عرضه املاک شهرداری تهران در بورس از فردا آغاز می‌شود/ کاهش زمان صدور پروانه‌ها به ۲ ماه

(خبر تکمیلی) علیرضا زاکانی شهردار تهران سه شنبه- ۱۲ بهمن ۱۴۰۰- برای برررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران و سازمان ها و شرکت های تابعه ( بخش منابع و درآمد ها) در چهل و چهارمین جلسه شورا حضور یافت. علیرضا زاکانی در چهل و چهارمین جلسه شورای شهر تهران سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ضمن عرض […]

(خبر تکمیلی)

علیرضا زاکانی شهردار تهران سه شنبه- ۱۲ بهمن ۱۴۰۰- برای برررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران و سازمان ها و شرکت های تابعه ( بخش منابع و درآمد ها) در چهل و چهارمین جلسه شورا حضور یافت.

علیرضا زاکانی در چهل و چهارمین جلسه شورای شهر تهران سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ضمن عرض تبریک دهه فجر و سالروز ورود امام خمینی(ره)و تسلیت رحلت آیت‌الله‌ صافی گلپایگانی اظهار کرد: در این مدت حدود ۵ ماه که در شهرداری هستیم، برخلاف تصور و گفته‌ها، کارهای خوبی انجام شده است و در شش ماهه اول سال ۱۲ هزار میلیارد درآمد شهرداری بود و ما در ۴ ماه و ۱۰ روز،  ۱۲ هزار میلیارد تومان درآمد داشتیم.

شهردار تهران افزود: از آنجا که میزان رشد بودجه دولت ۴۷ درصد است، ما نیز به ازای آن در شهرداری‌ نسبت به ۳۷.۷ هزار میلیارد تومان گذشته، رشد را حدود ۵۱ درصد لحاظ کردیم و از این جهت مسیری که دنبال کردیم، مسیر مطابق شیب رشد دولت است.

در گذشته اراده‌ای برای رونق ساخت‌وساز وجود نداشت

وی بیان کرد: تفاوت ما با دولت درآمد-هزینه‌ای بودن ما است و اگر اراده برای تحول شکل بگیرد، این تحول ایجاد خواهد شد؛ بزرگترین مشکل در این مسیر اراده بود که در گذشته‌ نه در دولت و نه در شهرداری برای رونق ساخت‌وساز وجود نداشت، ولی الان این اراده در دولت و شهرداری وجود دارد.

عنوان کرد: اصلا نمی‌توانیم میزان بودجه را افزایش ندهیم چرا که حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش هزینه‌ داریم؛ اگر این خدمات که ارائه می‌شود، مناسب است، به همین بسنده می‌کنیم، اما در همین وضعیت نیز ۳۰ تا ۳۵ درصد هزینه‌ها افزایش پیدا کرده است.

شهردار تهران یادآور شد: نمی‌توانیم در برخی بخش‌ها ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش هزینه داشته باشیم و بخش عمرانی خودمان را به حال خودش رها کنیم، بنابراین باید در بودجه افزایش داشته باشیم، مثلا نمی‌توانیم صدور پروانه را در عدد ۴۲۰۰ نگه داریم.

وی با تاکید بر اینکه مطیع تصمیمات شورای شهر هستیم، عنوان کرد: اعتبار را در بخش درآمدی به این دلیل بالا بردیم که بخشی از این امکان را از دولت می‌گیریم؛ در واقع بخشی که از ارزش افزوده به ما منتقل می‌شود از ۳ به ۴ درصد رسیده است.

