بهرهبرداری از فاز اول خط ۲ متروی شیراز دهه فجر امسال/ ۱۶۰۰ میلیارد تومان برای خط ۳ نیاز است
امروز در بازدیدی ۵ ساعته شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز به همراه خبرنگاران از پروژه در حال ساخت خط دو مترو و ایستگاههای در حال ساخت امام حسین (ع)، استقلال، امیرکبیر و قهرمانان بازدید کردند. احسان اصنافی، شهردار شیراز با اشاره به اینکه اجرای خط ۲ مترو در شیراز، بخشی از ظرفیت فنی و تخصصی بومی […]
امروز در بازدیدی ۵ ساعته شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز به همراه خبرنگاران از پروژه در حال ساخت خط دو مترو و ایستگاههای در حال ساخت امام حسین (ع)، استقلال، امیرکبیر و قهرمانان بازدید کردند.
احسان اصنافی، شهردار شیراز با اشاره به اینکه اجرای خط ۲ مترو در شیراز، بخشی از ظرفیت فنی و تخصصی بومی در ابعاد مختلف را به منصه ظهور رساند، اظهار داشت: استفاده حداکثری از توان داخلی در بخشهای مختلف پروژه توسعه قطارشهری شیراز، همواره مد نظر بوده است.
وی با اشاره به اینکه فاز اول خط ۲ مترو، حدفاصل میانرود تا میدان امام حسین(ع) با تعداد ۴ ایستگاه در حال ساخت است، گفت: این فاز از خط ۲ با توجه به تداوم اقدامات عمرانی برای بهرهبرداری از سایر ایستگاههای پیشبینی شده، با سرفاصله نیم ساعت، آغاز به کار خواهد کرد و این انتظار را داریم که در دهه فجر امسال، فاز اول خط ۲ را به بهرهبرداری برسانیم.
اصنافی اضافه کرد: با احداث ایستگاه میانرود تا امام حسین(ع) برنامه شبکه حمل و نقلی شهر کامل میشود و علاوه بر خط جنوبی _ شمالی که به خط ۲۴ کیلومتری شرق- غرب وصل میشود تمام شهروندان از لحظه بهرهبرداری از این طرح به آن دسترسی دارند.
وی افزود: میتوانیم بگوییم با مسافرگیری از این خط تا ۶۰ درصد سطح شهر ضریب نفوذ مترو را داریم اما این ضریب نفوذ استاندارد نبوده و با تکمیل شدن قسمت شرقی میتوانیم به آن دست یابیم.
اصنافی همچنین در خصوص روند ساخت ایستگاه استقلال گفت: در صورتی که عملیات تمامی آن رفع شود میتوانیم این نوید را بدهیم که در هفته شیراز ۱۴۰۲ این ایستگاه را به بهرهبرداری برسانیم.
شهردار شیراز همچنین در خصوص خط ۴ مترو و اتصال آن به حرم مطهر شاهچراغ(ع) گفت:گفت و گوهایی صورت گرفته بود تا جهت بهرهبرداری از خطوط ۱ و ۲ و دسترسی مناسب به حرم یک قطعه از خط ۴ از ایستگاه راضی تا چهارراه گمرک اجرا کنیم همچنین در سال گذشته مصوبهای هم در مجلس و دولت در این خصوص داشتهایم اما نیاز به یک اصلاح دارد.
وی ادامه داد: یک طراحی ایستگاه برای بین الحرمین صورت گرفته است و در صورت تصویب کمیسیون ماده ۲۳ میتوانیم مطالعات خود را آغاز کنیم.
این مقام مسئول همچنین در خصوص خط ۳ و توسعه خط ۱ نیزگفت: این خط شامل کمربندی میلاد، کمربندی اکبرآباد، میدان صنایع و ایستگاههای آرین، شهید بهشتی و گلستان است و بناست تا برای این خط از ظرفیتهای اقتصادی آن استفاده شود و در هنگام احداث هر ایستگاه ساخت مجتمعهای تجاری تعریف و به صورت مشارکتی اجرا شود. از سوی دیگر تفاهم نامه سه ایستگاه میلاد، صنایع و شهید بهشتی توسط قرارگاه سازندگی خاتم الأوصیاء منعقد شده است.
شهردار شیراز در پایان همچنین به موضوع حمل و نقل عمومی صدرا اشاره و بیان کرد: طرح اولیه آن در جهت اتصال از ایستگاه راه آهن به صدرا با دو خط شرقی – غربی بوده است اما بنا بر پیشنهاد مشاوره این طرح، یک خط طولی از تنگ قره پیری به سمت شیراز ایجاد و به ایستگاه میلاد و خط ریلی شیراز متصل شود و باتوجه به اینکه مطالعات آن در حال انجام است مقرر شد تا همزمان ساخت این خط با ساخت ایستگاه میلاد اجرا شود.
اصنافی همچنین در خصوص عملکرد و پیشرفت خط ۳ مترو عنوان کرد: منابع مالی شهرداری و دولت محدود است و در حال حاضر پس از شهر تهران، شیراز نیز در جذب منابع مالی مترو در قالب اوراق مشارکت رتبه اول را دارد اما برای افتتاح این خط نیازمند ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.
وی افزود: در وضعیت فعلی دولت در تأمین هزینه تنها در موضوع مشارکت در اوراق همکاری دارد از سوی دیگر کلیه واگنها از سوی دولت تأمین می شود این در حالی است که در گذشته تعداد ۷ رام قطار با هزینه خود شهرداری خریداری شد.
شهردار شیراز در پایان یادآور شد: افتتاح این شهر زیرزمینی تحول بزرگی در وضعیت حمل و نقل شهری بر زندگی مردم خواهد داشت.
اجرای خط ۲ مترو شیراز نمود توان تخصصی مهندسان و متخصصان ایرانی
در این بازدید همچنین مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز طی سخنانی با اشاره به اینکه اقدامات عمرانی در ایستگاههای مختلف و طول مسیر خط ۲ مترو با سرعت ادامه دارد، گفت: عمیقترین نقطه ایستگاهی در خط ۲ قطار شهری شیراز، در میدان امام حسین(ع) واقع شده است و این ایستگاه، محل تقاطع خطوط یک و ۲ قطار شهری شیراز محسوب میشود.
امیر یقطین ابراز کرد: در این ایستگاه علاوه بر موضوع ترافیک موجود، عرض کم خیابان مشیرفاطمی و وجود ساختمانهای مسکونی و تجاری و اداری متعدد و عمدتاً سازههای قدیمی، از مسائل مهم و تاثیرگذار بر روند اجرای پروژه بوده است.
وی همچنین عنوان کرد: اجرای خط ۲ مترو شیراز، یکی از نمودهای بارز توان فنی و تخصصی مهندسان و متخصصان ایرانی است که تونلهای احداث شده در خط ۲ قطار شهری در محدوده خیابان مشیرفاطمی، عریضترین تونلها در کشور محسوب میشود.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