ایجاد پارک فسیل در مراغه مطالعه می‌شود

شهردار مراغه با اشاره به اینکه نیاز به ایجاد پارک فسیل در این شهر با توجه به شهرت جهانی منطقه فسیلی این شهرستان احساس می‌شود، گفت: طرح ایجاد پارک فسیل به زودی با مشارکت و نظر کارشناسی اداره محیط زیست مطالعه می‌شود. محمد مقتومی با اشاره به اینکه نیاز به ایجاد پارک فسیل در این شهر […]

شهردار مراغه با اشاره به اینکه نیاز به ایجاد پارک فسیل در این شهر با توجه به شهرت جهانی منطقه فسیلی این شهرستان احساس می‌شود، گفت: طرح ایجاد پارک فسیل به زودی با مشارکت و نظر کارشناسی اداره محیط زیست مطالعه می‌شود.

محمد مقتومی با اشاره به اینکه نیاز به ایجاد پارک فسیل در این شهر با توجه به شهرت جهانی منطقه فسیلی این شهرستان احساس می‌شود اظهار داشت: طرح ایجاد پارک فسیل مراغه به زودی با مشارکت و نظر کارشناسی اداره محیط زیست مطالعه می‌شود.

وی افزود: اکنون در هیچ یک از فضاهای عمومی این شهر اثری از نمادهای مرتبط یا مجسمه‌های فسیل‌های چندمیلیون ساله این منطقه به چشم نمی‌خورد و برای بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری این منطقه باید از ظرفیت مدیریت شهری نیز استفاده شود.

شهردار مراغه اضافه کرد: نبود مجسمه و نمادی از حیوانات بزرگی که فسیل آنها در منطقه مراغه به یادگار مانده، موجب شده است تا ارزش واقعی فسیل‌ها هم به خوبی مشخص نشود و ایجاد پارک فسیل در مراغه به عنوان یک ظرفیت منحصربفرد، اهمیت منطقه فسیلی این شهرستان را بیش از پیش مشخص خواهد کرد.

وی ابراز کرد: شبیه‌سازی این حیوانات با نمونه فسیل‌های کشف شده نه تنها برای کودکان و نوجوانان بلکه برای بزرگسالان و دیرینه‌شناسان نیز جذاب خواهد بود و می‌تواند بسیاری از گردشگران را به مراغه روانه کند.

 فسیل‌های هفت تا ۹ میلیون ساله از پستانداران اطراف سهند در هر اندازه و شکلی دارای ارزش جهانی است و وقتی با استفاده از این فسیل‌ها، حیوانات منقرض شده‌ای چون میمون و کرگدن ایرانی شبیه‌سازی شود، جلوه‌های زیبایی از دیرینه این کهن‌شهر را در ذهن داعی خواهد کرد.

این در حالی است که اکنون در موزه‌ها فسیل از مراغه تا پاریس، تنها بخشی از جمجمه، فک یا سایر استخوان‌های این حیوانات به نمایش گذاشته شده است که به طور طبیعی نمی‌تواند به اندازه حیوان شبیه‌سازی شده جذابیت داشته باشد.

تراکم بالای فسیل مهره‌داران هفت تا ۹ میلیون ساله، منطقه فسیلی مراغه را به بهشت فسیل‌شناسان تبدیل کرده و دنیای پر رمز و راز حیواناتی چون فیل، زرافه، ببر دندان شمشیری، انواع گاوها، آهو، کرگدن و اسب را پیش‌روی دیرینه‌شناسان جهان قرار داده اما در میان همه این فسیل‌ها، آثار به جامانده از میمون‌ها و کرگدن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

«منطقه فسیلی مراغه» به اذعان کارشناسان جزو پنج منطقه پر اهمیت دارای فسیل مهره‌داران جهان به شمار می‌رود و از نظر ذخیرگاه دیرینه‌شناسی و مطالعه جغرافیای دیرینه صفحه «اوراسیا» دارای اهمیت ویژه‌ای است تا جایی که با کاوش و استخراج جدید نمونه‌های موجود در سایت مراغه، می‌توان به معرفی بیش از پیش ظرفیت‌های جهانی رسید.

به گفته مسئولان امر و بر اساس تحقیق‌های زمین‌شناسی و فسیل‌شناسی، فسیل حیواناتی که از منطقه فسیلی مراغه استخراج شده، به اجداد حیوانات امروزی در آفریقا تعلق دارد و همین موضوع مطالعات دیرینه‌شناسی در این کهن‌شهر جذاب‌تر کرده است تا جایی که مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور نیز مراغه استقرار دارد.

منطقه فسیلی مراغه در مسیرهای مهاجرتی پستانداران دوران سوم یعنی مسیرهای مهاجرتی مابین اروپا، آفریقا و آسیای شرقی قرار دارد و گونه‌زایی جانوران فسیلی (پستانداران) در میوسن فوقانی نوار آذربایجان به خصوص در سایت مراغه نیز بر اهمیت آن افزوده است.

تراکم بالای قطعات فسیلی در واحد حجم لنزهای فسیلی، پراکنش وسیع لنزهای فسیل مهره‌دار در مساحت حدود ۴۰ هزار هکتار، تنوع بالای گونه‌های جانوری موجود در لنزهای حفاری شده و دسترسی نسبتا آسان به لنزهای فسیل مهره‌دار و حفظ شدگی مناسب قطعات فسیلی در سایت مراغه نسبت به سایر سایت‌های فسیل مهره‌داران جهان نیز موجب شده است تا بر اهمیت آن افزوده شود.

منبع خبر