گذر تاریخی سفیدآب قم تخریب نمی‌شود

شهرداران آنلاین/به گزارش شهرنیوز، عمار کاووسی با بیان اینکه گذر سفیدآب در سال ۱۳۸۸ به شماره ۲۸۸۰۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، اظهار کرد: این گذر علاوه بر ثبت ملی در محدوده بافت تاریخی نیز قرار دارد و تابع ضوابط اختصاصی بافت تاریخی نیز می‌شود. وی با اشاره به ابلاغ ضوابط […]

شهرداران آنلاین/به گزارش شهرنیوز، عمار کاووسی با بیان اینکه گذر سفیدآب در سال ۱۳۸۸ به شماره ۲۸۸۰۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، اظهار کرد: این گذر علاوه بر ثبت ملی در محدوده بافت تاریخی نیز قرار دارد و تابع ضوابط اختصاصی بافت تاریخی نیز می‌شود.

وی با اشاره به ابلاغ ضوابط اختصاصی و احیاء محدوده بافت تاریخی شهر قم ادامه داد: ضوابط بافت تاریخی از سوی محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استاندار قم ابلاغ‌شده است و تمامی دستگاه‌های اجرایی قم به‌عنوان تکلیف قانونی، موظف به اجرای آن هستند.

معاون میراث فرهنگی قم گفت: محدوده بافت تاریخی – فرهنگی شهر قم حدود ۳۱۵ هکتار وسعت دارد که در سال ۱۳۹۴ در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور نیز به تصویب رسیده است و احداث خیابان شهیدان برقعی و گذر تاریخی سفیدآب در محدوده بافت تاریخی قرار دارد.

وی با بیان اینکه طبق قانون هرگونه ساخت‌وساز و صدور پروانه در محدوده بافت تاریخی نیاز به استعلام از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان را دارد، تصریح کرد: از شهرداری قم انتظار می‌رود با توجه به تغییرات طرح خیابان شهیدان برقعی، ضوابط ابلاغی بافت تاریخی – فرهنگی قم را رعایت کند.

کاووسی تصریح کرد: با توجه به ضوابط ابلاغی، هرگونه دخل و تصرف در محدوده بافت‌تاریخی، بدون هماهنگی و ارائه طرح به این اداره کل، تخلف محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد.