آیین سنتی مذهبی قالیشویان در اردهال کاشان برگزار شد

آیین سوگواری سنتی و مذهبی شهید اردهال‌ معروف به آیین قالی‌شویان‌ با حضور هزاران زائر و دلباخته اهل بیت(ع) در اردهال کاشان برگزار شد. به گزارش خبرگزاری شهرداری های کشور “بلدیه آنلاین” و به نقل از خبرگزاری شبستان، آیین سوگواری سنتی و مذهبی شهید اردهال‌ معروف به آیین قالی‌شویان‌ با حضور هزاران زائر و دلباخته […]

آیین سوگواری سنتی و مذهبی شهید اردهال‌ معروف به آیین قالی‌شویان‌ با حضور هزاران زائر و دلباخته اهل بیت(ع) در اردهال کاشان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شهرداری های کشور “بلدیه آنلاین” و به نقل از خبرگزاری شبستان، آیین سوگواری سنتی و مذهبی شهید اردهال‌ معروف به آیین قالی‌شویان‌ با حضور هزاران زائر و دلباخته اهل بیت(ع) در اردهال کاشان برگزار شد.

در این مراسم اهالی فین کاشان با در دست داشتن چوب نماد قیام و خونخواهی در صحن اصلی زیارتگاه امامزاده سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) اجتماع و روضه خوانی و سینه زنی کردند.

مراسم ویژه قالیشویان با سخنرانی حجت‌الاسلام حسینی قمی، کارشناس مذهبی صدا و سیما و برنامه سمت خدا و مداحی مداح اهل بیت عصمت و طهارت سیدمهدی میرداماد برگزار شد.

آیین قالیشویان اردهال، جلوه‌ای از عشق و ارادت مردم منطقه کاشان است که هر سال در دومین جمعه مهرماه در منطقه اردهال از توابع این شهرستان برگزار می‌شود و بر خلاف سایر مناسبت‌های مذهبی که بر اساس سال قمری در گردش است، تنها آیین سنتی و مذهبی ایران است که به تاریخ شمسی برگزار می شود و این مناسبت در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است.

این مراسم از ۱۰ قرن پیش تاکنون همه ساله با آئین و آداب مختلفی در این شهرستان برگزار می‌شود.

در سال ۱۳۸۹ به پشنهاد پژوهشکده مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مراحل آماده سازی پرونده ثبت جهانی این آئین در دستور کار قرار گرفت و در آذر ماه سال ۹۱ آئین سنتی- مذهبی قالیشویان کاشان در یونسکو به ثبت جهانی رسید.

حضرت سلطانعلی بن امام محمّدباقر (ع‌) یکی از چهار امام‌زاده معلوم‌النسب مدفون در ایران است‌.