رئیس جمهور: اقدام ارزشمند اصفهان برای ساخت مرکز همایش های بین المللی در راستای تعامل سازنده با جهان را به فال نیک می گیریم

سالن اجلاس سران و فاز اول و دوم مرکز همایش های بین المللی اصفهان در قالب یکصدمین افتتاحیه شهرداری اصفهان، با دستور رئیس جمهور و با حضور امام جمعه اصفهان، استاندار، شهردار، رئیس شورای شهر و سایر مقامات استانی و شهری افتتاح شد.

رئیس جمهور: اقدام ارزشمند اصفهان برای ساخت مرکز همایش های بین المللی در راستای تعامل سازنده با جهان را به فال نیک می گیریم

سالن اجلاس سران و فاز اول و دوم مرکز همایش های بین المللی اصفهان در قالب یکصدمین افتتاحیه شهرداری اصفهان، با دستور رئیس جمهور و با حضور امام جمعه اصفهان، استاندار، شهردار، رئیس شورای شهر و سایر مقامات استانی و شهری افتتاح شد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در ارتباط ویدئو کنفرانسی برای افتتاح مرکز همایش های بین المللی اصفهان ضمن صدور دستور افتتاح این مرکز، اظهار کرد: تعامل سازنده مدیران مختلف در استان اصفهان را به فال نیک می گیریم، ما در سال ۹۲ کار را با تعامل سازنده آغاز کردیم و با افتتاح ساختمانی (مرکز همایش های بین المللی اصفهان) که به تعامل سازنده مربوط می شود، روزهای پایانی (دولت) را می گذرانیم.

وی با بیان اینکه مرکز همایش های بین المللی اصفهان یک ساختمان ارزنده و بسیار زیباست، گفت: چند سال قبل در نظر داشتیم اجلاسی چندجانبه را در اصفهان و در این سالن برگزار کنیم اما هنوز این ساختمان آماده نشده بود و من فیلم و عکسهای زیبای این مجموعه را دیده بودم.

رئیس جمهور افزود: اصفهان همه آثارش زیباست و درخور چنین سالن بین المللی بود.

وی با بیان اینکه دست همه طراحان، مهندسان و کارگران این پروژه را می بوسم، ادامه داد: کار بسیار ارزشمندی در این طرح انجام شده و بسیار کار بزرگی است که امیدواریم اجلاس های متعدد خارجی و داخلی در این مکان برگزار شود.

روحانی با تاکید بر اینکه هیچ جا به زیبایی اصفهان نیست، اضافه کرد: این اقدامات کار دولت و فرد نیست کار ملت است و مردم در مقاطع مختلف تاریخی این کار را انجام می دهند چراکه این ملت، ملت بزرگی است.

* مرکز همایش ها نقطه ای برای تعامل سازنده با جهان است

در ادامه، قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان با بیان اینکه امروز در آخرین هفته کاری مدیریت شهری، یکصدمین افتتاحیه در چهار سال گذشته با حضور رئیس جمهور برگزار می‌ شود، اظهار کرد: اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن افتخار دارد یکی دیگر از دستاوردهای با ارزش خود را به عنوان یک ظرفیت ملی به مردم تقدیم کند.

وی ادامه داد: ساخت پروژه بزرگ مرکز همایش ‌های بین ‌المللی سال ۸۹ با هدف برگزاری اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در اصفهان آغاز شد و قرار بود در مدت کوتاهی افتتاح شود، هر چند افتتاح آن به تعویق افتاد، اما شهرداری اصفهان با هدف ایجاد زیر ساخت ارزشمند بین المللی در این دوره مدیریت شهری با بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی فاز اول و دوم این پروژه را به پایان رساند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه فاز نخست این طرح، شامل تملک، شبکه معابر آب، برق، گاز و فاضلاب، خدمات زیربنایی و روبنایی و ۸ ویلا برای سران کشورها است، افزود: فاز دوم شامل ساختمان‌ها به ویژه سالن اصلی همایش‌ ها و فاز سوم شامل تجهیزات مورد نیاز بهره بردار که در آینده تکمیل می شود، است.

