بهره‌برداری از خط دو متروی اصفهان ۵ سال جلو افتاد

موافقت شورای اقتصاد برای تأمین فاینانس ۶۸۰ میلیون یورویی برای خط دوی مترو اصفهان باعث حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه کمتر از مردم اصفهان، ۵ سال جلو افتادن بهره‌برداری مترو، ۲۰۰ هزار سفر شهری کمتر، ذخیره معادل ۳ برابر بودجه عمرانی امسال شهر و تحرک بیشتر اقتصاد شهر خواهد شد. محمد نورصالحی، رئیس شورای […]

موافقت شورای اقتصاد برای تأمین فاینانس ۶۸۰ میلیون یورویی برای خط دوی مترو اصفهان باعث حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه کمتر از مردم اصفهان، ۵ سال جلو افتادن بهره‌برداری مترو، ۲۰۰ هزار سفر شهری کمتر، ذخیره معادل ۳ برابر بودجه عمرانی امسال شهر و تحرک بیشتر اقتصاد شهر خواهد شد.

محمد نورصالحی، رئیس شورای شهر اصفهان در نطق پیش از دستور چهل و نهمین جلسه علنی این شورا، با اشاره به ورود دستگاه تی‌بی‌ام به ایستگاه آیت‌الله کاشانی در خط دوی مترو، گفت: بر اساس گزارش‌های اعلام شده پیشرفت سفت‌کاری این ایستگاه به ۶۵ درصد رسیده است. همچنین بخش عمرانی خط دوی مترو تا امروز ۳۸ درصد پیشرفت کرده و عملیات عمرانی مترو از ایستگاه دارک تا ایستگاه ابتدای خیابان شهید اشرفی اصفهانی با ۱۵ کیلومتر و ۱۶ ایستگاه در حال انجام است.

وی گفت: فعالیت عمرانی در این خط از دو سمت در حال انجام است و عملیات سفت‌کاری ۱۳ ایستگاه پیشرفت خوبی داشته است. درباره اسامی ایستگاه‌ها نیز تصمیم گرفته شد مانند خط یک مترو، نام‌های ۱۶ ایستگاه در شورای نام‌گذاری مطرح شود.

رئیس شورای شهر اصفهان با اشاره به پیشرفت کار در بخش عمرانی و حفاری تونل، افزود: طی قراردادی که با شرکت مپنا در شورای اقتصاد تصویب شده، صفر تا ۱۰۰ عملیات خط دوی مترو به‌عنوان یک پروژه رسمی تضمین شده تاز سوی دولت توسط این شرکت انجام خواهد شد.

برنامه ۳۶ ماهه تکمیل خط دوم مترو اصفهان

نورصالحی با بیان اینکه با توجه به فراهم شدن بسترها، برنامه تکمیل این خط می‌تواند ۳۶ ماهه باشد، گفت: قرار شد کارگروه ویژه‌ای با محوریت استاندار تشکیل شود و پروژه‌های بزرگی که نیازمند حمایت مسئولان ارشد است در این کارگروه مطرح شود. حلقه حفاظتی، محور تشریفات از سمت فرودگاه و محور بهارستان ازجمله این پروژه‌هاست. در همین راستا معتقدیم مترو پروژه اول استان اصفهان و صد درصد منافع آن متوجه مردم است.

نورصالحی با بیان اینکه تکمیل ادامه خط یک مترو به‌طرف میدان استقلال در برنامه و فراخوان برای انتخاب پیمانکار در حال انجام است، اظهار امیدواری کرد که طی دو تا سه سال آینده اتصال خط یک به بهارستان و ایستگاه سپاهان شهر و راه‌آهن به سمت کامل‌تر شدن پیش رفته و خط دو به سمت بهره‌برداری برود.

رئیس شورای شهر اصفهان در ادامه با بیان اینکه در حوزه اتوبوسرانی نیز نیازمند حمایت و سرمایه‌گذاری بیشتری هستیم، گفت: امسال هزینه‌ها به‌خصوص در بخش جاری، به‌صورت غیرقابل پیش بینی بالا رفت، در عین حال بازسازی اتوبوس‌ها و افزایش تعداد ناوگان از ۶۰۰ دستگاه موجود به حداقل ۱۰۰۰ دستگاه جزو تأکیدات شوراست و همچنان بر تحقق آن مصر هستیم. در این زمینه با مشکل منابع مالی مواجه هستیم و پیگیری استاندار اصفهان می‌تواند برای تحویل اتوبوس‌هایی که مبلغ آن پرداخت شده مؤثر باشد.

آزاد شدن حدود ۳ برابر بودجه عمرانی امسال

علی صالحی، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در نطق میان ‌دستور این جلسه، با اشاره موافقت شورای اقتصاد برای تأمین فاینانس ۶۸۰ میلیون یورویی برای خط دوی مترو اصفهان گفت: این عدد اگر تبدیل به دلار شود معادل صادرات کل استان در سال ۱۴۰۰ است و باعث آزاد شدن حدود ۳ برابر بودجه عمرانی امسال ما برای سایر طرح‌ها طی چهار سال خواهد شد.

وی تصریح کرد: این تأمین مالی نتایج بسیار خوبی به دنبال دارد ازجمله، حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه کمتر از مردم اصفهان، حداقل ۵ سال جلو افتادن بهره‌برداری مترو، حداقل ۲۰۰ هزار سفر شهری کمتر و گامی بلند برای عبور از تنفس در شرایط قرمز، ذخیره معادل ۳ برابر بودجه عمرانی امسال شهر، برای فعالیت‌های دیگر و تحرک بیشتر اقتصاد شهر ناشی از این تزریق مالی.

این عضو شورای شهر اصفهان این تأمین مالی را در مسیر تسریع بهره‌برداری از خط دوی قطار شهری مؤثر دانست و افزود: با رسیدن به عرصه عمل و فعال شدن مجموعه مپنا با همراهی وزارت کشور، شیرینی در بهره‌برداری از خط دوی قطار شهری تداوم پیدا می‌کند و امیدواریم شاهد نهایی شدن فرآیندها در حوزه اجرا نیز باشیم.

در چهل و نهمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان لایحه دو فوریتی برای تخفیف در عوارض ساختمان‌های مسکونی و ارزش افزوده دفاتر کار بررسی شد و مصوب شد برای ساختمان‌های مسکونی و دفاتر کار تا سه طبقه، از یکم مرداد تا سی‌ام مهرماه، ۲۵ درصد تخفیف در صدور پروانه و ارزش افزوده دفاتر کار اعمال می‌شود.

لایحه افزایش نرخ پارکینگ‌های عمومی تحت اداره شهرداری نیز در این جلسه برسی و افزایش نرخ به تصویب رسید. این لایحه با طی مراحل قانونی اجرا خواهد شد تا پارکینگ‌ها با نرخ‌های جدید و خدمات بیشتر در اختیار مردم قرار گیرند. در ادامه جلسه اصلاح اساسنامه سازمان آرامستان‌ها و سازمان ساماندهی مشاغل شهری با تغییرات و اصلاحاتی که در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق رخ داده بود به تصویب رسید.

لایحه اهدای مبالغی از جانب مردم به شهرداری نیز با توجه به اینکه عدد نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان و از حدود اختیارات شهردار خارج بود در صحن علنی شورا مطرح شد. این لایحه به علت اینکه مستندات لازم را نداشت با رأی اعضا به کمیسیون تلفیق برگشت تا مجدداً پس از بررسی در دستور کار شورا قرار گیرد.

منبع خبر