تزریق کود و هوا به بستر بیش از ۱۲ هزار اصله درخت در مشهد

به گزارش خبرگزاری شهرداری های ایران “بلدیه آنلاین” به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد از تزریق کود و هوا با استفاده از دستگاه بیولیفت به بستر ۱۲ هزار و ۵۰۰ اصله درخت طی ۶ ماه نخست امسال در این شهر خبر داد. حسین مختاری با […]

به گزارش خبرگزاری شهرداری های ایران “بلدیه آنلاین” به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد از تزریق کود و هوا با استفاده از دستگاه بیولیفت به بستر ۱۲ هزار و ۵۰۰ اصله درخت طی ۶ ماه نخست امسال در این شهر خبر داد.

حسین مختاری با بیان این که بیولیفت برای تمامی درختان معابر اصلی شهر در فصل بهار و تابستان انجام شده است، اظهار کرد: در محورهای شاخص سطح شهر که درختان بیشتر در معرض تنش و آسیب ناشی از تردد وسایل نقلیه و آلودگی های محیطی قرار دارند این عملیات با سونداژ بیشتری انجام شده است.

وی افزود: درختان چنار، نارون، زبان گنجشک،کاج، اقاقیا و سرو در معابر اصلی سطح شهر مشهد بیش تر از سایر گونه های درختی به چشم میخورد.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد بیان کرد: دستگاه بیولیفت کاربران را قادر می سازد در کمترین زمان عملیات مختلفی از جمله هوادهی در عمق خاک، تزریق کود، مواد غذایی و مکمل ها در عمق خاک را انجام دهد. برای هر درخت حداقل دو تزریق در محیط پیرامون ریشه انجام می شود.

مختاری خاطرنشان کرد: روش بیولیفت یکی از روش‌های نوآورانه و مدرن در زمینه نگهداری درختان شهری در سطح دنیا است که در آن با استفاده از دستگاه‌های مخصوص و مته‌های ویژه، هوا و کود به عمق ۶۰ تا ۷۰ سانتی‌متری خاک اطراف ریشه درختان تزریق می‌شود.

مختاری تصریح کرد: تقویت درختان و غنی‌سازی خاک در محل‌هایی با بستر کاشت نامناسب، صرفه‌جویی در مصرف کود، کاهش فشردگی خاک و افزایش اکسیژن خاک تنها بخشی از مزایای استفاده از این روش است و به طور معمول در بسترهای کاشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که امکان انجام عملیات به زراعی به سبب وجود زیرساخت‌های شهری در آن محل وجود نداشته باشد.

وی افزود: دستگاه بیولیفت یکی از دستگاه‌های مدرن حوزه فضای سبز است که با همت کارشناسان متخصص مدیریت شهری و همکاری مراکز فناوری و دانشگاه یک نسخه از نمونه وارداتی آن تولید و در دسترس مدیریت شهری قراردارد.