وی موقعیت جغرافیایی این مرکز را مناسب و معماری آن را ویژه توصیف کرد و گفت: با فراهم شدن همه امکانات لازم برای مذاکرات هیئت های مختلف، امکان برگزاری یک اجلاس بین المللی در اصفهان در نزدیکی فرودگاه و نمایشگاه بین المللی این شهر فراهم شده است. 

نوروزی مرکز همایش ها را مرکزی برای تعامل سازنده با جهان توصیف کرد و گفت: این مکان یک زیرساخت با ارزش بین المللی به شمار می رود.

*تامین زیرساخت کافی برای راه اندازی منطقه دیپلماتیک در مرکز همایش ها

وی بیان کرد: پروژه مرکز همایش های بین المللی اصفهان در زمینی ۷۲ هکتاری به مثابه یک شهرک ۱۰ هزار نفری به گونه ای ساخته شده است که دارای زیرساخت قابل توسعه و دو نقطه برای منطقه دیپلماتیک در راستای احداث کنسولگری های مختلف و مرکز تجاری اتاق بازرگانی است که در این زمینه شهرداری مذاکراتی با وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی استان اصفهان انجام داده است.

شهردار اصفهان افزود: در این دوره مدیریت شهری شهر اصفهان صاحب بسیاری از امکانات مانند خط اول مترو، خط دوم در حال اجرا، تکمیل نیم رخ شرق رینگ چهارم ۸۰ کیلومتری و زیرساخت های مهم فرهنگی شده است.

*درخواست شهردار اصفهان از رئیس جمهور برای توجه به حیات زاینده رود

وی خطاب به رئیس جمهور با بیان اینکه از شما یک تشکر و یک خواهش دارم، اظهار کرد: از همه همکاری دولت برای حل مشکلات اصفهان به ویژه با دستوراتی که از سوی استاندار اصفهان ابلاغ می شد، قدردانی می کنم؛ تعامل دولت با شهرداری اصفهان برای اختصاص اوراق سه هزار میلیارد تومانی برای ساخت مترو قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: خواهش من در خصوص نگاه محیط زیستی و استراتژیک به حیات زاینده رود به عنوان یک حق بشری است چراکه زاینده رود شاهرگ حیاتی است که زندگی کشاورزان و همه مردم اصفهان را به خطر انداخته است و آثار میراثی و فرونشست زمین، شهر اصفهان را تهدید می کند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: از همه افرادی که برای این پروژه که امروز نمونه آن در ایران وجود ندارد و به گفته وزیر امور خارجه هیچ چیزی از سازمان ملل کمتر ندارد، از دو شهردار قبلی که بخشی از کارها را انجام دادند و مدیران شهری و کارگران که در ۴ سال گذشته شبانه روزی انقلاب عمرانی را در اصفهان تحقق بخشیدند، تشکر می کنم.

وی افزود: هر فردی که صدای من را می شنود و می تواند برای بهره برداری از این مکان، همکاری کند، به میدان بیاید تا مرکز همایش های بین المللی اصفهان در راستای خدمت به مردم قرار گیرد.

نوروزی تصریح کرد: در آینده حتما افراد مهمی به مرکز همایش‌ های بین‌المللی خواهند آمد و اینجا به مرکز مذاکرات بین‌المللی تبدیل شده، روسای جمهور کشورها، وزرای امور خارجه و سران کشورها به اینجا آمده و در آینده در این فضا تصمیمات بزرگی گرفته می‌شود، مکانی که نمونه مشابهی در ایران ندارد.

وی گفت: برای رفع چالش بخش‌های دیگر این مرکز از جمله هتل نیز تلاش‌هایی شده و امید است با کمک بخش خصوصی این مشکلات رفع شود.

