از افزایش ۵ هزار هکتاری سرانه فضای سبز تا ساخت ۵۷ میدان میوه

شهرداران آنلاین/معاون شهردار تهران گفت در طول ۴ سال گذشته قریب به ۵ هزار متر مربع به سرانه فضای سبز شهر تهران افزوده شده است. به گزارش خبرنگار شهر، مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در چهارمین و آخرین نشست خبری از سلسله نشست‌های گزارش عملکرد شهردار تهران به همراه معاونانش، […]

شهرداران آنلاین/معاون شهردار تهران گفت در طول ۴ سال گذشته قریب به ۵ هزار متر مربع به سرانه فضای سبز شهر تهران افزوده شده است.

به گزارش خبرنگار شهر، مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در چهارمین و آخرین نشست خبری از سلسله نشست‌های گزارش عملکرد شهردار تهران به همراه معاونانش، با اشاره به فضای سبز گفت: در چهار سال گذشته ۸۹ بوستان به مساحت ۱۵۴ هکتار ایجاد شده به طوری که در سال ۱۳۹۶، ۲۳ بوستان، ۹۷، ۲۴ و ۹۹ ۲۳ بوستان احداث شد.
او ادامه داد: ۲۶ بوستان هم تا سال ۱۴۰۰ افتتاح می‌شود که نیمی از این تعداد آخر شهریور به بهره‌برداری می‌رسد.
به گفته او؛ از درآمد حفظ و گسترش و قطع اشجار ۲۱ قطعه از باغات و اراضی مشجر زمین های مناسب برای تبدیل به بوستان‌های عمومی تملک شد و ۲۳ مورد دیگر در نوبت است که از سوی مناطق در حال انجام است.
یزدانی با تاکید بر اینکه در هر محله باید یک‌ بوستان وجود داشته باشد، افزود: ۱۷ محله در سال ۹۶ بوستان وجود نداشت اما تا به امروز در هشت محله بوستان ایجاد شده و بقیه هم انجام می‌شود.
یزدانی به جنگل‌کاری در حریم حریم پایتخت اشاره کرد و توضیح داد: در ۹۶ یک هزار و ۲۰۰ هکتار، ۱۳۹۹ هزار هکتار اضافه شده و امسال هم حدود ۱۳۰۰ هکتار در برنامه داریم.
معاون شهردار تهران گفت: ۴ هزار و ۷۲۰ هکتار هم به سرانه فضای سبز حریم ‌شهر تهران اضافه شده است. در این راستا تفاهم نامه‌هایی هم در حوزه بوستان‌ها امضا شده از سوی مناطق با مدیران کل منابع طبیعی که شهرداری بتواند از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند.
یزدانی خاطرنشان کرد: با وزارت نیرو هم درخصوص چهار موضوع تفاهم‌نامه امضا شده که موارد آنها، قنوات، پساب، چاه ها و تسویه خانه‌ها است. در امسال در مناطق یک، پنج، ۶، ۱۷ و ۲۰ برخی موارد اجرا شده است.
معاون شهردار تهران گفت: در ۳۷۴ بوستان ۴۰ مورد مخازن آب اضطراری با سرمایه‌گذاری شرکت آب و فاضلاب و شهرداری اجرایی شده ‌است.
یزدانی به سازمان میادین میوه و تره بار اشاره کرد و گفت: ۵۷ بازار به میادین میوه ‌تره بار اضافه شده است به طوری که در سال ۹۶ تعداد ۱۶، در سال ۹۹ تعداد ۲۳ در سال ۹۸ تعداد ۴ و در سال ۹۷ تعداد ۱۴ میدان اضافه و ۱۱۵ میدان هم مناسب سازی شده است.
وی ادامه داد: در واقع در سال ۹۹ تعداد ۳۰ میدان مناسب سازی و ۴۰ پروژه بهسازی انجام شده است. این موضوع را هم باید در نظر گرفت که میانگین اختلاف قیمت محصولات در میادین میوه و تره بار با بازارهای دیگر ۳۵ درصد است.
