احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی به همراه جمعی از معاونان این وزارتخانه پیش از ظهر امروز وارد بندرعباس شد و از اسکله،بندر و گمرک شهید رجایی بازدید

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی به همراه جمعی از معاونان این وزارتخانه پیش از ظهر امروز وارد بندرعباس شد و از اسکله،بندر و گمرک شهید رجایی بازدید کرد   به گزارش خبرگزاری بلدیه آنلاین به نقل از روابط عمومی حوزه نظارت گمرکات استان هرمزگان _ هم زمان با دور دوم سفرهای استانی رئیس […]

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی به همراه جمعی از معاونان این وزارتخانه پیش از ظهر امروز وارد بندرعباس شد و از اسکله،بندر و گمرک شهید رجایی بازدید کرد

 

به گزارش خبرگزاری بلدیه آنلاین به نقل از روابط عمومی حوزه نظارت گمرکات استان هرمزگان _ هم زمان با دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور به استان هرمزگان، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز به همراه جمعی از معاونان این وزارتخانه از جمله محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک ج.ا.ا، پیش از ظهر امروز وارد بندرعباس شد و بصورت موردی از بعضی انبارها و محوطه های کانتینری بندر شهید رجایی بازدید کرد.

در ادامه این سفر خاندوزی وزیر اقتصاد، رضوانی فر رئیس کل گمرک ج.ا.ا و هیئت همراه ضمن سرکشی از بخش های مختلف گمرک شهید رجایی بویژه سالن های واردات، صادرات و ترانزیت و دیدار و گفتگو با کارکنان و خدمت گیرندگان گمرک شهید رجایی در نشست مشترک بین مدیران گمرکات و مدیران سایر دستگاههای اجرایی زیرمجموعه وزارت اقتصاد در استان هرمزگان و مدیران ارشد اداره کل بنادر و دریانوردی که در گمرک شهید رجایی برگزار شد حضور یافت و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات قرار گرفت.

در این نشست ابتدا محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک ج.ا.ا گفت:

ارائه خدمات شبانه روزی گمرکات مهم کشور به فعالان اقتصادی/ تاخیر در پاسخگویی به استعلامات گمرکی سبب کندی تشریفات ترخیص کالاها می شود.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در ادامه افزود: گمرک ایران به منظور تسریع و تسهیل در تجارت خارجی کشور، درگمرکات مهم کشور به صورت شبانه روزی و ۲۴ ساعته به فعالان اقتصادی و ذی نفعان خدمات و تسهیلات لازم را ارائه می‌دهد.

رضوانی‌فر با اشاره به اینکه برای انجام به هنگام تشریفات تجارت خارجی در مبادی ورودی و خروجی کشور، نیازمند حضور و فعالیت شبانه روزی تمامی دستگاه‌های خدمات دهنده ومجوز دهنده است،اظهار کرد: برای سرعت بخشیدن به تشریفات در حوزه تجارت خارجی و خدمات ۲۴ ساعته به فعالان اقتصادی علاوه بر گمرک، حضور تمامی دستگاه‌های دخیل در امر تجارت خارجی به صورت شبانه روزی ضروری است.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران تشریح کرد: برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص قطعی کالاهای وارداتی از گمرک وأخذحقوق ورودی،براساس تکالیف قانونی مقرر، نیاز به تعیین ماهیت کالاهای وارداتی از سوی سازمان استاندارد است

بنابر این عدم انجام این الزام قانونی نیز منجر به ماندگاری کالا در مبادی ورودی خواهد شد.

وی بابیان اینکه درآخرین گزارش گیری انجام گرفته(آبان وآذر۱۴۰۲) میانگین پاسخگویی به استعلامات گمرکی از سوی دستگاه‌ های همجوار نسبت به سال قبل و ابتدای سال جاری از ۱۱ روز به ۷ روز کاهش یافته است، بیان داشت: به رغم کاهش میانگین پاسخگویی دستگاه‌ها به استعلامات گمرکی، هنوز برخی دستگاه های همجوار با زمان مقرر شده(۷ روز) فاصله دارند که این موضوع سبب تأخیر در انجام تشریفات ترخیص وطولانی شدن زمان می شود.

دکتر رضوانی‌فر با بیان اینکه با اقدامات صورت گرفته در حوزه تجارت خارجی تعداد اظهارنامه‌های در جریان تشریفات گمرکی به تعداد قابل توجهی کاهش یافته، افزود:

برای ادامه این مسیر و تسهیل و تسریع در انجام تشریفات در حوزه تجارت خارجی نیاز به تمدید برخی از مصوبات تسهیل ساز، تخصیص ارز و تسریع در پاسخگویی به استعلامات گمرکی از سوی سازمان‌های همجوار است.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه به کارگیری دستگاه‌های الکترونیکی و کنترلی به ویژه آشکارسازها به تسهیل تشریفات گمرکی کمک موثری می کند گفت:

باتوجه به اهمیت به کارگیری دستگاه‌های آشکارساز با هدف سرعت بخشیدن به تشریفات گمرکی، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۱۱ دستگاه آشکارساز کامیونی در گمرکات کشور نصب شده،درحالی که مجموع دستگاه‌های نصب شده در گمرکات تا قبل از فعالیت دولت سیزدهم ۱۸ دستگاه بوده است.

رضوانی‌فر گفت: در راستای اجرای تکالیف قانونی و افزایش تعداد دستگاه‌های آشکارساز کامیونی در گمرکات کشور، تخصیص منابع برای تهیه و استقرار این دستگاه ها در گمرکات بیش از پیش ضروری است.

وی در خصوص تعداد دستگاه‌های آشکارساز کامیونی نصب شده در گمرک شهید رجایی گفت: در حال حاضر ۲ دستگاه آشکارساز کامیونی در این گمرک مستقر است و به زودی یک دستگاه دیگر نیز در گمرک شهید رجایی به بهره برداری می رسد.

براساس این گزارش، در جریان دومین سفر استانی رئیس‌جمهور و هیات دولت به هرمزگان، وزیر امور اقتصادی و دارایی با همراهی رئیس کل گمرک ایران با حضور در گمرک شهید رجایی از بخش های مختلف این گمرک بازدید کرد.

این گزارش می افزاید: در این بازدید ۲ ساعته وزیر امور اقتصادی و دارایی، خدمت گیرندگان ضمن گفتگو و ارائه درخواست ها و بیان دغدغه های خود به وزیر اقتصاد، از همراهی، عملکرد و اقدامات گمرک در راستای تسهیل و تسریع در بخش واردات، ترخیص کالاها بویژه حوزه تجارت خارجی کشور قدردانی کردند.