تصویب یک طرح بدون اطلاع از مقررات جدید

شهرداران آنلاین/به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه امروز شورای شهر باز هم بخشی از وقت چند میلیاردی این شورا در حالی به بررسی جزئیات طرح «الزام شهرداری تهران به جلوگیری از ایجاد و توسعه مراکز نگهداری از گونه‌های حیات وحش در شهر تهران» اختصاص داده شده بود که پیش از این مدیران سازمان محیط زیست اعلام […]

شهرداران آنلاین/به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه امروز شورای شهر باز هم بخشی از وقت چند میلیاردی این شورا در حالی به بررسی جزئیات طرح «الزام شهرداری تهران به جلوگیری از ایجاد و توسعه مراکز نگهداری از گونه‌های حیات وحش در شهر تهران» اختصاص داده شده بود که پیش از این مدیران سازمان محیط زیست اعلام کرده بودند حدود یک سال و نیم است که سازمان محیط زیست با توجه به رویکرد جدید این سازمان به موضوع نگهداری از حیات وحش، دیگر برای احداث باغ وحش و مراکز نگهداری حیات وحش مجوزی صادر نکرده است و تصمیمی برای صدور مجوزها در آینده ندارد.

این طرح به لحاظ شکلی ایراد دارد

با این وجود امروز در شورای شهر تهران بررسی این طرح دنبال شد و حسن رسولی در مخالفت با این طرح گفت: مخالفت من به لحاظ شکلی بر این اساس است که در ۳ تبصره از هماهنگی سازمان محیط زیست سخن به میان آمده و به نظر می‌رسد سفارش دهنده این طرح سازمان محیط زیست است و صرف نظر از محتوا، چرا این دستگاه وظایفش را از طریق شهرداری پیگیری می‌کند؟

وی افزود: اینکه مراکز نگهداری باید با رعایت استانداردها باشد نیازی به بحث ندارد.

خداکرمی با اشاره به اینکه حفظ اکوسیستم شهری مهم است و تداخل ورود حیوانات غیربومی در فضاهای شهری تبعات منفی بسیاری دارد به موضوع دلفیناریوم برج میلاد و تلفات این مرکز پرداخت و گفت: هیچ جای قانون به شهرداری اجازه نداده است باغ پرندگان یا باغ وحش احداث کند. ضمن اینکه حفظ اکوسیستم شهر تهران را باید در اولویت شهر قرار دهیم.

سالاری با بیان اینکه دغدغه‌های کمیته محیط زیست قابل احترام است اما ایده الی که برخلاف روال رویه‌های جاری است و نیاز به فرهنگ سازی دارد تا مردم هم این تصمیمات را بپذیرند، ابراز داشت: شهرداری که مسئول این کار نیست و مسئولیت با سازمان محیط زیست کشور است.

وی ادامه داد: اگر کسی از سازمان محیط زیست کشور مجوز بگیرد شهرداری هیچ‌کاره است.

هاشمی گفت: مبنای این طرح این است که شهرداری در این زمینه اقدامی نکند.

اهداف طراحان به درستی پیاده سازی نشده است

سالاری تاکید کرد در این طرح احداث راه اندازی و توسعه هرگونه مراکز نگهداری از گونه‌های حیات وحش در شهر تهران را ممنوع اعلام کرده است، یعنی در شهرداری تهران ممنوع کنند، و اهداف طراحان به درستی در این لایحه پیاده سازی نشده است.

حق شناس با یادآوری این نکته که فلسفه نگاه ما به حیوانات مقدمه نگاه ما به انسان است و اگر بخواهیم بشر را دوست داشته باشیم باید محیط زیستمان را دوست داشته باشیم، چطور در مورد وجود مجموعه‌ای از حیواناتی که در بند هستند در شهر سخن بگوییم.

وی ادامه داد: اگر روزی به محل خرید و فروش حیوانات بروید می‌بینید که ببر و شیر فروخته می‌شود. به شهرداری فرصت داده شده است که ۲ ماه دیگر لایحه بیاورد.

این عضو شورای شهر خواستار همراهی دیگر اعضا برای تصویب این طرح شد.

مفاخریان مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران گفت: در شهرداری تهران به جهت ساماندهی مراکز مزاحم و آلاینده مثل مراکز خرید و فروش پرندگان در اتوبان آزادگان مستقر شده و با توجه به این طرح اگر شهرداری از ایجاد آن خودداری کند فلسفه ساماندهی آن دچار مشکل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قانون حمایت از حیوانات در هیأت دولت تصویب شده و بعد از تصویب نهایی تمام مصادیق حمایتی دیده شده است.

ما متخصص ترینیم

صدراعظم نوری با جمع بندی نظرات گفت: مخالفین این طرح در صحن شورا رویکرد محیط زیستی دارند اما در محتوا دقت ندارند، این کمیسیون محیط زیست از متخصص‌ترین کمیسیون‌های شوراها بوده است، وقتی با شهرداری مقایسه می‌کنیم باید بدانیم تمام مأموریت‌های شهری در دنیا تحت نظر شهرداری است.

وی ادامه داد: در این طرح اشاره شده به اینکه گونه‌های حیات وحش صحبت می‌کند و در کجای دنیا دلفین در استخر نگهداری شود و یا پرندگانی که در فضای باز نگهداری می‌شوند در مجموعه محدود نگهداری شوند.

این عضو شورای شهر یکی از معضلات شهر تهران را زیست مشترک انسان و حیوان برشمرد و گفت: نگهداری از حیوانات وحشی خلاف قانون است و شهرداری مکان‌هایی برای نگهداری از حیوانات در اختیار دارد که مجوز رسمی دارند و برخی غیر مجازند و باید تعطیل شوند.