گسترش روابط فرهنگی بجنورد با شهرهای تاجیکستان

شهردار بجنورد گفت: اشتراکات فرهنگی و تاریخی بین بجنورد و تاجیکستان وجود دارد که می توان از این ظرفیت‌ها برای همکاری در زمینه ارتقای فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و گردشگردی با شهرهای تاجیک استفاده کرد. جواد حمیدی در گفت و گو با ایسنا به دیدار با زلفیه دولت زاده وزیر فرهنگ تاجیکستان در ششمین همایش […]

شهردار بجنورد گفت: اشتراکات فرهنگی و تاریخی بین بجنورد و تاجیکستان وجود دارد که می توان از این ظرفیت‌ها برای همکاری در زمینه ارتقای فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و گردشگردی با شهرهای تاجیک استفاده کرد.

جواد حمیدی در گفت و گو با ایسنا به دیدار با زلفیه دولت زاده وزیر فرهنگ تاجیکستان در ششمین همایش مجمع شهرداران آسیایی  که ۱۸ و ۱۹ اسفندماه در «دوشنبه» پایتخت کشور تاجیکستان برگزار شد، اشاره کرد و افزود: در این دیدار، تقویت دیپلماسی شهری از اولویت های اصلی این دوره مدیریت شهری بجنورد اعلام و بیان شد که درقالب خواهرخواندگی می‌توانیم روابط شهری بجنورد و دوشنبه و یا یکی دیگر از شهرهای تاجیکستان را گسترش دهیم.

وی اظهار کرد: حضور فرهنگی شهرداری بجنورد در قالب فرهنگسرا، تجربه موفقی است که می‌توان با همکاری و مساعدت با شهرداری دوشنبه بسیاری از هنرهای فراموش شده و یا کم رونق را تقویت و آموزش داد.

شهردار بجنورد ادامه داد: صنایع دستی در بجنورد با توجه به زیست قومیت‌های مختلف کرد، ترک، ترکمن، بلوچ تات و فارس از تنوع چشمگیری برخوردار بوده و هنرهایی مانند قالی بافی و گلیم دوزی، چارق دوزی، سفره کردی، رنگرزی، دوخت لباس های محلی و… و هنرهایی که در تاجیکستان در سطح ممتازی هستند را می توان در قالب فرهنگسرای مشترک به شهروندان نمایش و آموزش داد.

وی خاطرنشان کرد: گسترش همکاری‌ها در قالب مؤسسۀ فرهنگی، برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های مشترک در زمینه های  علمی، فرهنگی، اجتماعی و… از موارد دیگر مورد بحث در این دیدار بود.

منبع خبر