استفاده از ظرفیت کارخانه ریسباف برای راه اندازی موزه اصفهان/ ساخت سالن تئاتر شهر به عنوان یک کار کالبدی کلید زده شود

شهردار اصفهان با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت کارخانه ریسباف برای راه اندازی موزه شهر اصفهان گفت: آثار ارزشمند زیادی در انبارهای سازمان های مختلف و اشخاص از بین می رود اما اگر موزه ای در شهر اصفهان بود می توانستیم مجموعه ای غنی به نمایش بگذاریم.

استفاده از ظرفیت کارخانه ریسباف برای راه اندازی موزه اصفهان/ ساخت سالن تئاتر شهر به عنوان یک کار کالبدی کلید زده شود

شهردار اصفهان با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت کارخانه ریسباف برای راه اندازی موزه شهر اصفهان گفت: آثار ارزشمند زیادی در انبارهای سازمان های مختلف و اشخاص از بین می رود اما اگر موزه ای در شهر اصفهان بود می توانستیم مجموعه ای غنی به نمایش بگذاریم.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علی قاسم زاده در دیدار با رئیس فرهنگستان هنر، با اشاره به اینکه تدوین دانشنامه اصفهان در حوزه میراث مکتوب فرآورده ارزشمندی است که موجب معرفی هنرهای فراموش شده می شود و جنبه های بصری دارد، اظهار کرد: می توان به عنوان یک پروژه چهار ساله به دانشنامه نگاه کرد تا طی چهار سال جمع آوری و تبدیل به یک اثر مکتوب شود.

وی با اشاره به نبود یک موزه جامع در شهر اصفهان ادامه داد: آثار ارزشمند زیادی در انبارهای سازمان های مختلف و اشخاص از بین می رود اما اگر موزه ای در شهر اصفهان بود می توانستیم مجموعه ای غنی به نمایش بگذاریم.

شهردار اصفهان در خصوص راه اندازی موزه اصفهان با اشاره به وجود کارخانه ریسندگی (ریسباف) به عنوان گزینه ای برای این کار، تصریح کرد: یک ایده در این ارتباط این است که از سوله های موجود در کارخانه ریسندگی برای ایجاد موزه استفاده شود اما برخی پیشنهاد می دهند که طراحی اختصاصی برای موزه اصفهان در همین مکان انجام شود.  

وی به نبود سالن تئاتر شهر در اصفهان اشاره کرد و گفت: تالارهای موجود در شهر چند وجهی است و بهتر است راه اندازی سالن تئاتر شهر به عنوان یک کار کالبدی کلید زده شود.

قاسم زاده با استقبال از پیشنهاد ساماندهی ورودی های شهر اصفهان متناسب با شخصیت شهر اظهار کرد: چون بیشترین مسافر ورودی را از طرف تهران داریم، اولویت ساماندهی ورودی های شهر اصفهان از ورودی تهران است.

*فرهنگستان هنر؛ اتاق فکر حوزه های مختلف

بهمن نامور مطلق، رئیس فرهنگستان هنر نیز در این دیدار اظهار کرد: فرهنگستان یکی از عالی ترین نهادها و اتاق های فکر کشور در حوزه های مختلف است، بنابراین اگر بتواند وظایف خود را در بخش های مختلف ایفا کند باید بتواند به درستی در حوزه های علم، هنر و ادبیات سیاست پردازی کند.

وی با اشاره به ارتباط ریاست جمهوری و شورای انقلاب فرهنگی با فرهنگستان هنر افزود: فرهنگستان به خصوص در حوزه هنر دارای هشت گروه تخصصی است، همچنین هیئت امنایی متشکل از ۳۰ چهره هنرمند کشور در آن فعالیت دارند که از آن جمله می توان به استاد فرشچیان، استاد مجیدی، آقای امیرخانی، آقای احسایی و … اشاره کرد.

رئیس فرهنگستان هنر با اشاره به حضور گروه های تخصصی در فرهنگستان، افزود: یکی از این گروه ها شهرسازی است که اکنون مسئولیت آن بر عهده آقای بهشتی است و افراد متخصص گرد هم آمده و راجع به مسائل معماری صحبت می کنند.  

*برگزاری بزرگترین همایش فرهنگستان هنر در مورد مکتب اصفهان

وی با بیان اینکه در شش ماه اخیر چند اقدام از سوی فرهنگستان اجرایی شد، گفت: یکی از این کارها، انتشار اعلامیه ای در بدو انتخابات شوراهای اسلامی مبنی بر ویژگی های یک شهردار بود تا به عنوان یک پیشنهاد برای شهرداری ها کمک کننده باشد.

