مزیت «داده نمای اصفهان» برای شهر چیست؟

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان گفت: در داده‌نما شاخص‌های کلانشهر اصفهان در ۱۰ بخش مانند سلامت، گردشگری و مشارکت اجتماعی تعیین شده و در درگاه مربوط به آن قابل مشاهده است.

مزیت «داده نمای اصفهان» برای شهر چیست؟

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان گفت: در داده‌نما شاخص‌های کلانشهر اصفهان در ۱۰ بخش مانند سلامت، گردشگری و مشارکت اجتماعی تعیین شده و در درگاه مربوط به آن قابل مشاهده است.

مصطفی نباتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با رونمایی آزمایشی از داده نمای اصفهان اظهار کرد: این داده نما یک داشبورد شاخص‌های شهری و از اولین محصولات رصدخانه شهری اصفهان است که به نوعی تجلی اقدامات نرم افزاری رصد خانه نیز محسوب می‌شود.

وی داده نمای اصفهان را یک پنجره واحد اطلاعات دانست و افزود: در داده‌نما شاخص‌های کلانشهر اصفهان در ۱۰ بخش مانند سلامت، گردشگری و مشارکت اجتماعی تعیین شده و در درگاه مربوط به آن قابل مشاهده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: تلاش این است که تمامی داده‌ها بروز بماند، سپس تقویت یافته و توسعه پیدا کند؛ حتی در نظر داریم که سایر دستگاه‌های اجرایی که مرتبط با موضوعات شهری هستند نیز در این خصوص تا حدی پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: فراوانی این داده‌ها باید به حدی باشد که بتوان بر روندها تحلیل کرد و با روند پژوهی به اداره شهر کمک کنیم.

نباتی‌نژاد افزود: منبع جمع‌آوری این داده‌ها گزارش‌های رسمی دستگاه‌های اجرایی است و این داده‌ها در سایت بارگذاری شده و داده‌های ثبتی هستند.

وی تصریح کرد: نتیجه بخشی از همکاری‌های گذشته در اداره آمار شهرداری به صورت داده‌های قابل استفاده وجود داشته و به صورت سالنامه در کتابی تحت عنوان آمارنامه شهر اصفهان به چاپ می‌رسد و سالانه بروز رسانی می‌شود؛ داده نمای اصفهان به ما کمک می‌کند در بازه‌های دیگری هم بتوانیم این کار را انجام دهیم و در عین حال داده‌ها برخط باشد.

نباتی نژاد تاکید کرد: داده و آمار برای همه، چه بخش خصوصی و چه سیاست گذاران مبنای برنامه‌ریزی بوده و به ارتقای شاخص‌های شفافیت کمک می‌کند؛ به عبارتی پاسخگویی مسئولان در خصوص وظایفی که دارند را بیشتر کرده و مردم و رسانه‌ها آگاهانه‌تر از مسئولان سوال می‌کنند.

وی گفت: هر سازمانی داده‌های حوزه مدیریتی خود را تحت تملک دارد و به هر روش می‌تواند آن را منتشر کند، اما وجه تمایز داده نمای اصفهان، وجود پنجره واحد اطلاعات شهری است که پیش‌تر وجود نداشته و به همت شهرداری و به ابتکار رصدخانه شهری راه اندازی شد لذا به سبب وجود این مزیت بعید است که موازی کاری در انتشار داده‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی پیش آید.

کد محتوا ۳۸۲۰۶

برچسب ها