بازدید مشاور شهردار یزد در امور بانوان و نماینده معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری یزد در حوزه سلامت از مرکز آنالیز گیت و حرکت گام

شهرداران آنلاین/طاهره یگانه فرد مشاور شهردار یزد در امور بانوان و حمید صداقت مسئول سلامت کارکنان و نماینده معاونت برنامه ریزی و توسعه در حوزه ورزش و سلامت با مصطفی حاج لطفعلیان استاد علوم ورزشی و تربیت بدنی دانشگاه یزد و رئیس مرکز آنالیز گیت و حرکت گام، در محل دانشگاه یزد دیدار کردند.   […]

شهرداران آنلاین/طاهره یگانه فرد مشاور شهردار یزد در امور بانوان و حمید صداقت مسئول سلامت کارکنان و نماینده معاونت برنامه ریزی و توسعه در حوزه ورزش و سلامت با مصطفی حاج لطفعلیان استاد علوم ورزشی و تربیت بدنی دانشگاه یزد و رئیس مرکز آنالیز گیت و حرکت گام، در محل دانشگاه یزد دیدار کردند.
 

در این نشست با توجه به تاکید جمال الدین عزیزی شهردار یزد و مجید بیکی معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری و رئیس کمیته رفاه و سلامت کارکنان به موضوع ایمنی، بهداشت و سلامت کارکنان و با حضور نمایندگان شهرداری یزد در زمینه اهمیت سلامت جسمی و درنتیجه سلامت روان کارکنان و خانواده آنها به ویژه در دوران شیوع بیماری کرونا که به دلیل محدودیت های ناشی از آن برای پیشگیری و کاهش احتمال ابتلای افراد به این بیماری و همچنین غیرفعال یا نیمه فعال شدن سالن های ورزشی و اماکن و فضاهای تفریحی و ورزشی مانند پارک ها و بوستان های سطح شهر موجب کم تحرکی و کاهش فعالیت های بدنی و ورزشی در بسیاری از افراد شده است، بحث و تبادل نظر شد.

 

در این دیدار همچنین از مرکز آنالیز گیت و حرکت گام واقع در دانشگاه یزد که به ریاست حاج لطفعلیان دکترای بیومکانیک ورزشی این دانشگاه اداره می شود بازدید به عمل آمد.

 

در این مرکز از دستگاه هایی از جمله سیستم آنالیز حرکت برای سنجش سلامت حرکتی، صفحه نیرو یا فرس پلیت برای سنجش آمادگی جسمانی و تعادل ایستا و پویا، سیستم آنالیز پاسچر و ناهنجاری های اسکلتی، سیستم بادی کامپوزیشن برای سنجش ترکیب بدنی ازجمله ارزیابی درصد چربی، عضله، استخوان و مایعات بدن، دستگاه گاز آنالایزر برای سنجش گازهای تنفسی ورزشکاران و سیستم نوار مغزی یا EEG و نوروفیدبک برای ارزیابی سیستم عصبی، شناختی افراد بازدید شد.

 

گفتنی است در این مرکز استعدادیابی ورزشی هم صورت می گیرد.

 

اهمیت استعدادیابی در این است که با شناسایی استعداد و توجه به تفاوت های فردی این نگرش که به طور مطلق فردی را با استعداد یا فرد دیگری را بی‌استعداد ارزیابی کنیم، تایید نمی شود.

 

استعدادیابی فرآیندی است که طی آن کودکان و نوجوانان با استفاده از آزمون های جامع از لحاظ شرایط جسمانی، فیزیولوژیکی و روانی ارزیابی شده و به سمت ورزشی که بیشترین احتمال موفقیت را در آن دارند، هدایت می شوند از این رو زمان و هزینه درجهت استعداد و قابلیت فرد صرف شده و نتایج موفقیت‌آمیزتری را موجب می شود.

 

در این دیدار حاج لطفعلیان در زمینه ارزیابی، پیشگیری و درمان ناهنجاری های پاسچرال و اختلالات اسکلتی عضلانی به ویژه در کودکان و نوجوانان در دوران شیوع کرونا مطالبی بیان نمود.

 

وی اظهار داشت: گسترش تکنولوژی علیرغم مزایایی که برای جامعه بشریت و پیشرفت بشر داشته، مشکلاتی نظیر کم‌تحرکی و ناهنجاری های جسمانی را موجب شده است.

 

حاج لطفعلیان در ادامه گفت: استفاده بیش از حد از وسایل ارتباطی مانند تلفن همراه و رایانه به ویژه در دوران کرونا، منجر به قرارگیری بدن در وضعیت نامناسب شده و تکرار آن در کنار بی‌تحرکی، بیومکانیک بدن را دچار اختلال و راستای قامتی را تضعیف می کند و درنتیجه محدودیت های عملکردی و مشکلات حرکتی را موجب می شود.

 

در پایان با توجه به محدودیت های مربوط به پیشگیری از بیماری کرونا و بی تحرکی ناشی از آن که به شدت سلامت جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان را تهدید می کند و نظر به  اهمیت موضوع ارزیابی و پایش سلامت کارکنان و خانواده، همچنین استعدادیابی فرزندان پرسنل، نحوه همکاری و استفاده از امکانات مرکز آنالیز گیت و حرکت گام توسط معاونت برنامه ریزی و توسعه، امور بانوان شهرداری یزد و کمیته رفاه و سلامت مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.