کمیته‌‌های نظارتی شورای شهر تشکیل شود

شهرداران آنلاین/به گزارش کرمان‌آنلاین، محمد فرشاد در نشست عمومی این هفتۀ شورای اسلامی شهر کرمان، ضمن گرامی‌داشت و تبریک روز قلم و روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: این طرح باید به‌عنوان پایه‌ای برای شورای آینده تصویب شود تا با اجرای آن، به مراجعات مردمی در محل شهرداری‌های مناطق پاسخ داد؛ چراکه بسیاری از نامه‌های مردمی، […]

شهرداران آنلاین/به گزارش کرمان‌آنلاین، محمد فرشاد در نشست عمومی این هفتۀ شورای اسلامی شهر کرمان، ضمن گرامی‌داشت و تبریک روز قلم و روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: این طرح باید به‌عنوان پایه‌ای برای شورای آینده تصویب شود تا با اجرای آن، به مراجعات مردمی در محل شهرداری‌های مناطق پاسخ داد؛ چراکه بسیاری از نامه‌های مردمی، مربوط به شهرداری‌های مناطق است و کار اداری آن‌ها باید در شهرداری‌ها انجام شود.

وی افزود: همچنین اگر موردی به مصوبه نیاز داشت، باید در صحن شورا مطرح ‌شود تا مراجعۀ مردم به شورا کمتر و کیفیت کار نیز بیشتر شود.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان، نظارت بر حُسن اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر در مناطق مربوط، نظارت عمومی و مستمر بر تمام طرح‌ها و پروژه‌ها در مناطق و ارایۀ نقطه‌نظرات سازنده به شورای شهر و بررسی مشکلات و مسایل مردم را ازجمله کارهای مطرح‌شده برای کمیته‌های نظارتی شورا ذکر کرد.

فرشاد افزود: چارت سازمانی شورا و طرح تشکیل کمیته‌های نظارتی برای بارز کردن بُعد نظارتی شورا در شهرداری و تسهیل انجام امور مردم در شهرداری‌ها، از مواردی است که در هفتۀ آیندۀ شورا برای تصویب به مشورت گذاشته خواهد شد.

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا نیز با بیان اینکه «خانه شهر» به‌عنوان یک بنای تاریخی و گالری عمومی، نیم قرن برای شهروندان خاطره بر جای گذاشته است، گفت: «خانه شهر» از سال ۸۸ وقتی طرح ساختمان جدید استانداری رقم خورد، دغدغۀ مردم کرمان، اهالی رسانه و فعالان میراث فرهنگی بود و بازسازی و مرمت آن ضرورت دارد.

زهرا لری ادامه داد: خوشبختانه در دوره‌های مختلف به‌خصوص در این دوره از شورا و شهرداری، فعالیت‌های خوب و ارزشمندی انجام شد و اعتباری هم برای بازسازی و مرمت خانۀ شهر اختصاص داده شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه مشاور روی این طرح کار انجام می‌دهد؛ مشکلی که الان وجود دارد، مسیر مد نظر استانداری است که باید مشاور طرح در این رابطه در جلسۀ عمومی شورا توضیح دهد.

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا همچنین خواستار تشکیل مجمع ادواری شوراها و شهرداران شد و گفت: باید از تجارب افرادی که در سال‌های متمادی در عرصۀ فعالیت‌های مربوط به شهر و شهرداری حضور داشته‌اند و در این خصوص تحصیلات آکادمیک دارند؛ استفاده بهینه شود.

لری به پارک بانوان واقع در خیابان «مدیریت» هم اشاره کرد و گفت: پارک خیابان «مدیریت»، چهارمین پارک بانوان شهر کرمان است که پیشنهاد می‌کنم به نام «معلم» نام‌گذاری شود؛ چراکه تأثیر خاصی در فرهنگ‌سازی آن منطقه خواهد داشت؛ ضمن اینکه هر بانویی که در عرصۀ خانواده فعالیت می‌کند، یک معلم است.

منصور ایرانمنش، از دیگر اعضای شورا نیز گفت: شوراها باید روزبه‌روز به جایگاه اصلی و نظارتی خود نزدیک‌تر شوند.

وی افزود: شورای شهر، فقط شورای شهرداری نیست؛ بلکه باید نگاهی به سایر ادارات خدمت‌رسان شهر نیز داشته باشد تا تعاملات بین‌بخشی بین شهرداری، شورای شهر و سایر ادارات بیشتر شود.

ایرانمنش از ادارۀ آب و فاضلاب شهری که این روزها با سرعت بیشتری کار فاضلاب شهری را انجام می‌دهد، تشکر کرد و گفت: بعد از سپری شدن زمان تست کانال‌های حفاری‌شده توسط اداره خدمت‌رسان، باید به‌سرعت معابر حفاری‌شده، زیرسازی و آسفالت شود تا مشکلات مردم کاهش یابد.