تجهیز سازمان آتش نشانی
یزدانی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹، در مجموع ۱۴ ایستگاه آتش نشانی ساخته شده، توضیح داد: در سال ۱۳۹۶ هفت ایستگاه، سال ۱۳۹۷ دو ایستگاه، سال ۱۳۹۸ یک ایستگاه و سال ۱۳۹۹ چهار ایستگاه آتش نشانی در شهر تهران ساخته شده است. ۶ ایستگاه هم تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد. در مجموع در مدت زمان سه سال و نیم گذشته ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه تجهیزات و ساخت ایستگاه‌ها شده است.
او درباره بخشی از تجهیزات خریداری شده گفت: طی این مدت تا به امروز ۲۱ دستگاه نردبان، ۱ دستگاه تریلر مجهز به کابین، انواع خودروهای موردنیاز و … خریداری شده است.
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه در این دوره از مدیریت شهری، ۳ هزار دست لباس و شلوار حریق خریداری شده، اضافه کرد: ۲۲۵۰ جفت پوتین حریق، ۲ هزار جفت دستکش آتش نشانی، ۱۷ دستگاه دوربین حرارتی و … در حوزه تجهیزات فردی خریداری شده است. سازمان آتش نشانی در حوزه سیل و حوادث خوب تجهیز شده است.
یزدانی درباره آموزش و ایمنی، بیان کرد: آموزش‌های لازم  درباره ساختمان‌ها و برج‌های ناایمن شناسایی شده، به شهروندان ارائه‌ می‌شود همچنین امکانات و مکان آموزش‌ها هم به روز شده است.
او با بیان اینکه در حوزه آتش نشانی سه تفاهم‌نامه منعقد شده، توضیح داد: یک تفاهم نامه با وزارت دفاع درباره استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این وزارت و پشتیبانی نیروهای مسلح به منظور اطفای حریق در ارتفاعات بوده است. تفاهم نامه دیگر با سازمان شهرداری‌ها درباره استفاده بهینه از ظرفیت‌‌های هم‌افزایی در استفاده از امکانات در زمینه آموزش‌های تخصصی، آتش نشانان کشور و تربیت مربی است. همچنین تفاهم‌نامه سوم با اورژانس کشور بوده است.
باتوجه به اینکه اورژانس کشور دارای هلیکوپتر  است تاکنون ۳۹ جایگاه هلیکوپتر مشخص شده است. در این بخش تاکنون ۱۴ نفر نجات پیدا کرده‌اند. علاوه براین ۷۰ جایگاه اضطراری موتورلانس هم به اورژانس داده شده است.
تفکیک و بازیافت پسماند حجیم
یزدانی با بیان اینکه نخاله‌های ساختمانی طی بازیافت تبدیل مصالح ساختمانی می‌شوند، افزود: در حوزه نخاله‌های ساختمانی در فاز نخست چهار هزار و ۳۰۰ تن، فاز دوم سه هزار و ۳۰۰ تن و فاز سوم سه هزار و ۳۰۰تن یعنی حدود ۱۱ هزار تن، اضافه شده است و تا پایان خرداد امسال ۱۴ هزار تن نخاله ساختمانی اضافه و ساماندهی می‌شود.
او د

رباره تولید کمپوست، توضیح داد: بسیاری از باغداران تهران از بخش خصوصی کمپوست تهیه می‌کنند. با همراهی وزارت بهداشت، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، پسماند پزشکی حمل و در جایگاه مخصوصی دفن می‌شود. در حوزه پسماند خانگی پسماند حجیم (تیر، تخته و …)، وجود دارد. در محدوده منطقه۱۸ مکانی تعبیه شده که این پسماند حجیم تفکیک و بازیافت می‌شود. چوب و سرشاخه‌ها در پسماند حجیم درحال بازیافت هستند که تبدیل به کمپوست می‌شوند و کیفین آن از کیفیت کمپوست آرادکوه بهتر است.
به گفته یزدانی؛ از هفت هزار و ۵۰۰ تن میانگین پسماند خانگی روزانه تقریباً ۵ هزار تن کاهش یافته است. درحال حاضر ۸ پهنه MRF براساس طرح جامع تهران باید وجود داشته باشد. چهار پهنه تمام شده و سه مورد حال اجرا است و کل سرمایه گذاری با بخش خصوصی است. حجم پسماند کاهش و تفکیک می‌شود، ضمن اینکه شیرآبه هم ندارد.
