سطح عالی مشارکت پذیری مردم را دنبال می کنیم

شهردار اصفهان در ادامه بازدیدهای هفتگی خود از مناطق مختلف با حضور در منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان در جریان آخرین تحولات، وضعیت و اقدامات شهرداری در این منطقه قرار گرفت.

سطح عالی مشارکت پذیری مردم را دنبال می کنیم

شهردار اصفهان در ادامه بازدیدهای هفتگی خود از مناطق مختلف با حضور در منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان در جریان آخرین تحولات، وضعیت و اقدامات شهرداری در این منطقه قرار گرفت.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علی قاسم زاده در این جلسه با بیان اینکه همگرایی یکی از کلیدواژه های محوری است که آن را در مناطق تکرار می کنم زیرا برای ما اهمیت بسیاری دارد، اظهار کرد: این همگرایی ابتدا باید در بین مدیران منطقه، سپس بین مردم و در ادامه بین منطقه و سایر دستگاه ها اتفاق بیفتد.  

وی موضوع مشارکت را موضوعی بسیار مهم در این دوره شهرداری ذکر کرد و افزود: باید بیشتر دنبال مشارکت جویی باشیم تا مشارکت پذیری؛ نباید منتظر باشیم تا فردی به سراغ ما بیاید بلکه باید خودمان با شناسایی ظرفیت ها و سرمایه گذاران در راستای توسعه منطقه گام برداریم.

شهردار اصفهان پایین ترین سطح مشارکت را همراه کردن مردم بدون آشنایی با اهداف ذکر کرد و گفت: این نوع مشارکت یک نوع فریب است زیرا این کار نوعی سوءاستفاده از مردم است. نوع دیگر مشارکت همراه کردن مردم با آگاهی است. سطح دیگری از مشارکت پذیری مشورت گرفتن از مردم است و سطح بالاتر این مشارکت تصمیم سازی با مردم از نقطه صفر است.

وی سطح بعدی مشارکت را مشارکت دادن مردم در تصمیم گیری ذکر کرد و افزود: گاهی مردم را در تصمیم سازی مشارکت می دهیم که این نوع مشارکت بسیار خوب است اما سطح بالاتری نیز وجود دارد که همان مشارکت مردم در اجرای پروژه ها است.

قاسم زاده اضافه کرد: یک سطح دیگر مشارکت نیز وجود دارد که همان سپردن کار به مردم و نظارت شهرداری است، در این نوع مشارکت مردم مجری می شوند و شهرداری به کمک و مشارکت مردم می رود.

وی با اشاره به سطح بالاتری از مشارکت، گفت: در سطح عالی مشارکت، مردم مدیر پروژه بوده و شهرداری از عوامل در اختیار مردم می شود. این سطوح مختلف مشارکت بود که لازم است شهرداری به سمت سطح عالی تر آن حرکت کند.        

1745414.jpg

شهرک مبل رهنان؛ پروژه محرک توسعه منطقه ۱۱

حسن محمدحسینی مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه رهنان در سال ۱۳۴۰ از روستا به شهر تبدیل شد، اظهار کرد: تا سال ۸۲ این منطقه شهری مستقل از اصفهان و جزء شهرستان خمینی شهر محسوب می شد و از آثار تاریخی رهنان که تنها نشانه ای از آن باقی مانده مسجد جامع ذوقبلتین و حمام دوقلو معروف به حمام چهلستون است.

وی تصریح کرد: رهنان با جمعیت بالغ بر ۶۰ هزار نفر دارای ۴ محله تاریخی به نام های چهارشاه، محله زاجان، محله طاحونه و محله ماشاده بوده که اتصال این چهار محله در مکانی به نام درب میدان اتفاق می افتاد و به عنوان محلی برای مرکز تعاملات محلات در نظر گرفته شده بود.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان ادامه داد: در حال حاضر منطقه ۱۱ دارای ۷ محله  چهارشاه، محله زاجان، محله طاحونه، محله ماشاده، اسلامی، لیمجیر و بابوکان است.

