معرفی جاذبه های گردشگری برج میلاد تهران

برج میلاد تهران از جاذبه‌های گردشگری تهران و ششمین برج مرتفع مخابراتی در جهان به شمار می‌رود. امروزه برج میلاد را به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری پایخت می‌شناسند. برج میلاد تهران بلندترین بنای ساخته شده در شهر تهران و سومین برج بلند خاورمیانه و ششمین برج مرتفع مخابراتی جهان است. در حال حاضر برج […]

برج میلاد تهران از جاذبه‌های گردشگری تهران و ششمین برج مرتفع مخابراتی در جهان به شمار می‌رود. امروزه برج میلاد را به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری پایخت می‌شناسند.

برج میلاد تهران بلندترین بنای ساخته شده در شهر تهران و سومین برج بلند خاورمیانه و ششمین برج مرتفع مخابراتی جهان است. در حال حاضر برج میلاد یک مجموعه گردشگری و تجاری است که امروزه این برج مخابراتی به یکی از نماد‌ها و جاذبه‌های شهر تهران تبدیل شده است.

اولین بار در سال ۱۳۷۲ به دلیل قدمت بالا و مشکلات زیر ساختی در شبکه مخابراتی کشور، تصمیم به پایه‌گذاری برج مخابراتی با امکانات پیشرفته و قابل قبول در جهت تسریع ارتباط‌های بی‌سیم گرفته شد.

به همین سبب، مهندسان ایرانی کار تحقیقاتی خود را در راستای پیشرفت این پروژه آغاز کردند که در نهایت سال ۱۳۷۶ پروژه ساخت برج میلاد تهران در روز ولادت امام خمینی(ره) آغاز به کار کرد. یکی از دلایل نامگذاری این برج به نام میلاد، همین موضوع است البته در ابتدا قرار بود این برج به نام «یادمان» نامگذاری شود.

امروز برج میلاد تهران در زمینه ارتباطات، کاربری گسترده‌ای در تسهیل ارتباط بی‌سیم در سطح شهر تهران، بهینه سازی و گسترش پوشش فرکانس‌های رادیویی و تلویزیونی و ایجاد زیر ساخت مطلوب برای تلویزیون‌های دیجیتال دارد. علاوه بر تمام این نکات، مجموعه برج میلاد تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران شده است و به علت ارتفاع زیادش، بسیار در تشخیص آب و هوا به سازمان هواشناسی کمک می‌کند.

امروز برج میلاد تنها یک برج نیست و محوطه پیرامونش جاذبه‌های گردشگری بسیاری برای گردشگران دارد، این برج علاوه بر تاسیسات مخابراتی و مراکز تجاری، خدماتی نظیر خدمات پذیرایی، رستوران‌ها، مرکز همایش‌ها، موزه‌ها و خدمات گردشگری و تفریحی را برای گردشگران فراهم کرده است. فاز دوم مجموعه برج میلاد شامل مرکز خرید، برج هتل و برج اداری است.

برج میلاد تهران کجاست؟

مجموعه برج میلاد تهران در مساحتی در حدود ۷۵ هکتار روی تپه‌ای در منطقه کوی نصر تهران واقع شده است و در منطقه ۲ شهرداری تهران در شمال غرب پایتخت قرار دارد. برج میلاد از شمال به بزرگراه همت، از جنوب به بزرگراه حکیم، از شرق به بزرگراه چمران و از غرب به بزرگراه شیخ فضل الله ختم می‌شود.

برای بازدید از برج میلاد تهران می‌توانید از خودرو شخصی یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. با توجه به قرار گرفتن برج میلاد در میان بزرگراه‌های مختلف، بسته به مبدا حرکتی تان می‌توانید یکی از مسیر‌های بزرگراه همت شرق و عبور از پل کابلی اختصاصی، یا خروجی اختصاصی برج میلاد در بزرگراه حکیم، یا ورودی بزرگراه همت به مسیر کنار گذر، مسیر اختصاصی برج میلاد از بزرگراه شیخ فضل الله نوری انتخاب کنید.

