ارجائی: اختیارات شهرداری مشهد نیازمند بازنگری جدی است

شهردار مشهد گفت: اختیارات شهرداری مشهد در سطح شهرداری های ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار نفری است که نیازمند بازنگری های جدی است؛ هر تغییر ساختار ما نیازمند هزار امضا است، اگر می خواهید مدیریت مشهد در تراز ملی و بین المللی باشد و آبروی جمهوری اسلامی ایران و نظام مقدس ما باشد، توجه شما هم به مشهد باید در […]

شهردار مشهد گفت: اختیارات شهرداری مشهد در سطح شهرداری های ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار نفری است که نیازمند بازنگری های جدی است؛ هر تغییر ساختار ما نیازمند هزار امضا است، اگر می خواهید مدیریت مشهد در تراز ملی و بین المللی باشد و آبروی جمهوری اسلامی ایران و نظام مقدس ما باشد، توجه شما هم به مشهد باید در همان سطح باشد.
سید عبدالله ارجائی در مراسم افتتاح ساختمان توسعه ایستگاه ۹ (شهید نوروزی) و رونمایی از ۲۱ خودرو عملیاتی همزمان با رژه ناوگان خودرویی و لجستیک آتش نشانی مشهد که با حضور فرماندار مشهد، رییس شورای شهر تهران و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: سرمایه اصلی هر سازمانی، نیروی انسانی آن سازمان است، نیروی انسانی دانشی، مسئولیت پذیر و آماده به کار شهرداری مشهد مفتخر است که امروز بیش از ۳۰ هزار نیروی انسانی پرتلاش دارد که نمونه ای از تلاش آنان در دهه پایانی ماه صفر مشهود بود که در عرصه های مختلف خدمات شهری، حمل و نقل، اسکان امور فرهنگی و اجتماعی پیشگام بودند.
وی افزود: یکی از ویژگی های خاص مشهد و تفاوت عمده آن با سایر شهر های دیگر کشور، فلسفه ذاتی آن است، مشهد از به هم پیوستن روستاها، بسیار کهن و قدیمی نیست بلکه شهری جوان یا نوجوان با قدمت کمتر از هزار و ۳۰۰ ساله است که در یک بازه زمانی خیلی کوتاه گوی سبقت را از همه کهن شهر های اطراف خود در جمعیت پذیری بوده است.
شهردار مشهد ضمن اشاره به کهن شهر هایی مثل نیشابور سبزوار و… در اطراف مشهد که جمعیت آن یک دهم مشهد نیست، بیان کرد: مشهد حدود سه میلیون جمعیت ساکن و ۱۰ برابر آن زائر است و توانسته در یک بازه زمانی بسیار کوتاه این رشد جمعیت را به خود ببیند، اما عامل اصلی این موضوع وجود مضجع منور امام هشتم است.
ارجائی خاطرنشان کرد: مشهد یک باغ خصوصی بدون سابقه سکونت بود که به یک ابرشهر جهانی تبدیل شده که ساکنان آن یا زائر یا مجاور هستند، مفهوم خدمت فقط کفشداری و دربانی نیست بلکه همه همکاران من در لباس سفید آتش نشان یا در لباس آبی اتوبوسران، تاکسیران، باغبانان، پاکبانان و… همه خادم امام رضا(ع) هستند.
وی ضمن اشاره به اینکه مشهد شهر جهانی و ملی با مدیریت منطقه ای است، اضافه کرد: اختیارات استاندار خراسان رضوی و شهردار مشهد با سایر شهر ها تفاوتی ندارد؛ ما مدت ها به دنبال این هستیم که سختی کار برای آتش نشانان بگیریم، آیا واقعا شغل آتش نشانی و ایثار و فداکاری آنان با من کارمند معادل است؟ با وزیر کشور چندین بار مکاتبه کردیم تا افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مزایای آتش نشانان لحاظ شود.
ارجائی تصریح کرد: نکته دوم بحث نگاه ملی به این شهر است، آیا نگاه مجلس شورای اسلامی، وزرا و معاونین به مشهد یک نگاه ملی است؟ اصحاب رسانه در سطح کشور نگاه ملی به این شهر دارند یا ما را در کنار ۳۰ استان دیگر قرار می دهند؟ آن روزی که اختیارات شهرداری و شهردار تهران جدای از سایر شهرداری ها تعریف شد، آیا تهران آن روز از مشهد امروز بزرگتر بود؟ از نظر پرسنل، از نظر جمعیت، تهران آن روز از مشهد امروز بزرگتر نبود، ولی برای اداره آن اختیارات ویژه قائل شدند در صورتی که هیئت وزیران، مجلس، تمام شخصیت های ملی و… آنجا تشریف دارند، اما در فاصله هزار کیلومتری در جایی که پایتخت معنوی و پایتخت تمام دل های عاشق این کشور است، دسترسی به مدیران ملی بسیار سخت است.
وی ادامه داد: اختیارات شهرداری مشهد در سطح شهرداری ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار نفری است که نیازمند بازنگری های جدی است؛ هر تغییر ساختار ما نیازمند هزار امضا است. اگر می خواهید مدیریت مشهد در تراز ملی و بین المللی باشد و آبروی جمهوری اسلامی ایران و نظام مقدس ما باشد، توجه شما هم به مشهد باید در همان سطح باشد.
شهردار مشهد گفت: امروز فرماندار استاندار ما چه اختیاراتی فراتر دارد؟ شاید نیاز به اعتبارات نداشته باشیم، اما دست و پای ما را باز بگذارید، تفاوت دهه پایانی ماه صفر با عید نوروز چه بود؟ چرا بعد از عید نوروز مردم ناراضی بودند دو ر دهه پایانی ماه صفر همه تشکر می کنند؟ زیرا نگاه به مشهد ملی شد، انبار های هلال احمر در این استان مملو از امکانات بود، اما استاندارد ما اجازه و اختیارت بازگشایی آن را نداشت که در نهایت معاون اول رئیس جمهور این اختیار را به استاندار ما داد و مشکل اسکان مسافران حل شد.
ارجائی عنوان کرد: یکی از اقدامات ویژه ای که رخ داد؛ پلتفرم ۳۲ م تری است، در قسمت هایی که دارای بافت فرسوده بودند و معابری که مشکل تردد داشتیم، شکست هایی در نردبان ایجاد می شود که امیدواریم مشکلات ما را حل کند؛ همچنین تعدادی ون برای اولین بار وارد خدمت رسانی می شوند که امیدوارم کاربرد مناسبی داشته باشند.
وی افزود: از همه نخبگان دعوت می کنم در ساخت خودرو های ویژه آتش نشانی به ما کمک کنند ما نیز از آنان حمایت می کنیم.
شهردار مشهد بیان کرد: ایستگاه های شماره ۹ یکی از قدیمی ترین ایستگاه های مشهد است که ساختمان فرسوده ای داشت و ایستگاهی برای آن ساختیم که ساختمان قدیم نیز تبدیل به مرکز تعمیرات شد همچنین ۲۱ دستگاه اورهال و جدید خریداری شده است که به چرخه خدمت با رقم ۴۲ میلیارد تومان اضافه می شوند.

منبع خبر