رونمایی و آغاز نصب پلاک های هوشمند پستی در شهر اصفهان

با تفاهم شهرداری اصفهان و اداره کل پست استان، نصب پلاک های هوشمند پستی از منطقه هشت آغاز شد و در مناطق دیگر شهر نیز نصب می شود.

رونمایی و آغاز نصب پلاک های هوشمند پستی در شهر اصفهان

با تفاهم شهرداری اصفهان و اداره کل پست استان، نصب پلاک های هوشمند پستی از منطقه هشت آغاز شد و در مناطق دیگر شهر نیز نصب می شود.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علیرضا صادقیان، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان در مراسم رونمایی از پلاک های جدید شهر و کدپستی هوشمند شهری در صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: با اداره پست دو تفاهم‌ نامه برای نصب پلاک و کدپستی و دیگری برای توسعه سرای هشت و به منظور اختصاص کدپستی و پلاک پستی در زمان صدور پروانه ساخت امضا شده است.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه نخست اختصاص کدپستی به منازل در وضعیت موجود است، تصریح کرد: تفاهم ‌نامه دوم پروژه تکمیل کننده برای آینده پلاک ‌های شهر منعقد شده است، یعنی شهروندان هنگام دریافت پروانه کد پستی را دریافت خواهند کرد.

* شهر اصفهان به ۷۵۰ قطعه پلاک نیاز دارد

در ادامه این مراسم، حمیدرضا رضایت، معاون فنی اداره کل پست استان اصفهان اظهار کرد: جلسات متعددی به منظور اجرای این پروژه در سال های گذشته برگزار شد که خوشبختانه به نتیجه رسید و از اواخر سال ۹۹ این پروژه در منطقه هشت شهرداری آغاز شد.  

وی ادامه داد: یک میلیون و ۴۰۰ مکان را در دیتابیس کدپستی خود در شهر پیش بینی کرده ایم و با توجه به اینکه برای هر ساختمان یک پلاک در نظر گرفته شده است، ۷۵۰ قطعه پلاک برای شهر اصفهان مورد نیاز است.

معاون فنی اداره کل پست استان اصفهان تصریح کرد: طراحی جدید که پلاک های کدپستی به صورت QR کد روی پلاک هایی حک می شود، هزینه های اجرای پروژه را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد.

وی افزود: قبلا برای نصب پلاک ها برای هر واحد ساختمانی یک پلاک تولید و درب منازل نصب می شد اما اکنون با توجه به چاپ QR کد روی پلاک و چاپ پلاک برای هر ساختمان هزینه های پروژه کاهش پیدا خواهد کرد.

رضایت گفت: پروژه تکمیل کننده نصب پلاک هم در دست بررسی و مطالعات است که تفاهم نامه ای در راستا برای شهرداری اصفهان ارسال شده و تخصیص کد پستی به مکان های جدید الاحداث در این تفاهم نامه دیده شده تا در زمان صدور پروانه ساختمانی پلاک کدپستی به مکان تخصیص داده شود.

وی افزود: با این کار، کدپستی در دیتابیس شهرداری موجود است و همزمان با ساخت پلاک می تواند مورد بهره برداری قرار گیرد.

*نصب ۵ هزار پلاک پستی هوشمند

همچنین در این جلسه، حمیدرضا ابطحی، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان اظهار کرد: پلاک های دارای QR کد در چهار محله منطقه ۸ نصب شده است. برای این منظور، هفت هزار پلاک تولید و ۵ هزار پلاک نصب شده است.

وی ادامه داد: براساس اولویت بندی نصب پلاک ها در ابتدا در منطقه هشت، پس از آن در مناطق ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۷، ۴ و ۶ تا پایان امسال صورت می گیرد. مناطق ۱۲ و ۱۴ در مرحله انتخاب پیمانکار است. از طرفی با محدودیت مجری روبرو هستیم چراکه پیمانکار باید با شهر اصفهان آشنایی داشته باشد.  

وی با بیان اینکه این اقدام شامل مرحله صحت سنجی اطلاعات نیز هست، افزود: امروزه استفاده از اطلاعات مکانی و سرویس‌های مکان مبنا در فعالیت‌های شهری و ارائه خدمات به شهروندان به طور چشمگیری رو به افزایش است. بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها و خدمات شهر وابسته به وجود و به‌کارگیری اطلاعات مکانی و توصیفی پلاک‌های پستی ساختمان‌ها است.

وی اعلام کرد: با همکاری سازمان زیباسازی، سازمان فاوا، معاونت برنامه‌ریزی و معاونت خدمات شهری، شهرداری‌های مناطق ۱۵ گانه و اداره کل پست استان اصفهان، عملیات برداشت و به‌روزرسانی بانک اطلاعات کدهای پستی در محل، همراه با تولید و نصب پلاک‌های آبی و پستی در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان آغاز شده است.

به گفته وی، از جمله مزایای استفاده از پلاک هوشمند کد پستی (QR)، کاهش هزینه‌های اجرایی، آنلاین بودن و قابلیت به‌روزرسانی اطلاعات پلاک، قابلیت خوانش QR روی پلاک از فاصله ۱.۵ متری، استفاده در خدمات اورژانسی و حوادث و قابلیت نمایش موقعیت مکانی ملک روی نقشه به شمار می‌آید.

وی افزود: پیش بینی قابلیت ارسال موقعیت مکانی دقیق با اسکن بارکد مندرج روی پلاک‌های پستی به سامانه‌های مکان‌مبنا از جمله فروشندگان کالا و خدمات و تاکسی‌های اینترنتی و پیش‌بینی قابلیت استفاده در همه سامانه‌هایی که به نحوی از طریق موقعیت‌های مکانی در حال سرویس دهی به شهروندان است از دیگر مزایای پلاک‌های هوشمند جدید به شمار می‌آید.

همچنین بارکدهای پستی (QR code) حاوی اطلاعات کدهای پستی واحدهای مسکونی، تجاری، اداری با قابلیت به‌روزرسانی است. امکان ارائه اطلاعات شهرداری مورد نیاز شهروندان نظیر کد نوسازی و خدمات مرتبط با آن، ارائه اطلاعات نزدیک‌ترین ایستگاه‌های اتوبوس، مترو و دوچرخه، نمایش نشانی پستی صحیح ملک بر اساس آخرین وضعیت بانک اطلاعاتی مرتبط با اسامی به‌روز معابر و اطلاعات توصیفی اداره پست، نیاز نداشتن به تعویض فیزیکی پلاک نصب شده در صورت ایجاد تغییرات در عرصه و اعیان هر ملک از دیگر مزایای این پلاک های جدید است.

کد محتوا ۳۶۰۰۷

برچسب ها