اجرای طرح ضربتی شهرداری اصفهان برای کنترل موش‌ها

رئیس اداره هماهنگی و نظارت خدمات شهری شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه جمعیت موش‌های سطح شهر تحت کنترل است، گفت: طرحی ضربتی شهرداری اصفهان با تیمی متشکل از ۱۵ کارشناس برای کل شهر تعریف شده که آنها وظیفه آسیب‌شناسی و کنترل جمعیت موش‌ها را از طریق طعمه‌گذاری بر عهده دارند. رامین میر عسگری درباره […]

رئیس اداره هماهنگی و نظارت خدمات شهری شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه جمعیت موش‌های سطح شهر تحت کنترل است، گفت: طرحی ضربتی شهرداری اصفهان با تیمی متشکل از ۱۵ کارشناس برای کل شهر تعریف شده که آنها وظیفه آسیب‌شناسی و کنترل جمعیت موش‌ها را از طریق طعمه‌گذاری بر عهده دارند.
رامین میر عسگری درباره دلیل حضور موش‌ها در سطح شهر اصفهان، اظهار کرد: از گذشته تاکنون، حضور موش‌ها در سطح شهر وجود داشته و کنترل جمعیت آن‌ها جزو وظایف شهرداری است، ازاین‌رو واحدی با عنوان کنترل حیوانات موذی و سگ‌های ولگرد، متشکل از ۱۵ نفر کارشناس در نظر گرفته شده که هر کارشناس به یک منطقه اختصاص داده می‌شوند. این کارشناسان وظیفه آسیب‌شناسی و کنترل جمعیت موش‌ها را از طریق طعمه‌گذاری بر عهده دارند و این طعمه‌ها مورد تأیید اداره دامپزشکی و اداره سموم جهاد کشاورزی است.
وی با اعلام اینکه ۶ هزار و ۵۰۰ کلونی در سطح شهر شناسایی شده، افزود: شروع طعمه‌گذاری با شناسایی کلونی موش‌ها در سطح شهر آغاز می‌شود، در یک ماه گذشته، طرحی ضربتی برای کل شهر تعریف شده که در آن، خیابان‌هایی که بیشترین معضل را از حضور موش‌ها داشتند، شناسایی شدند که اغلب خیابان‌های اصلی بودند. در بررسی‌ها دریافتیم این خیابان‌ها، بیشترین تعداد فست‌فودها و رستوران‌ها را شامل می‌شوند، مانند خیابان حکیم نظامی، توحید، نظر و پروین اعتصامی. در این طرح ضربتی، کارشناسان در یک منطقه مستقر می‌شوند و از ساعت ۲ بامداد تا ۶ صبح فعالیت خود را اجرایی می‌کنند.
رئیس اداره هماهنگی و نظارت خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حال کنترل جمعیت موش‌ها هستیم و کارشناسان نیز مرتباً وضعیت را پیگیری می‌کنند، تصریح کرد: اکنون در خصوص حضور موش‌ها وضعیت نسبتاً خوبی را در سطح شهر شاهد هستیم. نزدیک به ۶۰۰ لاشه جمع‌آوری و کنترل شده است و چیز غیرقابل‌کنترلی در شهر نداریم. ممکن است موش‌ها در سطح شهر مشاهده شوند، اما مطمئن باشید شناسایی، طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی‌ها مرتباً انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه هرچه نظافت در خیابان‌های اصلی بیشتر رعایت شود، قطعاً تعداد موش‌های کمتری مشاهده خواهند شد، اضافه کرد: از شهروندان خواهشمندیم نظافت را رعایت کنند و زباله خارج‌ازنوبت نداشته باشد، در حال حاضر مقابل مغازه‌های اغذیه‌فروشی که شامل رستوران‌ها، فست‌فودها و سایر فروشگاه‌های مواد غذایی می‌شود، بیشترین تراکم جمعیت موش‌ها را شاهد هستیم. وضعیت حضور موش‌ها به‌گونه‌ای است که ما نظافت را کنترل می‌کنیم؛ اما اگر موش‌ها تغذیه شوند، تولیدمثل آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و رشد بیشتری خواهند داشت و تعداد بیشتری مشاهده می‌شوند.
میر عسگری تصریح کرد: ما و اکیپ کارشناسان در حال فعالیت هستیم و اگر به سامانه ۱۳۷ موردی اعلام شود، در همان روز یا فردای آن روز، اکیپ و کارشناس ما برای کنترل جمعیت در موقعیت اعزام خواهد شد.
وی درباره آموزش و آگاهی‌بخشی به مردم در این زمینه، افزود: بیشتر آموزش‌ها در بحث رعایت نظافت و حذف زباله خارج‌ازنوبت در سطح شهر بوده است، ولی درباره اینکه موش‌ها نیز با این مواد غذایی تغذیه می‌شوند، اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است، اما بااین‌وجود، اکثریت مردم اطلاع دارند و مشاهده می‌کنند که هرجایی که نظافت رعایت نشود، زباله خارج‌ازنوبت وجود داشته باشد یا ایستگاه زباله باشد، صددرصد موش بیشتری نیز مشاهده می‌شود.
رئیس اداره هماهنگی و نظارت خدمات شهری شهرداری اصفهان در پایان یادآور شد: در موضوع محیط‌زیست شهری، خواهشمندیم شهروندان زباله خارج‌ازنوبت را جدی بگیرند، چون تقریباً هر روز بارگیری و جمع‌آوری زباله را داریم، ولی باز هم شاهد زباله خارج‌ از نوبت هستیم.

 

منبع: http://isna.ir/xdPsfN