از ساماندهی آرامستان‌ها تا مرمت خانه‌های تاریخی
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، سازمان بهشت زهرا اشاره کرده و مراحل نهایی برای آرامستان‌های و ساماندهی آرامستان‌های  تاریخی و مذهبی مانند شیخ صدوق و‌ دولاب را از مهم‌ترین اقدامات این سازمان عنوان کرد.
یزدانی ادامه داد: سوله های بحران در بهشت زهرا (س) به بهره‌برداری رسیده ‌و مرکز کنترل ترافیک هم راه اندازی شده است.
او به املاک تاریخی مرمت شده اشاره کرد و توضیح داد: سر در باغ ملی، سر در آگاهی شاپور، باغ نگارستان، تیاتر نصر، خانه اتحادیه، خانه مینایی، دانشگاه خوارزمی، خانه رومی، خانه فولادوند، خانه لرزاده و آرامگاه شهدای مشروطه املاکی هستند که برخی از سال ۹۴ مرمتشان آغاز و در سال ۱۳۹۹ به پایان رسیده است.
یزدانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ساماندهی دستفروشان، گفت: نشست‌های زیادی با زوارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در این رابطه برگزار می‌شود و اخیرا هم از سوی این وزارتخانه با همکاری بنیاد مستضعفان و شهرداری در مجموع و در دو نوبت هفت میلیارد تومان بابت کمک به دستفروشان پرداخت شد.
او توضیح داد: هم سامانه فعال است و هم در مناطق مختلف این بازارها راه اندازی شده و ثبت نام انجام می‌شود اما؛ یکی از مشکلات این است که در یکسری معابر اصلی دستفروشی انجام می‌شود که قاعدتا نباید سد معبر باشد ‌و اخیرا جانمایی انجام شده با این حال ۳۵ بازار ثابت در تهران برای دستفروشان وجود دارد.
درآمد ۴۱۲ میلیارد تومانی سازمان زیباسازی
معاون شهردار تهران درباره درآمد و هزینه‌های سازمان زیباسازی بیان کرد: همه درآمدهای سازمان‌ها و شرکت‌ها به خزانه شهرداری واریز می‌شود؛ بنا به نیاز بودجه تعریف شده و کارها انجام می شود اما درآمد این سازمان به طور میانگین ۴۱۲ میلیارد تومان است.
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، در پاسخ به پرسشی مبنی بر افزایش تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر، توضیح داد: طرح کاملی است که از سوی سازمان زیباسازی به مرور در حال انجام است و  هیچ تابلویی در سطح شهر اضافه نمی شود مگر اینکه تایید حوزه ترافیک و مرکز کنترل را داشته باشد.
یزدانی در ادامه، گفت: مراحل مختلفی در حوزه کودکان زباله گرد طی شده و بنابر بخشنامه شهردار تهران، اقدامات انجام می‌شود. کاهش آمار کودکان زباله گرد نتیجه مشاهدات سازمان بازرسی، نیروی انتظامی و دادستانی است. اگر این اتفاق رخ دهد برای پیمانکاران جریمه‌ای مشخص شده و از قرارداد کسر می‌شود و باید لباس مخصوص هم داشته باشند.
او درباره پرداخت حقوق کارگران حوزه خدمات شهری، بیان کرد: قرارداد با پیمانکار است و ضوابط خود را دارد بر اساس عدد و رقم‌ها با احتساب افزایش حقوق سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. هم اکنون میانگین حقوق کارگران فضای سبز به تعداد ۲۲۷ فقره از ۷۲۰ میلیون تومان به بیش از هزار میلیارد تومان رسیده است. در حوزه خدمات شهری هم حقوق و‌ دستمزد یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.
یزدانی نظارت بر کار پیمانکران را بر عهده منابع انسانی دانست  که به گفته او؛ این نظارت در حال انجام است.
یزدانی درباره کاپ گفت: ابتدا از ساختمان های شهرداری شروع کردیم و با وزارتخانه ها تفاهم‌نامه امضا کردیم‌ و طرح کاپ در مناطق ۶،۲۱،۲۲ و ۱۵ وجود دارد. تفکیک در منازل با اولویت شهرک ها و آپارتمان ها انجام می شود.