*همه تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز بهره بردار مرکز همایش ها خریداری شده است

شهردار اصفهان با اشاره به خرید تاسیسات گرمایشی و سرمایشی این مرکز افزود: تاسیسات این مرکز که برای سرمایش و گرمایش است، آماده استفاده است اما در صورت استفاده، از همان لحظه دوره ضمانت و گارانتی آغاز می شود و چون نمی دانیم بهره برداری این مرکز چگونه است، در حال حاضر از این امکانات استفاده نمی کنیم.

وی از خریداری ۸۰ دستگاه هواکش بزرگ و نصب چیلرها خبر داد و گفت: اگر ما از این امکانات استفاده می کردیم، یقینا از ما سوال می شد چرا در حالیکه بهره بردار تعیین نشده این کار را کردید.

نوروزی تصریح کرد: سیستم صوتی مرکز قبل از ما خریداری شده است و اگر نصب می کردیم باعث تخریب مکان در زمان نصب از سوی بهره بردار می شد.

وی در مورد امکانات فاز سوم هم اظهار کرد: این فاز شامل هوشمندسازی این مرکز است که بخشی از این کار سیستم های BMS و بخش دیگری سیستم پشتیبانی و سایر موارد است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در این مکان ۱۲۳۰ میلیارد تومان پیش بینی هزینه کرده ایم، گفت: من سومین شهردار برای این طرح هستم و شاید ما اگر قرار بود این طرح را آغاز کنیم، نظر دیگری داشتیم اما در زمان ما این کار آغاز شده بود و ۴۶ درصد پیشرفت داشت.

وی ادامه داد: ما عهد کرده بودیم هرجا در شهر کاری نیمه کاره مانده را تکمیل کنیم و دو نظر در مورد ساخت مرکز همایش های بین المللی اصفهان بود یکی اینکه این طرح را رها کنیم و دیگری اینکه این کار را تکمیل کنیم که با نظر شورای شهر و بنده طرح تکمیل شد.

نوروزی افزود: دولت مصوبه سال ۸۹ را برای شروع این طرح داشت و پروژه در سال ۹۰ آغاز شد، قرار بود اجلاس سران غیرمتعهدها در این مکان برگزار شود و دولت تعهد کرد، ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار دهد اما ۲۰ میلیارد تومان داد.

*آغاز تکمیل پروژه مرکز همایش ها در دوره پنجم شورا با تسویه بدهی ها و توافقات جدید

وی افزود: هزینه ای که در زمان مدیریت شهری قبل شده بود ۲۴۱ میلیارد تومان طی سال های ۹۰ تا ۹۵ بود و قرار بود پروژه دو ساله ساخته شود اما دولت به تعهد خود عمل نکرد و شهرداری هم به تنهایی توان ساخت نداشت.

شهردار اصفهان ادامه داد: در این دوره مدیریت شهری ۸۷ میلیارد تومان برای صورت وضعیت ها جهت تسویه و در مجموع ۵۲۱ میلیارد تومان هزینه شد که با ۲۴۱ میلیارد تومان دوره قبل جمعا ۷۶۰ میلیارد تومان هزینه انجام شد.

نوروزی افزود: قبل از من شهردار پیشین، برای دریافت اعتبار دولتی برای این طرح تلاش کرده بود اما اعلام شده بود با توجه به نبود ردیف بودجه برای این طرح، امکان پرداخت وجود ندارد، به جای آن ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای مترو با نظارت دیوان محاسبات گرفتیم که یک ریال آن هم در سالن اجلاس هزینه نشد.

وی افزود: سال گذشته اوراق مشارکتی که می خواستند به اصفهان بدهند کم بود از همین رو با مسئولان مختلف هیئت دولت برای ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توافق کردیم و در لحظات آخر ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر با دستور رئیس جمهور دریافت کردیم، از آنجائیکه پروژه مرکز همایش ها ردیف بودجه نداشت، هزینه کردن اوراق در این طرح را قبول نکردند و گفتند این اعتبار به مترو تخصیص می یابد و به جای آن شهرداری از اعتبارات مترو برای مرکز همایش ها هزینه کند.

