باشگاه شهروندی در شهرداری تهران راه اندازی شود

 عضو شورای اسلامی شهر تهران بر ضرورت ایجاد باشگاه شهروندی در شهرداری تهران به منظور استفاده از توان و مشارکت شهروندان تاکید کرد. به گزارش ایرنا میثم مظفر روز یکشنبه در پنجاه و هفتمین جلسه شورای شهر با ارائه نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: سیاستگذاری مبتنی بر رویکرد جمع‌سپاری و مشارکت شهروندی می‌تواند […]

 عضو شورای اسلامی شهر تهران بر ضرورت ایجاد باشگاه شهروندی در شهرداری تهران به منظور استفاده از توان و مشارکت شهروندان تاکید کرد.

به گزارش ایرنا میثم مظفر روز یکشنبه در پنجاه و هفتمین جلسه شورای شهر با ارائه نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: سیاستگذاری مبتنی بر رویکرد جمع‌سپاری و مشارکت شهروندی می‌تواند منشا تحول در حکمرانی و مدیریت شهری باشد.

وی تاکید کرد که بر اساس رویکرد پایین به بالا خواست عمومی شهروندان تعیین می کند که چه چیزی در اولویت برنامه ریزی ها قرار گیرد.

مظفر با بیان اینکه ساختار جمهوری اسلامی، جمهوریت و اسلامیت است، گفت: متاسفانه در جمهوریت کمتر از تکنیک مشارکت عمومی استفاده کردیم و بیشتر در قالب مشارکت های سیاسی در انتخابات مشارکت عمومی داشته ایم و مردم در تصمیم‌گیری‌های پس از انتخابات دخیل نیستند.

وی ادامه داد: راه اندازی باشگاه شهروندی در سامانه جمع سپاری برای استفاده از توان مشارکت مردم موجب دریافت گزارش اثربخش پروژه‌ها و گزارش تخلفات در سامانه جمع سپاری می شود.

کوتاهی مدیریت شهری در عملیاتی شدن مصوبه جمع سپاری مقررات شهری

احمد صادقی رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران نیز پس از نطق میثم مظفر، گفت: متاسفانه هنوز هیچ اقدامی در خصوص عملیاتی شدن مصوبه مشارکت ها و نحوه اثر شهروندان از سوی مدیریت شهری صورت نگرفته مصوبه ای که بر اساس آن شهروندان می توانستند در سیاست گزاری و برنامه ریزی و دیده بانی شهری مشارکت داشته باشند و در خصوص طرح ها و لوایح در دست بررسی شورا اظهار نظر کنند.

وی افزود: مشارکت شهروندان در موضوعات تقنینی، نظارتی و عملیاتی باید به منصه ظهور برسد اما باید متذکر شوم که این امر نیاز به ارایه لایحه از سوی شهرداری ندارد چرا که این موضوع دارای مصوبه است.

صادقی افزود: در تاریخ هفتم دی ماه سال ۹۹ شهرداری موظف بوده ظرف دو ماه در قالب مصوبه هوشمد سازی ثبت مشارکت ها و نحوه اثر شهروندان در ماده ۴ اقدام کند اما متاسفانه بعد از چند بار تذکر هنوز هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

صادقی ادامه داد: در ماده ۴ این مصوبه آمده شهرداری تهران مکلف است در راستای افزایش تاثیر شهروندان در سیاست گزاری و برنامه ریزی و دیده بانی شهری ظرف دو ماه پس از لازم الاجراشدن مصوبه لایحه سامانه جمع سپاری مقررات شهری در ارتباط و یکپارچگی  با سامانه متمرکز گردش کار تصویب طرح ها و لوایح، اتوماسیون اداری و پروفایل شهروندی در درگاه ” تهران من ” تهیه و به شورای اسلامی شهر تهران ارایه کند به گونه ای که شهروندان بتوانند در خصوص طرح ها و لوایح در دست بررسی شورا اظهار نظر و پیشنهادات خود را مطرح کنند .

به گفته وی، شهروندان باید بتوانند پیشنهادات خود را خارج از محدوده طرح ها و لوایح در دست بررسی شورا  به شورا و شهرداری ارایه نمایند و سامانه این قابلیت را داشته باشد که دیدگاه ها و اظهار نظرهای شهروندان را برای عموم منتشر کنند  و سایر شهروندان هم  بتوانند در خصوص پیشنهادات دیگران اظهار نظر کنند.

منبع خبر