سبک زندگی عشایری از ویژگی ها و مزیت های منحصر به فرد دهکده طبیعت

شهرداران آنلاین/به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، مسعود رضوی با بیان این خبر اظهار کرد: جامعه عشایری خاستگاه تمدن بشری است که با فرهنگ و شیوه زندگی مخصوص خود مردمانی صبور، تلاشگر، معتقد و غیور را تربیت کرده‌اند. همین جایگاه ویژه سبب شده شهرداری مشهد به منظور آشنایی و شناخت بهتر شهروندان از سبک […]

شهرداران آنلاین/به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، مسعود رضوی با بیان این خبر اظهار کرد: جامعه عشایری خاستگاه تمدن بشری است که با فرهنگ و شیوه زندگی مخصوص خود مردمانی صبور، تلاشگر، معتقد و غیور را تربیت کرده‌اند. همین جایگاه ویژه سبب شده شهرداری مشهد به منظور آشنایی و شناخت بهتر شهروندان از سبک و راه و رسم زندگی و فرهنگ این قشر از مردم کشور اقدام به نمایش گوشه ای از شیوه زندگی عشایری در پروژه دهکده طبیعت با مساحت چهار هزار متر مربع کرده است.

وی افزود: طبق مطالعات گسترده شرکت مهندسی کاووش معماری به منظور آشنایی بهتر با شرایط محیطی و فضا آرایی با الهام از فرهنگ عشایری، سازمان سازماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی با همکاری پیمانکاران مجرب اقدام به طراحی، ساخت و نصب سیاه چادرهایی بر گرفته از چادرهای اصیل قدیمی عشایر خراسانی در فضایی بالغ بر ۲۰۰ متر مربع کرده است.

مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و کشاورزی شهرداری مشهد بیان کرد: جنس پارچه این چادرها از الیاف طبیعی موی بز و الیاف مصنوعی بوده که با تکنولوژی نانو پس از تولید ضد آب شده تا در اقلیم ها و آب و هوای گوناگون قابلیت استفاده داشته باشند.

رضوی خاطرنشان کرد: همچنین در گذشته هنرهای دستی مردم عشایر بیشتر از امروزه در زندگی ها پیدا می شد و بیشترین محصولات و سوغاتی که در زندگی عشایری وجود داشت شامل گلیم، خورجین، جوراب پشمی و دستکش بود لذا به منظور ترویج بیشتر این محصولات و فرهنگ اصیل عشایری و آشنایی بیشتر همشهریان اقدام به جانمایی و عرضه محصولات و صنایع دستی در محیطی آرام و طبیعی در دهکده طبیعت کرده ایم.

وی اضافه کرد: از دیگر ویژگی های این طرح برای شناخت بهتر شهروندان و خانواده آن ها در فضایی الهام گرفته از این فرهنگ اصیل و عاری از هیاهوی شهری امکان سواری و نوازش حیوانات اهلی شامل اسب، بز و گوسفند، اردک، مرغ و خروس در فضای عشایری دهکده طبیعت است.