هشدار شهردار منطقه ۱۱ تهران درباره انبارهای غیرمجاز صنوف در بافت‌های مسکونی

شهردار منطقه ۱۱ تهران درباره برنامه شهرداری برای نوسازی بافت‌های فرسوده، گفت: بسته تشویقی بافت‌های فرسوده تا یک ماه آینده ابلاغ خواهد شد. سید محمد موسوی ، با اشاره به وجود ساختمان‌های تاریخی متعدد در منطقه ۱۱ گفت: به علت قرارگیری منطقه ۱۱ در هسته مرکزی شهر و حصار ناصری، ساختمان‌های تاریخی در این منطقه […]

شهردار منطقه ۱۱ تهران درباره برنامه شهرداری برای نوسازی بافت‌های فرسوده، گفت: بسته تشویقی بافت‌های فرسوده تا یک ماه آینده ابلاغ خواهد شد.

سید محمد موسوی ، با اشاره به وجود ساختمان‌های تاریخی متعدد در منطقه ۱۱ گفت: به علت قرارگیری منطقه ۱۱ در هسته مرکزی شهر و حصار ناصری، ساختمان‌های تاریخی در این منطقه حداقل قدمتی ۱۰۰ ساله دارد. متولی نگهداری آنها سازمان زیباسازی با همکاری سازمان میراث فرهنگی است. در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد و همکاری‌ها به شکل موثر انجام می‌شود.

وی درباره بافت‌های فرسوده منطقه ۱۱، گفت: مناطق نمی‌توانند برای نوسازی بافت فرسوده به صورت جزیره‌ای تصمیم بگیرند. در این زمینه طرح تفصیلی به صورت کلی اجرا می‌شود و اگر خارج از آن طرح تشویقی خاصی باشد باید طبق ضوابط معاونت شهرسازی نوشته شود و سپس در شورای شهر بررسی و دنبال شود. تا یک ماه آینده بسته تشویقی بافت‌های فرسوده ابلاغ خواهد شد. عمده موضوعات این طرح درباره طبقه تشویقی، پارکینگ و سطح اشغال خواهد بود.

موسوی ادامه داد: احیای بافت فرسوده مستلزم وجود رغبت و انگیزه و صرفه اقتصادی برای مالکین و سازنده‌هاست. در برخی از مناطق فرسوده این معضل وجود دارد که بافت بسیار ریزدانه است و تجمیع هفت یا هشت پلاک نهایتا به ۳۰۰ متر می‌رسد. هر کدام از این پلاک‌ها مالک جداگانه دارند و هر مالک پارکینگ مخصوص به خود می‌خواهد و این باعث می‌شود نوسازی به تعویق بیفتد یا منجر به تخلف شود.

موسوی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره موضوع ترافیک و حمل و نقل عمومی گفت: در زمینه حمل و نقل در شهر تهران باید تقاضای سفر به مناطق مرکزی کمتر شود. بسیاری از مردم متقاضی سفر به مناطق مرکزی شهر برای اهداف گوناگونی مانند درمان، خرید و فروش و دسترسی به اماکن اداری هستند. ما به دنبال این هستیم که این تقاضا را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: وجود برخی از مشاغل در منطقه ۱۱ لزومی ندارد و قابل انتقال هستند، برای مثال در خیابان قزوین راسته خودروهای سنگین و ابزار مربوط به آنها وجود دارد. جای این صنف وسط شهر و پایتخت نیست. می‌توان انبارهای این اصناف را به بیرون شهر منتقل کرد و تنها ویترین آنها در مناطق مرکزی باشد. چنین موضوعی در خیابان انبار نفت که مربوط به فروش مواد غذایی است نیز قابل مشاهده است.

موسوی افزود: البته بسیاری از فروشندگان و اصناف به خصوص در ساختمان‌هایی مانند علاء‌الدین نگران این هستند که در مدت ایمن‌سازی و نوسازی، برند بودن خود را از دست بدهند. البته این مشکل در موضوع موبایل قابل تحمل است اما درباره گاراژها اینگونه نیست.

وی اضافه کرد: در راسته کتابفروشی‌ها و انتشارات نیز حجم قابل توجهی از مشتریان وجود دارد. مشکل ما با فروشگاه‌هایشان نیست بلکه مسئله اصلی چاپخانه ها و انبارهای آنهاست که همه ناایمن هستند. اگر حریقی در این انبارها رخ دهد عواقب ناگواری در پی خواهد داشت. در این زمینه نیز نظر ما انتقال انبارها به مکان دیگری و وجود ویترین‌ها در داخل شهر است.

شهردار منطقه ۱۱ گفت: در زمینه پوشاک نیز انبارهای زیادی در بافت مسکونی به صورت غیر مجاز ایجاد شدند. همه این انبارها نیازمند کارگر هستند که بخش عمده ای از آنها را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند. این اتفاق موجب بروز معضلات اجتماعی و … می‌شود و امنیت اجتماعی منطقه را پایین می‌آورد. باید این بافت‌ها سبک سازی شوند.

وی درباره تعدد و تنوع سفرها و حمل و نقل در منطقه ۱۱ گفت: منطقه ۱۱ بیشترین ایستگاه‌های مترو و بی آر تی را دارد و آسفالت‌های ما بطور مکرر آسیب می‌بیند. البته اخیرا در آسفالت ایستگاه‌ها از بتن الیافی استفاده شده و بطور مرتب نیز تقویت می‌شود.

منبع خبر