بسیج ظرفیت های شهرداری برای تکمیل پیش از موعد خط ۲ متروی اصفهان
اگرچه راهاندازی خط یک متروی کلانشهر اصفهان نزدیک به ۲ دهه به طول انجامید، اما مدیریت شهری در این دوره بر این باور است که خط ۲مترو نباید به سرنوشت خط یک گرفتار شود و باید با سرعت بیشتری به بهرهبرداری برسد، چراکه راهاندازی سریعتر آن به نفع شهر و ساکنان آن است. به گزارش […]
اگرچه راهاندازی خط یک متروی کلانشهر اصفهان نزدیک به ۲ دهه به طول انجامید، اما مدیریت شهری در این دوره بر این باور است که خط ۲مترو نباید به سرنوشت خط یک گرفتار شود و باید با سرعت بیشتری به بهرهبرداری برسد، چراکه راهاندازی سریعتر آن به نفع شهر و ساکنان آن است.
به گزارش بلدیه آنلاین و به نقل از خبرگزاری مهر، ۷ کیلومتر به ۲۳ ایستگاه و ۴۲ رام قطار نیاز دارد. درحال حاضر حدود ۱۵ ایستگاه آن حدفاصل ایستگاه دارک تا کهندژ در حال تکمیل است. مطابق برنامهریزیها، ۷ سال برای احداث این خط پیشبینی شده بود، اما مدیران فعلی شهر در این دوره به اصطلاح کمر همت بستهاند تا پیش از اتمام این زمان، خط ۲ را به بهرهبرداری برسانند.
با وجود کمبود دستگاههای حفاری تی. بی. ام در کشور، تاکنون در خط ۲ مترو، یک میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری صورت گرفته و اکنون بهطور میانگین حدود ۱۱ متر در هر شبانهروز حفاری و سگمنتگذاری تونلها انجام شده و حتی رکورد حدود ۲۰ متر نیز ثبت شده است. برای تسریع در عملیات حفاری این خط، سازمان قطار شهری اصفهان ۲ دستگاه تی. بی. ام را خریداری کرده که اکنون در جبهه شمالی در حال حفاری است و با وجود تحریم برخی از قطعات، تعدادی از آنها در کشور ساخته شده است.
با این وجود، در اواخر مردادماه امسال علی قاسمزاده، شهردار اصفهان در برنامه رادیویی «سلام اصفهان» درباره آخرین وضعیت خط ۲ متروی اصفهان پیشبینی کرد که فاز نخست خط ۲ متروی این کلانشهر حدفاصل دارک تا طوقچی تا پایان سال آینده افتتاح خواهد شد و شاهد حرکت واگنها و جابهجایی مسافران در این خط خواهیم بود.
او با اشاره به اینکه در محور شمالی این خط دستگاه حفار (تی. بی. ام) به ایستگاه طوقچی رسیده است، گفت: حفر تونل این محور رو به اتمام است و باید وارد مراحل نازککاری و تکنیکال خط ۲ مترو شویم، همچنین بیشتر ایستگاههای خط ۲ پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد دارند و در ایستگاه شاهد نیز کارگران و مهندسان بهصورت ۳ شیفت مشغول کارند.
هزینه ۴۰ میلیارد تومانی احداث خط ۲مترو برای هر کیلومتر
از سوی دیگر مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه نیز با اشاره به اینکه تی. بی. ام جبههغربی از ایستگاه شهیدحجازی حفاری را آغاز کرده و حدفاصل ایستگاههای خلجا و امام حسین (ع) قرار دارد که تا پایان امسال باید از ایستگاه امام حسین (ع) عبور کند، توضیح داد: درحالحاضر تمام شرکتهای فعال خط ۲ داخلی هستند، اما بخشی از ادوات و تجهیزات همچون تی. بی. ام ساخت آلمان و ناوگان، خارجی است. البته با یک شرکت داخلی قراردادی منعقد شده است تا تعدادی از قطعات را تولید و مونتاژ کند، اما اصل ناوگان و تجهیزات خارجی است.
به گفته سیدمحسن واعظیفر، ساخت مترو بسیار هزینهبر است چنانچه در دنیا دولتها قطار شهری را با هزینه ۵۰ میلیون دلار به ازای هر کیلومتر میسازند اما مطابق برآوردها هزینه احداث خط ۲ متروی اصفهان حدود ۴۰ میلیارد تومان در هر کیلومتر است.
او تأکید کرد: برای احداث خط یک مترو دولت به نسبت کمکهای بیشتری داشت، اما در خط ۲ باتوجه به شرایط اقتصادی کشور، تاکنون روی بودجه دولتی زیاد حساب باز نکردهایم و امیدواریم در قرارداد حدود ۶۰۰ میلیون یورویی با شرکت مپنا و مکاتبات انجام شده، دولت کمک کند.
واعظیفر اضافه کرد: برای سازه و سیویل خط ۲ مترو، طی سال جاری حدود ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان توسط شورای اسلامی شهر اصفهان تصویب شده که کافی نیست و اعضای شورا متعهد شدهاند که این میزان در اصلاح بودجه به حدود ۵ هزار میلیارد تومان برسد.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