انتشار اطلاعات بیش از ۹ هزار قرارداد شهرداری تهران در سامانه شفافیت

شهرداران آنلاین/شهر: تاکنون اطلاعات هشت هزار و ۳۲۶ قرارداد هزینه‌ای، یک هزار و ۹۱ قرارداد درآمدی و ۷۰ قرارداد مشارکتی و سرمایه‌گذاری در این سامانه منتشر شده است. همانند قراردادهای کلان شهرداری تهران، اطلاعات قراردادهای متوسط نیز به‌صورت برخط و بدون دخالت دست به‌روز خواهد شد و امکان گزارش‌گیری در قالب فایل اکسل هم وجود […]

شهرداران آنلاین/شهر: تاکنون اطلاعات هشت هزار و ۳۲۶ قرارداد هزینه‌ای، یک هزار و ۹۱ قرارداد درآمدی و ۷۰ قرارداد مشارکتی و سرمایه‌گذاری در این سامانه منتشر شده است. همانند قراردادهای کلان شهرداری تهران، اطلاعات قراردادهای متوسط نیز به‌صورت برخط و بدون دخالت دست به‌روز خواهد شد و امکان گزارش‌گیری در قالب فایل اکسل هم وجود دارد.

به گزارش شهر، یکی از مهم‌ترین نخستین‌هایی که در دوره جدید مدیریت شهری محقق شد، انتشار عمومی اطلاعات، قراردادها، درآمدها، اطلاعات مدیران و کارکنان شهرداری تهران و … در سامانه‌ای به نام شفافیت بود. اوایل سال ۱۳۹۷ بود که پوسترهایی با این جمله که «شما دیگر غریبه نیستید» در سطح شهر تهران دیده شد. جمله‌ای که شاید شهروندان تهرانی سال‌ها با آن غریبه بودند.

هم زمان با این رخداد، شهرداری تهران هدف از نصب این پوسترها را مقدمه‌ای برای رونمایی از سامانه شفافیت عنوان کرد.

سامانه شفافیت شهرداری تهران با هدف شفاف سازی عملکرد شهرداری تهران در ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ رونمایی شد. در گام نخست، جزییات قراردادهای بالای یک میلیارد تومان بر روی این سامانه منتشر و پس آن جزییات قراردادهای بالای ۲۵۰ میلیون تومان هم به آن اضافه شد.

حالا اما؛ سقف قراردادهای منتشر شده روی وبسایت شفاف بازهم کاهش یافت و اکنون اطلاعات قراردادهای متوسط یعنی قراردادهای بالای ۴۵ میلیون تومان در دسترس عموم قرار دارد.

پروژه، مبلغ قرارداد و نام پیمانکار همه آن چیزی است که سال‌ها دور از چشم شهروندان نگاه داشته میشد اما؛ از فروردین ۱۳۹۷ ساکنان پایتخت فقط با یک کلیک می توانند بدانند شهرداری تهران در کدام پروژه‌ها، با کدام پیمانکار و با چه هزینه‌ای در حال فعالیت است و شهر را اداره می‌کند.

معاملات متوسط هزینه‌ای از طریق استعلام قیمت انجام می‌شوند؛ به این صورت که قیمت کالا یا خدمت موردنظر حداقل از سه شرکت استعلام می‌شود و کمیسیون معاملات یکی از آن‌ها را برای انعقاد قرارداد انتخاب می‌کند. معاملات متوسط درآمدی نیز از طریق حراج انجام می‌شوند.

تاکنون اطلاعات هشت هزار و ۳۲۶ قرارداد هزینه‌ای، یک هزار و ۹۱ قرارداد درآمدی و ۷۰ قرارداد مشارکتی و سرمایه‌گذاری در این سامانه منتشر شده است. همانند قراردادهای کلان شهرداری تهران، اطلاعات قراردادهای متوسط نیز به‌صورت برخط و بدون دخالت دست به‌روز خواهد شد و امکان گزارش‌گیری در قالب فایل اکسل هم وجود دارد.

در سامانه شفافیت ۱۲ نوع اطلاعات از بخش‌های مختلف شهرداری در اختیار عموم قرار دارد؛ جزییات قراردادهای متوسط وکلان شهرداری، لایحه، مصوبه و عملکرد بودجه، اطلاعات شهرسازی (اطلاعات پروانه‌های صادر شده در باغ‌ها از سال ۹۲، پروانه‌های دارای تغییر کاربرد)، اطلاعات مدیران و کارکنان (مشخصات کامل مدیران ارشد و کارکنان و همینطور اطلاعات سفرهای خارجی)، اطلاعات شرکت‌ها و سازمان‌ها، پژوهش‌های و کتاب‌های شهرداری، اطلاعات روز بازارها و کیوسک، اطلاعات پیام‌های ثبت شده در ۱۳۷، اطلاعات پیام های ثبت شده در ۱۸۸۸، گزارشات مالی شهرداری سال‌های ۹۸،۹۹ ، اسامی دریافت کنندگان طرح ترافیک و فهرست دریافت کنندگان واکسن کووید-۱۹ در شهرداری.