بزرگراه‌های حکیم و همت برای ساکنان غرب، شرق و مرکز شهر تهران کاربرد دارد و بزرگراه شیخ فضل الله برای ساکنان شمال غربی و جنوب غربی پایتخت مسیر‌های مناسبی هستند.

پایانه‌های تاکسیرانی غرب و شمال غرب تهران و میدان‌های اصلی نیز تاکسی به مقصد برج میلاد دارند. همچنین می‌توانید با استفاده از خطوط اتوبوسرانی در پایانه‌های اصلی غرب و شمال غرب به‌صورت مستقیم و از مسافت‌های دورتر شرقی و جنوبی تهران به‌صورت غیر مستقیم به ایستگاه برج میلاد برسید. ایستگاه مترو برج میلاد در خط هفت متروی تهران تعبیه شده و هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

معرفی جاذبه های گردشگری برج میلاد تهران

جاذبه‌های دیدنی برج میلاد

در مجموعه تفریحی و تجاری برج میلاد، جاذبه‌های دیدنی و گردشگری بسیاری تعبیه شده است، که تعدادی از آن‌ها در بالای برج و بخشی دیگر در محوطه پیرامون آن قرار گرفته‌اند.

سکوی دید بسته

در طبقه سوم برج «سکوی دید بسته» واقع شده و چشم‌اندازی زیبا از مناظر گوناگون شهر تهران را پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. وسعت این محدود حدود ۸۸۰ متر مربع است.

موزه سکه

در طبقه چهارم بالای برج میلاد «موزه سکه» قرار دارد. سکه‌های به نمایش گذاشته شده در این مجموعه ۱۶۰ سکه از دوره‌های هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان هستند، که توسط کلکسیونر شخصی جمع‌آوری و به موزه میلاد اهدا شده است.

معرفی جاذبه های گردشگری برج میلاد تهران

موزه مشاهیر

از مهم‌ترین و زیبا‌ترین بخش‌های برج میلاد، می‌توان به «موزه مشاهیر» اشاره کرد، که در ارتفاع ۲۷۱ متری و در طبقه پنجم قرار دارد. موزه مشاهیر مجموعه‌ای از تشکیل شده است از مجسمه‌هایی از مشاهیر ایران با سایز و ابعاد واقعی که استاد علیرضا خاقانی با ظرافت وصف شدنی این آثار ماندگار را طراحی کرده اند.

در میان مجسمه‌های موزه مشاهیر تندیس شخصیت‌های برجسته تاریخی، ادبی، فرهنگی، هنری و همین طور دانشمندان بزرگ ایرانی دیده می‌شوند که از بین آن‌ها می‌توان به تندیس‌های پروفسور حسابی، پروفسور مجید سمیعی، سیمین دانشور، جهان پهلوان تختی، جلال آل احمد، استاد شهریار و نقاش نامی ایران استاد کمال الملک، اشاره کرد. تماشای این بخش از مجموعه میلاد برای گردشگران بسیار جذاب و دیدنی است.

سکوی دید باز برج میلاد

به گزارش جامعه ۲۴، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های برج میلاد، که اکثر گردشگران برای بازدید از آن به این مجموعه مراجعه می‌کنند، «سکوی دید باز برج میلاد» است. این بخش از برج میلاد در ارتفاع ۲۸۰ متری در فضایی به وسعت ۳۰۰۰ متر مربع گرداگرد طبقه هفتم برج میلاد را در برگرفته است.

همچنین برای دید بهتر به شهر تهران، دور تا دور این سکو دوربین‌هایی قرار داده اند که بازدیدکنندگان به راحتی و با استفاده از آن‌ها می‌توانند بخش‌های مختلف تهران را بهتر تماشا کنند. برای امنیت بیشتر بازدید کنندگان، سراسر محوطه را با فنس‌های فلزی پوشانده اند.

منبع خبر