کاشان در تمامی هنرها سرآمد نام ایران و ایرانی است

شهرداران آنلاین/جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی بعد از ۵ روز فعالیت طی آیینی با گشایش دبیرخانه کاشان شهر ملی نساجی سنتی ایران و مراسم اهداء لوح و دبیری به شهردار کاشان با تلاش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان در خانه تاریخی طباطبائی‌ها به پایان رسید. شهردار کاشان در این مراسم که با […]

شهرداران آنلاین/جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی بعد از ۵ روز فعالیت طی آیینی با گشایش دبیرخانه کاشان شهر ملی نساجی سنتی ایران و مراسم اهداء لوح و دبیری به شهردار کاشان با تلاش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان در خانه تاریخی طباطبائی‌ها به پایان رسید.

شهردار کاشان در این مراسم که با حضور مسئولین، هنرمندان و فعالین صنایع دستی برگزار شد، با اشاره به گواهی ثبت کاشان به عنوان شهر ملی صنایع دستی گفت: این باور باید در همه ما قوی باشد که کاشان نه تنها در زمینه نساجی سنتی بلکه در هر هنری، سرآمد نام ایران و ایرانی است.

سعید ابریشمی‌راد، برگزاری این جشنواره توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری را در راستای معرفی آثار و صنایع دستی و بویژه معرفی هنرمندان فعال در این حوزه برشمرد و با اشاره به اقدامات شهرداری در زمینه توسعه هنرهای سنتی، اظهار داشت: همیشه بر این باور اعتقاد داشته‌ام هنر نشأت گرفته از ذوق و عشق، زیبا و دوست داشتنی است و با تعلق به آن می‌توان با جهان پیرامون خود بدون اینکه پیوند زبانی داشته باشیم با زبان هنر ارتباطی شگرف را رقم زنیم.

دبیر شهر ملی نساجی سنتی با بیان اینکه برخی از هنرها یک امر ذاتی و به عنوان نعمت خداوند در بعضی افراد است و با تاکید بر حمایت مدیریت شهری از صنایع دستی و هنرهای سنتی افزود: آنچه که امروز بعنوان تکنولوژی پیشرفته، فن آوری‌های مدرن و مهندسی روز می شناسیم امتداد همان صنایع دستی دیرین نیاکان ماست که ریشه در هزاران سال تولید دانش دارد که سیر تکامل خود را سپری کرده و امروز در دستان ما قرار دارد.

شهردار کاشان با مد نظر قرار دادن اینکه ششصد نوع صنایع دستی در یونسکو ثبت شده است که بیش از ۴۸۰ عنوان از این تعداد متعلق به استان اصفهان و کاشان است، بهترین دستاورد ثبت کاشان به عنوان شهر ملی صنایع دستی را دمیدن روح امید در هنرمندان، ایجاد بستری برای توسعه این هنر و تلاش برای احیای هنرهای سنتی دانست و گفت: وقتی صحبت از کاشان می‌کنیم باید برگردیم به پیشینه نیاکان خود در چند هزار سال پیش و صحبت از تمدن سیلک کنیم.

ابریشمی‌راد با تاکید بر اینکه پارچه بافی، ذوب فلزات، تربیت حیوانات و ریسندگی در تمدن سیلک ریشه دارد و این نشان دهنده این است که نیاکان ما فقط در سیلک زندگی نکرده‌اند بلکه یک تمدن فاخر را ایجاد کرده‌اند، افزود: شکوه تمدن ما تا آن زمان پابرجاست که ما همواره به دنبال تولید دانش باشیم اگر زمانی مقلد شویم آن روز تمدن ما افول خواهد کرد.

وی در پایان با بیان اینکه می‌خواهم یک نوید به شما بدهم گفت: همه شما با پروژه چهارسو در خیابان باب‌الحوائج آشنا هستید انشااله در آینده نزدیک شاهد تکمیل آن خواهیم بود و جهت ارج نهادن به صنعت فرش نخستین موزه فرش کاشان را به بهره برداری خواهیم رساند.

گشایش دبیرخانه کاشان شهر ملی نساجی سنتی ایران، اهدا لوح و دبیری به شهردار کاشان، سخنرانی شهردار و رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، موسیقی سنتی، پخش فیلم مستند، تبجیل از پیشکسوتان صنایع دستی و ارائه گزارش دبیر جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی کاشان از برنامه‌های آیین پایانی این جشنواره بود.