نشست هم اندیشی مدیریت روستایی استان یزد با حضور دکتر جمالی نژاد برگزار شد

نشست هم اندیشی مدیریت روستایی استان یزد شنبه هجدهم تیرماه همزمان با هفته نکواشت شهرداری و دهیاری، با حضور دکتر حمالی نژاد رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد، اشکذر، ندوشن و سورک در مجلس و رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی، جمعی از فرمانداران و بخشداران و دهیاران […]

نشست هم اندیشی مدیریت روستایی استان یزد شنبه هجدهم تیرماه همزمان با هفته نکواشت شهرداری و دهیاری، با حضور دکتر حمالی نژاد رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد، اشکذر، ندوشن و سورک در مجلس و رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی، جمعی از فرمانداران و بخشداران و دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستای این استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، دکتر جمالی نژاد در این نشست از خدمات ارزشمند دهیاران پرتلاش قدردانی و برای آنان در مسیر خدمت رسانی به مردم، آرزوی موفقیت نمود و گفت: تا کنون برای ۳۷ هزار و ۸۳۰ دهیاری از سوی وزارت کشور مجوز تأسیس صادر شده است و حدود ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور را تحت پوشش خدمات خود قرار داده‌اند.
وی همچنین به صدور مجوز تاسیس دهیاری برای همه روستاهای بالای ۳۰ خانوار و شروع صدور مجوز برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار با دستور وزیر محترم کشور اشاره کرد.
وی با اشاره به اصلاح و ابلاغ‌ دستورالعمل درجه‌بندی دهیاری‌ها بر اساس شاخص‌های جمعیت، وسعت و درآمد، مرکزیت دهستان یا بخش و دارا بودن ظرفیت گردشگری روستا دردو سال قبل، گفت: تا کنون ۳۴هزارو ۶۶۷  دهیاری در کشور از درجه یک تا شش درجه‌بندی شده است و حدود ۹۲.۵ درصد دهیاری های کشور درجه بندی شده‌اند.
جمالی نژاد در ادامه در خصوص اقداماتی که به منظور حمایت از نهاد دهیاری از سوی وزارت کشور انجام شده به  تدوین لایحه اصلاح ماده واحده تاسیس دهیاریهای خودکفا و ارسال به مجلس برای تصویب، اصلاح آیین نامه استخدامی دهیاریها در دولت با رویکرد اصلاح شرایط بکارگیری دهیاریها، تدوین و ابلاغ ساختار سازمانی دهیاریها در قالب سه فرمت برای دهیاریها از درجه یک تا شش، اشاره کرد.
وی همچنین از اصلاح و ابلاغ آیین نامه انضباطی دهیاریها با رویکرد طرح تخلف دهیاران در کمیته انضباطی موضوع قانون کار، ابلاغ شرایط احراز پست دهیاری و رشته های شغلی و گرایشهای تحصیلی از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور خبر داد.
جمالی نژاد افزود: کمک به تکمیل پروژه های نیمه تمام دهیاریها از طریق اعتبارات ملی مانند ماده ۵۸ در حدود حداقل ۶۰۰۰ پروژه در سال در دستور کار است و از طرحهای درامدزای روستایی در قالب واگذاری تسهیلات کم بهره ۸ درصد حمایت می شود و کمک به توسعه زیر ساختهای گردشگری در ۶۵۰ روستاهای هدف با کمک اعتبارات ملی صئرت گرفته و ادامه دارد و پیگیر افزایش سهم یک درصدی شهرداری و دهیاریها در قانون مالیات بر ارزش افزوده هستیم.
وی همچنین به امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک وزارت کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در زمینه توسعه و عمران روستایی اشاره نمود و گفت: زمینه‌های همکاری دو طرف در این تفاهم نامه شامل ایجاد زمینه تعامل مثبت و سازنده میان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حوزه فعالیتهای مرتبط با توسعه و عمران روستایی و بهبود کمی و کیفی و تسریع در روند تحقق فعالیت‌های مرتبط با تهیه، بازنگری و اجرای طرح های توسعه روستایی با اولویت شهرستانهای کمتر توسعه یافته می باشد.
وی، ارتقای کیفیت ساخت و سازهای روستایی و ترویج معماری بومی و اسلامی-ایرانی و ساماندهی مدیریت امور زمین در روستاها و همکاری در زمینه تهیه، بازنگری و اجرای طرح هادی روستایی را از موضوعات این تفاهم نامه برشمرد.

منبع خبر