رییس کمیسیون معماری، شهرسازی و حاشیه‌نشینی شورا نیز بر ضرورت سرعت‌بخشیدن به مرمت «خانۀ شهر» تأکید کرد.

رامین ارجمند کرمانی افزود: مسالۀ دیگر حفظ درختان سطح شهر است که سرمایه‌های گرانمایه‌ای هستند؛ متاسفانه گاهی در اثر یک غفلت، این میراث را از دست می‌دهیم.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و ایجاد منابع پایدار شورا هم گفت: با توجه به پیشنهاد شهرداری کرمان، آقای «فتح‌الله مؤیدی» رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا، به‌عنوان عضو ناظر در هیأت عالی سرمایه‌گذاری شهرداری معرفی شد.

حسین چناریان همچنین به ارایۀ گزارشی از اصلاح بودجۀ شهرداری پرداخت که توسط اعضای شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت.

فتح‌الله مؤیدی، رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا نیز به‌عنوان مخالف برخی بندهای اصلاح بودجه گفت: دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بودجه برای یک پارک در مرکز شهر (ریاضیات و یخدان مؤیدی) لزومی ندارد؛ بلکه اولویت‌های مصوب دیگر باید اجرا شود.

رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورا نیز در مورد اصلاح بودجۀ بازسازی و بهسازی پارک «یخدان مؤیدی» گفت: «یخدان مؤیدی»، جزو مناطق گردشگری شهر است که بیشتر مراسم فرهنگی و برخی نمایشگاه‌ها در این محدوده برگزار می‌شود.

سیدمحمدرضا معین‌زاده میرحسینی افزود: امیدواریم پس از کرونا، گردشگریِ کرمان رونق پیدا کند؛ بنابراین، تأکید کردیم شهرداری محدودۀ «بیت‌الزهرا»، «حسینۀ ثارالله» و «موزۀ دفاع مقدس» تا مرقد مطهر «سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی» را به‌عنوان محلۀ «سردار دل‌ها» در نظر بگیرد که در این صورت یک مسیر گردشگری از جلوی «یخدان مؤیدی» خواهیم داشت.

وی ادامه داد: بنابراین، بازسازی محیط اطراف «یخدان مؤیدی» از چند منظر لازم است؛ چراکه علاوه بر مورد گفته شده، «یخدان مؤیدی» یکی از آثار تاریخی و جزو مناطق گردشگری شهر است و اگر به فضای سبز آن آسیب برسد، به یک محیط تاریخی آسیب رسیده است.

معین‌زاده میرحسینی بیان کرد: اگر با بودجۀ بهسازی و مرمت پارک «یخدان مؤیدی» موافقت شود، طرح محلۀ «سردار دل‌ها» معطل نخواهد ماند.

رییس کمیسیون خدمات‌شهری شورا نیز به ارایۀ گزارشی از دلایل تغییرات بودجه‌های برخی اقدامات شهرداری پرداخت.

علی خدادادی ادامه داد: اصلاحات بودجه، کارشناسی‌شده است؛ به‌عنوان مثال بودجۀ خرید اتوبوس و لوازم یدکی آن، چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده که در اصلاح بودجه به‌دلیل اینکه بررسی شده و دیده شده که نیازی فعلاً به این کار نیست، ۶۵۰ میلیون تومان کاهش یافته و این مبلغ هم در مکانیزه کردن سیستم در همان بخش استفاده خواهد شد.

رییس شورای شهر کرمان نیز در خصوص اصلاح بودجه گفت: بیشتر اعضای شورای شهر در کمیسیون بودجه حضور دارند؛ بنابراین، تغییرات بودجه توسط اکثریت شنیده و تصویب شده است.

فرشاد افزود: با توضیحات داده شده، پیشنهادات شهرداری در خصوص اصلاح بودجه در هر بخش، به همان بخش اختصاص داده شده است.

احمد حسن‌زاده، رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان شورا نیز گفت: بودجه باید در زمان تدوین، با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد تا نیاز به اصلاح نداشته باشد.

رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا گفت: تقاطع سربازان گمنام «امام زمان عج»، پروژۀ میدان «آزادی»، تقاطع غیرهم‌سطح «شهید بادپا» و «شهید بهشتی» که از دوره‌های گذشته معطل مانده بود، در این دوره به پایان رسید که جای تقدیر دارد.

محمدجواد کامیاب، تقاطع «شهدای خلبان» را نیز یکی از بهترین و کامل‌ترین تقاطع‌های شهر کرمان دانست که در این دوره در جلسات متعدد در شهرداری و شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت و اصلاح شد و تا پایان دورۀ فعلی، برخی کارهای مربوط به تملک املاک اطراف آن انجام خواهد شد.