توانسته اند اتفاقات بسیار بزرگی را در راستای تزریق کیفیت به شهر رقم بزنند.

بر اساس گزارش شهر، در این جلسه گزارشی از اقدامات دفاتر توسعه محلی از سوی مدیران دفاتر ارائه شد و مشکلات و موانع نوسازی مطرح شده از سوی دفاتر مورد بررسی قرار گرفت.