آیین پلاک کوبی پایتخت چای ایران در لاهیجان برگزار شد

آیین پلاک کوبی لاهیجان،پایتخت چای ایران، با حضور بیش از سه هزار نفر در جنب مقبره کاشف السلطنه برگزار شد. به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری لاهیجان، آیین پلاک کوبی لاهیجان، پایتخت چای ایران با حضور دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو، استاندار گیلان ، مدیرکل حوزه استاندار و روابط عمومی استانداری،نماینده مردم […]

آیین پلاک کوبی لاهیجان،پایتخت چای ایران، با حضور بیش از سه هزار نفر در جنب مقبره کاشف السلطنه برگزار شد.
به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری لاهیجان، آیین پلاک کوبی لاهیجان، پایتخت چای ایران با حضور دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو، استاندار گیلان ، مدیرکل حوزه استاندار و روابط عمومی استانداری،نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی ،فرماندار شهرستان لاهیجان، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیر کل پست گیلان ، شهردار، رییس و اعضای شورای اسلامی شهر لاهیجان، معاون سازمان چای کشور، اعضای سندیکای کارخانجات چای شمال، مدیر عامل و اعضای اتحادیه چایکاران کشور، چایکاران، مدیران کارخانه های چای سازی، هنرمندان، جمعی از مدیران استانی و شهرستانی، اعضای انجمن مفاخر همزمان با عید سعید غدیر خم برگزار شد.
شهردار لاهیجان در این مراسم با اشاره به کشت و پرورش چای در لاهیجان گفت: محمد میرزا قوانلو ملقب به کاشف السلطنه برای نخستین بار در ایران، چای را در لاهیجان کشت و پرورش داد و به دگرگونی اقتصاد این منطقه کمک ‌شایانی کرد.
رضا زنده دل با قدردانی از مدیریت شهری پیشین لاهیجان برای پیگیری ثبت لاهیجان، پایتخت چای ایران افزود: اولین دستور کار تیم جدید مدیریت شهری، تکمیل روند ثبت لاهیجان پایتخت چای ایران در کمیسیون ملی یونسکو بود که با دعوت از دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و کارشناسان این کمیسیون و برگزاری جلسات متعدد در تهران و لاهیجان، شرایط لازم احراز شد و امروز افتخار داریم که شهر لاهیجان به طور رسمی به عنوان پایتخت چای ایران ثبت شود.
وی گفت : جای دارد از همه افرادی که برای ثبت لاهیجان، پایتخت چای ایران تلاش و همکاری کردند از جمله استاندار محترم، دبیر کل و کارشناسان کمیسیون ملی یونسکو، فرماندار، اداره کل میراث فرهنگی، اداره کل ارشاد، سازمان چای، سندیکای کارخانجات ، اتحادیه چای کاران، اعضای شورای اسلامی شهر و دیگر عزیزان تقدیر و تشکر نمایم و خوشحالم که این مهم در دوره اینجانب اتفاق افتاد.
در ادامه نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه لاهیجان همیشه شهر اولین ها بوده ، بیان داشت : لاهیجان به عنوان مرکز حکومت شیعه و پایتخت چای در ایران دارای اولین بوته چای ، اولین کارخانه چای، اولین مرکز تحقیقات چای و اولین سندیکای چای در کشور بوده است .
رسول فرخی همچنین بیان داشت با‌کمک‌همه نخبگان مسیر توسعه و پیشرفت لاهیجان فراهم شود.
سید احمد محیط طباطبایی رییس کمیته ارزیابی حافظه جهانی یونسکو در این مراسم گفت: به هم وطنان لاهیجانی که دور هم گرد آمده اند تبریک می گویم که در طول قرن ها این محصول با ارزش را حفظ کرده اید، پایتخت چای با کمک یونسکو احیا شد و لاهیجان از رودسر تا فومن را در حوزه چای هدایت و راهبری می کند.
وی افزود: چای نوشیدنی ملی ایرانیان و مهم ترین رابط فرهنگی ما ایرانیان در همه مراسم ها از عزا تاجشن را در برمی گیرد و حلقه پیوندی از جنوب تا شمال ، غرب تا شرق ایران را به هم پیوند داده است.این محصوا فراتر از یک پدیده عادی است، چای مهم ترین پدیده قرن جاری است که در همه جا جاری و ساری شده است.
محیط طباطبایی اضافه کرد: پایتختی، وظایفی را بر عهده شهر لاهیجان می گذارد که چگونه این عنوان را به یک جریان تبدیل کرده و در زمینه اقتصاد گردشگری، مقاصد فرهنگی را نه در ایران بلکه در جهان از این عنوان استفاده نمایند.
حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در این آیین اظهار داشت : در شرایطی که خیلی ها در کشور بذر ناامیدی را می بینند که از هر سو پاشیده می شود و شرایط سخت این روزگار، خوشحالم که در شهر زیبای لاهیجان امروز چراغ امید و شادی روشن است. از هنرمندانی که این قدر زیبا هنرنمایی کردند، نمایش آیینی تمنای باران را به این زیبایی اجرا کردند و تشکر از گروه موسیقی که بزم ما را شاد کردند، تشکر ویژه دارم از دست اندرکاران و مدیرانی که دوست ندارند جملس شما پراز سخنرانی باشد و لذت بردم از اینکه برنامه شما با طرب همراه بود.
وی گفت: رقابت بین شهرها و کشور ها بسیار فشرده است و اگر می خواهیم در این جهان پر آشوب زندگی کنیم ، باید فرهنگ و هنر و تفاوت ها و تمایز ها را ببینیم.
وی اضافه کرد: از شهردار و دوستانشان تشکر می کنم که دیدند فرهنگ و هنر می تواند کشور را زنده کند. برج های بلند را می شود ساخت ولی هنر و تاریخ را نمی توان چند روزه خلق کرد.
وی با تاکید بر اینکه فرهنگ با پول ساخته نمی شود اظهار داشت : نماد اصلی شهر لاهیجان همین فرهنگ بالای این شهر است.
ایوبی در ادامه با تاکید بر اینکه کار یونسکو شبکه سازی است ، گفت : ادامه این راه بستگی به مسئولین شهر لاهیجان دارد که بتوانند با ایجاد ارتباط با سایر شهرهای چای خیز دنیا با مراحل فرآوری چای و آیین های پیشرفته داشت و برداشت چای آشنا شوند.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران همچنین افزود : بزرگترین سرمایه لاهیجان سرمایه اجتماعی و انسانی بود که با با این عنوان یک سرمایه دیگر به مردم شهر اضافه گردیده است .
نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه ثبت جهانی چای به نام شهرستان لاهیجان، در شکوفایی اقتصاد گردشگری و کشاورزی استان نقش موثری دارد، گفت: در دولت مردمی و انقلابی سیزدهم، تقویت و حمایت از مزیت های اقتصادی گیلان با جدیت دنبال می شود.
دکتر اسدالله عباسی در آئین پلاک کوبی لاهیجان به عنوان پایتخت چای ایران در جمع اقشار مختلف مردم این شهرستان، با تبریک فرارسیدن عید ولایت افزود: تقارن عید سعید غدیر خم با این آئین که با استقبال مردم همراه است را به فال نیک می‌گیریم و قطعا این تقارن برکات فراوانی برای توسعه گیلان خواهد داشت.
وی با برشمردن مزیت های فراوان گیلان در حوزه های مختلف گردشگری و کشاورزی، اضافه کرد: هم اکنون بیش از ۳۰۰ هزار خانوار گیلانی در تولید محصولات متنوع کشاورزی نظیر برنج، چای، زیتون، بادام، فندق، ابریشم و گل گاوزبان مشغول به فعالیت هستند که حائز اهمیت است.
استاندار گیلان با بیان اینکه این استان در حوزه اقتصاد گردشگری و اقتصاد کشاورزی محور فعالیت های توسعه ای کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: در دولت مردمی و انقلابی سیزدهم، تقویت و حمایت از مزیت های کشاورزی و گردشگری گیلان با جدیت دنبال می شود.
دکتر عباسی به گسترش تولید محصول چای در شهرستانهای مختلف گیلان اشاره و بیان کرد: ثبت جهانی چای بنام لاهیجان پایتخت چای کشور که تولید این طلای سبز از این شهر در گیلان آغاز شده، موجبات تحول و شکوفایی اقتصاد گردشگری و اقتصادی کشاورزی گیلان را فراهم می آورد.
وی ادامه داد: تقویت و حمایت از ظرفیت های کشاورزی و کشاورزی گیلان برای رسیدن به نقطه مطلوب از سوی دولت سیزدهم در دستور کار است.
وی مراحل نهایی ثبت جهانی شهر ماسوله در فومن را یادآور شد و گفت: به طور قطع، طعم شیرین ثبت جهانی چای و شهر تاریخی ماسوله با رونق اقتصاد و معیشت به کام مردم گیلان خواهد نشست.
در ادامه این مراسم یادبود تمبر لاهیجان پایتخت چای ایران توسط مسئولان امضا شد و از پلاک رسمی ثبت لاهیجان پایتخت چای ایران در یونسکو، پرده برداری شد.
اجرای نمایش تمنای باران توسط گروه نمایش خورتاب به نویسندگی بهمن صادق حسنی ، اجرای موسیقی محلی توسط ناصر وحدتی و محمود فرضی نژاد، تجلیل از زینب صادقی نویسنده نوجوان برای نوشتن کتاب در مورد چای و برپایی نمایشگاه کارخانجات تولیدی چای از دیگر برنامه های آیین پلاک کوبی لاهیجان پایتخت چای ایران بود.

منبع خبر