شهردار تهران اظهار کرد: دولت امسال از ۴۷۵ هزار میلیارد تومان حدود ۱۹۰ هزار میلیارد را به ارزش افزوده اختصاص داده است که از این قدرالسهم ۱۹۰ هزار میلیاردی هر یک درصد آن ۴۷.۵ هزار میلیارد می‌شود، در حالی که قبلا ۲۷ هزار میلیارد تومان کل دریافتی شهرداری‌ها بوده است؛ اگر عدد و رقم در گذشته چیز دیگری بوده و  قدرالسهم شهرداری‌ها را کم می‌دادند، باید این مسأله پیگیری و به کل شهرداری‌ها منعکس شود، با این حال ما محتاطانه در بحث ارزش افزوده عمل کردیم.

تغییر معادله در صدور پروانه‌های ساختمانی

وی درخصوص صدور پروانه‌های ساختمانی عنوان کرد: در حوزه ساخت‌وساز زمانی ۳۲ هزار پروانه صادر می‌شد و در سال ۹۸ این میزان به ۸ تا ۹ هزار پروانه رسید؛ از سال ۹۱ تا ۹۸ طبق طرح تفصیلی تفاهمی مبتنی بر اضافه بنا ایجاد شد که این مسأله کمبود ساخت‌وساز و میزان تقاضا در آن را جبران می‌کرد؛ از سال ۹۸ به بعد این بخش را حذف و منطبق بر طرح تفصیلی رقم زدند و سقوط جدی در بحث تعداد پروانه‌ها انجام شده و پروانه‌ها به عدد ۴۲۰۰ رسیده است؛ ما با لوایحی که دنبال کردیم، سعی کردیم این معادله را تغییر و به معادله سابق برگردانیم.

زاکانی با بیان اینکه کار سختی نیست که قفل ساخت‌وساز را برداریم، گفت: در گذشته ۷ تا ۱۰ ماه زمان صدور پروانه بود و ما آن را به زیر ۲ ماه می‌رسانیم که این مشوقی برای سرمایه‌گذاری است؛ در حال یک سری تفاهمات با دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر هستیم؛ مثلا با بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و نهادهای انقلابی مذاکرات خود را آغاز کرده‌ایم تا آنها به میدان عمل بیایند و موانع را برای آنها برمی‌داریم.

ضرورت تفاهم با دولت در راستای احیای بافت فرسوده

شهردار تهران عنوان کرد: اقتضائات به صورتی بوده که شهر را به سمت مردگی پیش برده، مثلا در خیابان قزوین که زمانی نماد زنده‌بودن و کار بوده، کالبد شهر به سمت مردگی پیش رفته و با اقدامات درنظر گرفته شده، بخشی از شهر زنده می‌شود؛ همچنین در مجموعه شهر تهران برای موضوع بافت فرسوده تفاهمی با دولت خواهیم کرد که هم برای بافت فرسوده و هم ۴۵۰۰ هکتار فضای فریز شده اقداماتی صورت گیرد؛ ما می‌خواهیم شهرداری مانع نباشد و در کنار آن شهرداری و شورا اقبال دارد که زمینه ساخت‌وساز را فراهم کند که مورد تاکید رهبر انقلاب است.

وی افزود: در حوزه حمل‌ونقل نیز رشد بودجه را برای موارد بر زمین مانده مانند ۶۳۰ واگن دنبال می‌کنیم و در بخش اتوبوس نیز تلاش می‌کنیم قدرالسهم خودمان را از دولت کسب و در ۵ هزار دستگاه اتوبوس این قدرالسهم را لحاظ کنیم.

زاکانی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم با ایده‌های خلاقانه هم امکان فراهم شود و هم ظرفیت‌های خودمان را بهینه کنیم، اظهار کرد: فردا دو ملک را در بورس به عنوان اولین گام عرضه می‌کنیم؛ همچنین در حوزه صرفه‌جویی نیز اقدام می‌کنیم و ۳۰ درصد صرفه‌جویی را از طریق ابزارهای نوین مالی خواهیم داشت.

شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: هر تصمیمی که شما در شورا بگیرید، برای ما تبعیت از آن ضرورت دارد، اما امیدواریم این تصمیمات امکانی برای جهش و تحول برای شهر ایجاد کند.

منبع خبر