اقلیم استوایی را در قلب نصف جهان تجربه کنید

شهرداری اصفهان با ایجاد و توسعه گلخانه گیاهان گرمسیری در باغ گل ها، امکان کسب یک تجربه بدیع و گردش استوایی را با هزینه ای کمتر از یک سفر درون شهری برای اصفهانی ها فراهم نموده است. اگر می‌خواهیم بدانیم لذت راه رفتن در کنار گیاهانی که با خنکای اقیانوس اطلس هر روز سبزتر می شوند، چگونه است، می توانیم خود را به انتهای باغ گل های اصفهان برسانیم.

اقلیم استوایی را در قلب نصف جهان تجربه کنید

شهرداری اصفهان با ایجاد و توسعه گلخانه گیاهان گرمسیری در باغ گل ها، امکان کسب یک تجربه بدیع و گردش استوایی را با هزینه ای کمتر از یک سفر درون شهری برای اصفهانی ها فراهم نموده است. اگر می‌خواهیم بدانیم لذت راه رفتن در کنار گیاهانی که با خنکای اقیانوس اطلس هر روز سبزتر می شوند، چگونه است، می توانیم خود را به انتهای باغ گل های اصفهان برسانیم.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، اگر روزگاری، بساط کرونا از پهنه جهان جمع شود و چمدان به دست های همیشه در سفر هم بخواهند، هوایی تازه کنند، باز هم، دیدن برخی مکان ها و موقعیت های گردشگری برای هر قشر و فردی میسر نیست.

هرچند گردشگری و تفریح در زمره یکی از پرجاذبه‌ترین فعالیت‌‌های امروز جهان به حساب می آید اما بهره‌مندی از آن برای همه مردم امکان ندارد و شاید سال ها کار کردن و پس انداز هم نتواند پاسخگوی برآورده کردن آرزوی دیدن برخی نقاط گردشگرپذیر جهان برای گروهی از مردم باشد. از این رو در صنعت روبه گسترش گردشگری، ظرفیت های تازه‌ای برای پاسخگویی به نیاز تفریح انسان ها اندیشیده شده است.

یکی از این راه ها، بومی سازی یا ساخت مدل های مشابه در درون کشورهاست به طوریکه بسیاری از کشورهای فعال در گردشگری، پا را از اقلیم حاکم بر کشور خود فراتر گذاشته اند و توانسته اند با کمک گرفتن از دانش بشری، به برآورده کردن نیازهای تفریحی بشر دست پیدا کنند.

*تنفس در بین درختان استوایی بدون سفر به کارائیب

فراهم کردن جزیره های استوایی در کشورهای خشک و گرم، ایجاد جزیره در کشورهای بدون ساحل، ساخت سازه های یخی دائم در کشورهای کم بارش و … از نمونه دستاوردهای حاصل از پیوند علم و صنعت گردشگری است. در کشور ما هم نمونه هایی هرچند کوچک و اندک در برخی شهرها شکل گرفته و در دل شهری که به نصف جهان شهره است، بخشی از جهان استوایی، شبیه سازی شده است.

اگر شهروندی اصفهانی و بلکه هر ایرانی، حال و هوای قدم زدن در باغ های استوایی به سرش بزند، قطعا مشهورترین مقصد، جنگل ها و باغ های کارائیب است؛ جایی با فاصله دو قاره آن سوتر از ایران!

*۳۰۰ گیاه استوایی در اصفهان ریشه کرده است

شهر اصفهان اما اینک با گلخانه گیاهان گرمسیری که بنای ایجاد و توسعه آن، در باغ گل ها گذاشته شد، تجربه یک سفر استوایی را با هزینه ای کمتر از یک سفر درون شهری برای اصفهانی ها فراهم کرده است تا اگر می‌خواهیم بدانیم لذت راه رفتن در کنار گیاهانی که با خنکای اقیانوس اطلس هر روز، سبزتر می شوند، چگونه است، می توانیم خود را به انتهای باغ گل های اصفهان برسانیم و با وارد شدن به زیر سقف ۲۰ متری گلخانه گیاهان گرمسیری، بیش از ۳۰۰ نوع گیاهی که مشابه آن در باغ های استوایی بریتانیا، جزایر کارائیب و اقلیم گرمسیری جنوب ایران رشد می کنند، را ببینیم.

*کلکسیون گونه های گیاهی باغ گل ها تکمیل می شود

مجید عرفان منش، مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان می گوید: شهرداری اصفهان برای این تجربه استوایی گردشگران، ۷۰۰ مترمربع از مساحت باغ گل ها را از سال قبل به ایجاد گلخانه گیاهان گرمسیری اختصاص داد و سقف این بنا با سیستم سازه های ژئودزیک، زیبایی دو چندانی به این قسمت بخشیده است. 

او ادامه می دهد: سقف های گنبدی (ژئودزیک)، از لحاظ فیزیکی، بهترین مقاومت را در مقابل نیروی خارجی مثل بادهای شدید یا امواج سهمگین آب دارد، همچنین از قابلیت های منحصر به‌فرد این سازه ها می توان به پوشش دهانه ای بزرگ با جلوه ای زیبا، وزن کم، سادگی تولید، سرعت نصب و… اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان هدف از احداث گلخانه گیاهان گرمسیری را تکمیل کلکسیون و افزایش تنوع گونه های گیاهی مجموعه تفریحی آموزشی باغ گل ها و افزایش جاذبه گردشگری عنوان نمود و اظهار می کند: در این باغ، گونه های شاخصی مانند میوه های گرمسیری شامل آناناس، انبه، آواکادو، پاپایا، قهوه، کاکائو، گواوا، موز و….، انواع درختان و درختچه های زینتی گرمسیری شامل ابوتیلون، تاتوره درختی، تکوما، شیشه شور، فردوسی، مورینگا، انوع نخل مانند نخل کوکوس، نخل لاتانیا و…. و انواع گیاهان علفی برگ زینتی و گلدار شامل ارکیده، آکمئا، بیلبرژیا، پدیلانتوس، استرلیتزیا، کریپتانتوس و … برای بازدید و آشنایی گردشگران وجود دارد.

وی افزود: در طراحی محوطه و اجرای پروژه، جلوه های ویژه ای مانند، آبنمای صخره ای با سنگ های طبیعی به ارتفاع شش متر در نظر گرفته شده است.

عرفان منش از هزینه ۴۰ میلیارد ریالی شهرداری برای ساخت این گلخانه سخن گفته و یادآور می‌شود: استفاده از علم روز و فناوری برای ایجاد این گلخانه مدنظر بوده به طوریکه اجرای بستر خاک با استفاده از روش های علمی و نتایج آزمایش های آب و خاک و سیستم تهویه و کنترل دما و رطوبت به صورت هوشمند، مورد توجه قرار گرفته است.

کد محتوا ۴۲۵۶۷

برچسب ها