وی مساحت منطقه ۱۱ را حدود ۱۱۴۱ هکتار ذکر کرد و افزود: ۱۱۷ هکتار این مساحت در بافت فرسوده و مساحت حریم منطقه نیز ۳۱۸ هکتار است. جمعیت کل منطقه بالغ بر ۵۸هزار نفر در سال ۱۴۰۰ است.

محمدحسینی در ادامه با اشاره به پروژه های منطقه، تاکید کرد: خیابان حدفاصل شریف غربی تا مادی سودان در مرحله مطالعات و طراحی، خیابان ۲۴ متری از لیمجیر به امام رضا (ع) (تملک)، پارک ظهرآبادی(تملک)، سرویس های بهداشتی بوستان شهدای مدافع حرم(اتمام یافته)، ابنیه محور گردشگری تاریخی رهنان(مطالعات و طراحی)، مسیر ویژه دوچرخه منطقه ۱۱(مطالعات و طراحی)، کتابخانه خیابانی در بوستان شهدای مدافع حرم(احداث)، مناسب سازی پیاده روهای خیابان امام خمینی حدفاصل مادی مشکین تا بابوکان در مرحله احداث قرار دارد.  

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد از اراضی منطقه خارج از محدوده و محدوده قانونی شامل ۷۵ درصد است، تاکید کرد: ۱۹ درصد از مساحت منطقه کارگاهی، ۲۱ درصد کشاورزی، ۱۲ درصد زمین های بایر و ۴۶ درصد زمین های این منطقه را زمین هایی با سایر کاربری ها تشکیل می دهد.   

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان ادامه داد: چالش های ترافیکی منطقه شامل ترافیک سنگین در معابر، عرض کم خیابان های سطح منطقه، کسری تعداد پارکینگ در سطح منطقه، قرارگیری اولویت سوم منطقه در توسعه خط ۲ مترو و عدم وجود خطوط حمل و نقل عمومی مترو،BRT، تراموا و اتصال مناسب شهرهای غرب اصفهان است.

وی در ادامه به مشکلات منطقه اشاره کرد و افزود: از جمله مشکلات زیست محیطی منطقه می توان به وجود صنایع یا صنوف مزاحم و آلاینده در بافت شهری و پیدایش و شکل گیری صنوف در کنار هم به صورت غیر برنامه ریزی شده اشار کرد.

محمدحسینی تاکید کرد: ظرفیت پایین منطقه با روش های درآمدی موجود و محدود و مشارکت پایین سرمایه گذار بخش خصوصی در منطقه از دیگر مشکلات اقتصادی منطقه است. همچنین مشکلات ثبتی و حقوقی و وجود املاک قولنامه ای و مشاعی از جمله مشکلات موجود در حکمرانی منطقه است.

وی گفت: مشکلات طرح تفصیلی، وجود مغایرت ها در طرح تفصیلی و عدم تعیین تکلیف در برخی پهنه ها مانند بلاتکلیفی خیابان کمکی امام خمینی (ره) و عدم تعیین تکلیف وضعیت ارباب رجوع در خصوص اخذ پروانه های ساختمانی، وجود کاربری های نامناسب و خاص داخل بافت های مسکونی مانند وجود آرامستان های محلی و مقاومت های مردم منطقه در جلوگیری از ساماندهی آنها و تبعات بهداشتی و اجتماعی آن و مشکلات ناشی از تردد احشام و دام در معابر اصلی و فرعی همچنین کندی اصلاح بافت فرسوده از دیگر مشکلات منطقه است.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان در ادامه به نقاط قوت منطقه اشاره کرد و افزود: توجه ویژه به سامانه ۱۳۷، اعتقاد مدیران منطقه به پروژه های محله محوری و وجود یک برنامه مدون در این خصوص، مجهز بودن مرکز آتش نشانی و خدمات ایمنی و مکان مناسب آن، مناسب بودن تعداد آبنماهای سطح منطقه، عملکرد مناسب واحد پیشگیری و رفع تخلفات شهری در خصوص جلوگیری از ساخت و سازهای بدون پروانه، مناسب بودن تعداد مراکز فرهنگی در سطح منطقه، تلاش منطقه در اجرای طرح های نظارتی و سامان دهی مشاغل به خصوص ریخته گران و جمع آوری مناسب آب های سطحی از جمله نقاط قوت این منطقه است.

