شهردار قم: ساماندهی بافت‌های فرسوده در قم نیاز به اعتبار بالایی دارد/لزوم بازنگری در بافت تاریخی قم

شهرداران آنلاین/به گزارش شهرنیوز، دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد در حاشیه پنجمین هفته اجراری طرح “قم در مسیر تحول” با افتتاح، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های بهسازی بافت‌های فرهنگی و تاریخی قم در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت احیا و بازآفرینی بافت تاریخی اظهار داشت: شهر یک موجود زنده است و باید به روح […]

شهرداران آنلاین/به گزارش شهرنیوز، دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد در حاشیه پنجمین هفته اجراری طرح “قم در مسیر تحول” با افتتاح، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های بهسازی بافت‌های فرهنگی و تاریخی قم در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت احیا و بازآفرینی بافت تاریخی اظهار داشت: شهر یک موجود زنده است و باید به روح و جسم آن در کنار هم توجه داشت و روح شهر همان حوزه‌های تاریخی و میراث فرهنگی است که اگر به آن توجه نشود هر چه به جسم شهر برسیم بی‌فایده است.
وی تصریح کرد: پروژه‌هایی که امروز به بهره‌برداری می‌رسد در بافت فرسوده و تاریخی واقع‌شده و به‌نوعی شناسنامه قم محسوب می‌شوند که امیدواریم با وحدت کلمه و عمل به تفاهم‌نامه امضاشده بین شهرداری، میراث فرهنگی و راه و شهرسازی و همراهی و مشارکت مردم این مناطق بتوانیم این طرح‌ها را به نتیجه مطلوب برسانیم.
دکتر سقائیان‌نژاد بیان کرد: در این بخش شهرداری سهم خود را در بهسازی انجام داده و پروژه‌های مربوط به محورهای بازار نو و کهنه و گذر عشقعلی انجام‌شده و به بهره‌برداری رسیده و عملیات اجرایی بهسازی بازار کفاشان نیز امروز کلنگ زنی شد تا در فاصله دو ماه و نیم عملیات اجرایی انجام شود.
وی با اشاره به‌ضرورت رضایتمندی شهروندان و کسبه این محورها در پیشبرد طرح افزود: هزینه حدود ۲۰ میلیارد تومان بهسازی مسیر این ۴ بازار در مقابل دیگر هزینه‌های مدیریت شهری زیاد نیست، اما لزوم جلب رضایتمندی مردم اهمیت این پروژه‌ها را بیشتر کرده و لزوم اجرا و توجه به آن را به دنبال داشته است.
شهردار قم خاطرنشان کرد: اگر به جنبه‌های مختلف شهر رسیدگی شود باعث حضور مسافران و گردشگران در شهر قم شده و رونق صنعت گردشگری را شاهد خواهیم بود و به دنبال آن واحدهای تجاری ارزش‌افزوده پیدا می‌کند و کسبه دلگرم می‌شوند و می‌توانیم بافت‌های فرسوده را با ایجاد این رونق ساماندهی کنیم.
وی افزود: در حدود ۱۷۰۰ هکتار بافت فرسوده در قم موجود است که ساماندهی آن نیاز به اعتبار بالایی دارد و نکته مهم در این امر نیاز به مدیریت واحد و استفاده از توان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری، در کنار تسهیلات لازم و اتخاذ تمهیدات برای حمایت و پشتیبانی از این اقدامات است.
دکتر سقائیان‌نژاد در ادامه منابع اختصاص داده‌شده برای طرح‌ها و برنامه‌های بازآفرینی شهری ازجمله اراضی ۴۸ و ۳۲ هکتاری پردیسان به‌عنوان پشتوانه این طرح‌ها را موردتوجه قرارداد و گفت: متأسفانه تغییر تصمیمات قبلی در مجموعه دولت و وزارت راه و شهرسازی، تکلیف اراضی ۴۸ هکتاری که قرار بود منبع تأمین هزینه‌های این طرح‌ها باشد به مدت یک سال معطل‌مانده است.
وی همچنین با تأکید بر لزوم انسجام و مدیریت واحد برای رفع این بلاتکلیفی در حوزه بازآفرینی شهری قم، گفت: امیدواریم با تغییر و تحولات در دولت و رسیدگی به این امر، بازسازی را به مجموعه هر شهر واگذار کنند و با ایجاد زمینه‌های لازم از جمله پشتوانه مالی بتوانیم یکی پس از دیگری مشکلات را رفع کنیم.
شهردار قم ۸ پروژه بهسازی و بازآفرینی شهری در اطراف حرم را موردتوجه قرارداد و اضافه کرد: اجرای این پروژه‌ها نیازمند اعتبارات زیادی است و تنها ۲ پروژه از این مجموعه اعتباری بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان را برای اجرا نیاز دارد تا مشکلات مختلف بافت فعلی اطراف حرم مرتفع شود.