*طلب ۲۰۰ میلیارد تومانی مرکز همایش ها از مترو

شهردار اصفهان با بیان اینکه با این اوصاف پروژه مرکز همایش ها از پروژه مترو طلب نانوشته دارد، تصریح کرد: تا زمانی که هستم اگر قرار بود تصمیمی در این خصوص بگیرم این ۲۰۰ میلیارد تومان را در مترو هزینه می کردم؛ اما چون اخلاقا در تعهد شفاهی ما با دولت و سازمان مدیریت این بود که ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق ما را به ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش دهند، این ۲۰۰ میلیارد تومان در تعهد مترو برای مرکز همایش هاست.

وی با بیان اینکه با مدیریت بهینه و مدیریت اقتصادی می‌توان با استفاده از همین ۲۰۰ میلیارد تومان اقدامات باقی مانده پروژه را انجام داد و مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان را به طور کامل به بهره برداری رساند، افزود: اکنون بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در حساب شهرداری برای پروژه مترو پول داریم و مرکز همایش ها هم از لحاظ تامین اعتبار و پول مورد نیاز در مراحل پایانی است و بخش هایی که کامل نیست ضرورتا باید از سوی بهره بردار تکمیل شود.

نوروزی با اشاره به فعالیت ۴۸ پیمانکار و ۱۲ مشاور در قالب شرکت در پروژه مرکز همایش های بین المللی اصفهان اظهار کرد: امروز شاهد افتخار بزرگی برای ایران هستیم و اینجا یک آبرو برای اصفهان به شمار می رود چراکه مدیران اصفهان دیگر دغدغه برگزاری یک همایش ۲۴۰۰ نفره ندارند.

وی ارزش کنونی هزینه های صرف شده در مرکز همایش های بین المللی را حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و با قدردانی ویژه از برخی مدیران گفت: از مهندس مظفر به عنوان معاون عمرانی که با همه شهرداران کار کرده است و در دوره ما ابقا شد با این تفاوت که در این دوره دو دستی شمشیر زد و شبانه روز زحمت کشید، سپاسگذارم.

شهردار اصفهان افزود: از مدیران جدید خواهش دارم با دو شمشیر بجنگید چراکه شهر متعلق به همه ماست و در هر موقعیتی تلاش کنید، من هم به عنوان یک شهروند و یک معلم در خدمت شهر برای آبادانی هستم تا این طرح های نیمه تمام تکمیل شود.

وی با قدردانی از مهندس برکت، مدیر منطقه شش اصفهان گفت: او از اعتبارات منطقه خود گذشت و در این طرح هزینه کرد.

نوروزی افزود: فرد دیگری که نقش محوری در این پروژه دارد و انسانی صادق است آقای طهرانی است که با به کارگیری جسارت و تدبیر و پشتوانه ۴۰ ساله یار بی نظیر برای ما در کارهای عمرانی بود.

*قدردانی امام جمعه اصفهان از عملکرد شهردار اصفهان برای تکمیل طرح های نیمه تمام شهر 

در ادامه، آیت اله سید یوسف طباطبائی نژاد اظهار کرد: رساندن این پروژه به این مرحله کار کمی نیست، انصافا یکی از دغدغه های من این بود که نکند برخی مواضع سیاسی، سبب شود این کار بعد از شهردار قبلی ادامه پیدا نکند و سرمایه مردم از بین برود.

وی ادامه داد: برای احداث چنین جایگاهی در اصفهان خیلی ها کارشکنی کردند و می خواستند طرح را به استان های دیگر ببرند و در حالیکه سال ۹۰ دولت ۲۵۰ میلیارد تومان برای این طرح برآورد کرده بود اما ۲۰ میلیارد تومان پرداخت کرد چراکه دیگر قرار بود این طرح در اصفهان ساخته شود.