نامور مطلق بیان کرد: همچنین بیانیه ای در خصوص معماری مساجد منتشر کردیم که در بناهای مساجد مبانی زیبایی شناسی و تزئینات داخلی و بیرونی باید رعایت شود؛ این کار تاکنون بازتاب های خوبی داشته است که برخی شهرداری ها با این گروه ارتباط برقرار کرده اند و امیدوارم شهرداری اصفهان هم بیش از پیش به این موضوع توجه داشته باشد.

وی ادامه داد: گروه های تجسمی هم برای فعالیت های زیبایی شناسی شهرها می تواند کمک کننده باشد، به طوریکه نماینده ای از جانب ما در سازمان زیباسازی شهرداری تهران مستقر است؛ گروه های دیگر مانند چند رسانه ای، هنرهای سنتی، موسیقی و سینما هم در فرهنگستان فعالیت دارند که امیدواریم شهرداری ها از این ظرفیت فرهنگستان استفاده کنند.

رئیس فرهنگستان هنر گفت: یکی از بزرگترین همایش های فرهنگستان در مورد مکتب اصفهان بود که شاید فرهنگستان کاری بزرگتر از این انجام نداده است؛ همچنین از ۵۰۰ جلد کتاب نفیسی که چاپ کرده ایم، بیش از ۶۰ کتاب مرتبط با اصفهان است یعنی بیش از یک دهم به اصفهان اختصاص دارد و حق هم همین است چراکه اصفهان، تبریز و شهرهای دیگر قطب فرهنگی و هنری ما محسوب می شود.

*پیشنهاد تدوین دانشنامه هنر اصفهان به عنوان یک اثر فاخر

وی تصریح کرد: اگر می خواستیم در مورد مکتب اصفهان کاری انجام دهیم باید ترجمه می کردیم اما اکنون خارجی ها به کتاب های ما ارجاع می دهند و به نوعی ترجمه معکوس انجام می شود.

نامور مطلق با بیان اینکه اگر دانشنامه هنر اصفهان در دوره صفویه ایجاد شود بسیار خوب است، اظهار کرد: ما کتاب های فاخری در فرهنگستان داریم؛ از جمله آنها خمسه و شاهنامه در مورد مکتب تبریز است که با همکاری شهرداری تهران چاپ شد و پیشنهاد دادیم کتاب فاخر دیگری به نام مربع هند و ایرانی که در واقع هند و اصفهانی است، چاپ شود.

وی ادامه داد: درصدد بودیم کتاب مکتب اصفهان را چاپ کنیم که می تواند ویترین خوبی برای نمایش هنر اصفهانی ها در آن دوره باشد، البته بخش زیادی از کار انجام شده است تا بعد از چاپ به میهمانان تقدیم شود.

رئیس فرهنگستان هنر بیان کرد: دانشنامه هم جای همکاری با شهرداری اصفهان دارد و با افتخاراتی که اصفهان دارد و برندهایی مانند شهر جهانی صنایع دستی که این شهر کسب کرده است، می توان در سطح آکادمیک از این برندها استفاده و چنین دانشنامه ای را چاپ کرد.

وی افزود: در گذشته شهر اصفهان به قدری مهم بوده که زیارتنامه ای در بدو ورود داشت چراکه شهر شریف و انسان اشرف مخلوقات است.

*رعایت آداب ورود به شهر با ساماندهی ورودی های اصفهان

نامور مطلق با بیان اینکه بضاعتی ملی به نام فرهنگستان هنر وجود دارد که می تواند به شهرداری کمک کند، گفت: البته کارهای خوبی مانند ایجاد مرکز خلاقیت هم در شهر اصفهان انجام شده است.

وی خطاب به شهردار اصفهان افزود: شما ادبیات خوبی را فراهم کرده اید و می توان اکنون به سمت عملیات رفت.

رئیس فرهنگستان هنر با اشاره به اینکه ساماندهی پیاده روها تاحدودی انجام شد اما برخی کارها مانند ساماندهی ورودی ها نیاز به کار دارد، اظهار کرد: ورود به شهر نیاز به تشرف دارد اما اکنون ورودی شهرها مشخص نیست و باید آداب معنوی ورود به شهرها رعایت شود تا انسان احساس کند از طبیعت وارد شهر شده است.

وی افزود: هر شهرداری که بیاید باید از خود یادگاری باقی بگذارد، شهر اصفهان شکاف هایی مانند موزه دارد که اگر برطرف شود شهری مورد توجه می شود. البته نیاز است در این راستا مفهوم سازی شود یعنی هرکس که کار تازه ای در دوره خود انجام می دهد مفهومی را ایجاد کند و آثار بنا بر مفهوم شکل گیرد.

نامور مطلق افزود: ما در سال های اخیر سعی کردیم، کارخانه ریسندگی را به موزه تبدیل کنیم اما متاسفانه به مشکلاتی برخورد کردیم اگر مدیران اصفهان به دنبال چنین کاری هستند باید عده ای که تخصص موزه دارند از این مکان دیدن کنند.

کد محتوا ۳۸۶۸۷