وی پایین بودن میزان سرانه تحقق بودجه منطقه را یکی از نقاط ضعف این منطقه اشاره کرد و افزود: عدم وجود پارکینگ در خیابان های اصلی به خصوص خیابان شریف شرقی و ابوذر، کمبود خطوط حمل و نقل عمومی، فرسوده بودن پیاده روها و مشکلات عبور جانبازان و معلولین، پایین بودن میزان سرانه فضای سبز، داشتن کمترین میزان طول معابر و پیاده رو در بین مناطق اصفهان و … از دیگر نقاط ضعف این منطقه است.

محمد حسینی ادامه داد: با وجود مشکلاتی که این منطقه دارد منطقه ۱۱ شامل فرصت هایی است که می تواند به رشد آن کمک کند که از آن جمله می توان به قطب صنایع چوب اصفهان با وجود شمار زیاد کارگاه ها و نمایشگاه های مبل و …، جا به جایی کارخانه روغن نباتی ناز و پلار و استفاده از مکان آنها، وجود زمین های قابل کشت در شمال و جنوب منطقه، وجود زمین های مستعد جهت سرمایه گذاری برای انبوه سازی و …، وجود اماکن تاریخی و مذهبی مانند مسجد و حمام رهنان، وجود تسهیلات ویژه بافت فرسوده که منجر به احیای بافت فرسوده می شود اشاره کرد.

وی با بیان اینکه خیابان ۴۵ متری پرتمان و همچنین خیابان کمکی امام خمینی از جمله پروژه های مهم منطقه است، تصریح کرد: ایجاد باغ بستنی در راستای توسعه پایدار از جمله ویژگی های منطقه است که با توجه به قدمت صنوف مرتبط با بستنی در منطقه ۱۱ که با برندی تحت عنوان بستنی سنتی رهنان برای مرم اصفهان شناخته شده در نظر گرفته شده است. لذا شهرداری ایجاد باغ بستنی و توسعه باغ گیاهان دارویی را در محدوده پارک شهدای مدافع حرم در نظر گرفته است.  

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان ادامه داد: یکی از سیاست های مهم در نوسازی و بهسازی بافت های محدوده شهرداری در منطقه ۱۱، طراحی پروژه های محرک توسعه با هدف تسهیل فرآیند و تحول در بافت های فرسوده است و به گونه ای برنامه ریزی شده که هزینه کلان نداشته باشد و به همین منظور احداث محور گردشگری رهنان به عنوان پروژه های محرک توسعه در حال انجام است.

وی اضافه کرد: حمام تاریخی رهنان به عنوان سومین حمام بزرگ کشور، مسجد جامع رهنان(مسجد ذوقبلتین با قدمت هزارساله)، زورخانه، سالن سینما و آمفی تئاتر مهتاب، گلزار شهدا و مرقد امام زاده میر مدینه این منطقه را در راستای کمک به انجام هر چه بهتر پروژه محور گردشگری رهنان کمک می کند.

محمدحسینی با بیان اینکه یکی از معضلات منطقه ۱۱ وجود کارگاه های مبل است، گفت: لازم است برای احداث شهرکی برای این منظور بودجه ای در نظر گرفته شود. احداث شهرک مبل در این منطقه یکی از برنامه های مهم در راستای اجرای برنامه اصفهان ۹۵ بوده و با راه اندازی شهرک مبل اصفهان در این منطقه وضعیت ساخت و خرید و فروش مبلمان بهبود می یابد.

وی تاکید کرد: این شهرک شامل سه قسمت کارگاهی، مسکونی و فروشگاهی بوده که کارگاه و فروشگاه در کنار هم دیده شده است و همچنین مناطق مسکونی نیز برای کارگران در نظر گرفته شده تا در زمینه اسکان مشکلی نداشته باشند.

کد محتوا ۴۱۸۴۵

برچسب ها