امام جمعه اصفهان افزود: در دوره های مختلف این مرکز با اعتبارات مختلف با پیشرفت حدود ۴۰ درصد ساخته شد و خوشبختانه شهردار کنونی به خوبی کار را ادامه دادند همان طور که سالن گلستان شهدا و سالن اجلاس از دغدغه های ما بود که کار را به زیبایی تکمیل کردند.

وی اظهار کرد: همه باید در خدمت جامعه و کشورمان باشیم و امیدواریم دیگران هم این راه را ادامه دهند.

آیت اله طباطبائی نژاد با تقدیر از نگاه شهردار اصفهان برای دلگرمی به بخش خصوصی برای تکمیل این طرح، افزود: این پروژه عظیم منحصر به اصفهان نیست و واقعا ملی و بین المللی است.

وی با تمجید از اقدامات هنری در اجرای این طرح گفت: از فضای سبز خوبی که اجرا شده تشکر می کنم.

*مرکز همایش ها باعث رونق اقتصاد و اشتغال استان می شود

همچنین، عباس رضایی، استاندار اصفهان نیز در این مراسم، اظهار کرد: از شهرداران، شورای قبلی و شورای فعلی و دکتر نوروزی، پیمانکاران و مهندسانی که در این طرح که می تواند زمینه توسعه اصفهان باشد، تشکر می کنم.

وی افزود: اوایل اسفند ۹۸ قرار بود اجلاس سران ایران، ترکیه و روسیه در ایران برگزار شود و از ریاست جمهوری اکیپی به استان های مختلف برای انتخاب مکان برگزاری رفته بودند. وقتی تیم های امنیتی به استان ها رفتند سه شهر تبریز، شیراز و مشهد و دیگر را رد کردند چون جای مشخصی برای برگزاری اجلاس نداشتند و به اصفهان آمدند و هتل عباسی تنها جایی بود که بررسی شد.

استاندار اصفهان ادامه داد: ایراد اکیپ بررسی به کوتاهی سقف سالن هتل عباسی بود و چند هیئت رفت و آمد کرد و بزرگترین اشکال سقف کوتاه بود که همان جا فکر کردم ما باید هم و غم خود را بگذاریم که پروژه مرکز همایش های بین المللی اصفهان را توسعه دهیم از همین رو دو بار وزیر امور خارجه به اصفهان و رئیس دفتر رئیس جمهور به اصفهان و به این مرکز آمدند و پیگیر اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی برای اتمام بودیم.

وی با اشاره به اهمیت آینده این مرکز اظهار کرد: بهره برداری از این سالن در شرایط فعلی از احداث مهم تر است چراکه هزار میلیارد تومان از پول مردم شهر اصفهان برای این طرح صرف شده است.

رضایی بیان کرد: با این هزینه ها به خصوص هزینه نگهداری، بهره برداری از سوی بهره بردار داخلی راه حل درستی نیست.

وی افزود: طی جلسه با رئیس جمهور و دکتر واعظی بحث استفاده از اینجا مطرح بود که آقای اردکانیان، رابط دولت ایران و روسیه قرار بود که بهره برداری را معرفی کنند اما بعد قطری ها به اصفهان آمدند و در سفر وزیر بازرگانی قطر و بازدید از این مرکز، ابراز خوشحالی بسیار و تمایل برای سرمایه گذاری کرد.

استاندار اصفهان ادامه داد: متاسفانه استکبار جهانی زهر خود را ریخت و جلوی قطر را گرفت چراکه نگاه وزیر قطری بسیار مثبت بود.

وی تاکید کرد: با این وجود نگهداری و استفاده از این مرکز باید در دستور کار مسئولان آینده استان قرار گیرد و اگر این کار نشود، ضرر کرده ایم. این مرکز برای اقتصاد و اشتغال استان با برگزاری نشست های بین المللی مفید است و هنر اصفهانی را نزد جهانیان مطرح می کند چراکه جایگاه خوبی برای نشان دادن هماهنگی و ذوق اصفهانی ها به توسعه و هنر به شمار می رود.

 

 

 

کد محتوا ۳۶۶۸۳

برچسب ها