تعیین برنامه‌های شهرداری تهران تا پایان ۱۴۰۴

برنامه چهارم توسعه شهر تهران ۶۰ماده، ۲۶۱برنامه و ۶ محور اجتماعی و فرهنگی، حمل ونقل و ترافیک، خدمات شهری و محیط زیست، ایمنی و مدیریت بحران، شهرسازی و معماری و توسعه مدیریت و هوشمندسازی دارد که به همت ۲۰۰نفر از نخبگان، استادان و مدیران در مدت ۳ماه تدوین شده است. دیروز در یکصد وپنجمین جلسه […]

برنامه چهارم توسعه شهر تهران ۶۰ماده، ۲۶۱برنامه و ۶ محور اجتماعی و فرهنگی، حمل ونقل و ترافیک، خدمات شهری و محیط زیست، ایمنی و مدیریت بحران، شهرسازی و معماری و توسعه مدیریت و هوشمندسازی دارد که به همت ۲۰۰نفر از نخبگان، استادان و مدیران در مدت ۳ماه تدوین شده است.

دیروز در یکصد وپنجمین جلسه پارلمان شهری، شهردار پایتخت، آن (برنامه چهارم توسعه شهر تهران) را به رئیس پارلمان شهری تقدیم و در تشریح ۱۲رویکرد مدیریت شهری برای ۴سال (۱۴۰۱تا ۱۴۰۴) تأکید کرد: سعی مان این بوده تا بین منابع و مصارف تعادل ایجاد کنیم. امیدواریم بتوانیم بر مدار رشد و آبادانی شهر حرکت کنیم. براساس ابلاغ وزارت کشور و در راستای انطباق برنامه های توسعه ای شهرداری ها با دوره های مدیریت شهری، برنامه چهارم مدیریت شهری، ۴ساله نوشته شده است و تا دی ماه باید به وزارت کشور ارائه شود. همچنین بودجه ۱۴۰۲با استناد به این برنامه نوشته می شود.
شورای شهر تهران ۳۴سیاست برای تدوین برنامه چهارم توسعه شهر تهران به شهرداری ابلاغ کرده بود که شهردار تهران دیروز در صحن شورا گفت این برنامه مبتنی بر اسناد بالادستی و سیاست های ابلاغیه، بیانیه گام دوم و برنامه جامع تدوین شده است. علیرضا زاکانی با بیان اینکه ۲نگاه موجود در مجموعه مدیریت شهری به صورت کلان از گذشته تا حال رخ نمایی کرده است، عنوان کرد: یک نگاه برای گشایش مردم و نفع و عایدی آنان و نگاه دیگر برای گران تر کردن اداره شهر بوده که امروز ویرانی بازار ساخت وساز و اجاره نشینی در کشور محصول این نگاه هاست؛ ازاین رو ارائه تخفیفات و گشایش کار مردم با پرداخت عوارض و بدهی های شهرداری به صورت نقد و اقساط بدون بهره (۲۴و ۳۶ماهه) نشان دهنده آن است که شورا و شهرداری دغدغه مردم را دارند و تلاش می کنند شهر را به سمت ارزانی، گشایش و ایجاد زمینه زندگی آرام و همراه با رشد مادی و معنوی سوق دهند.
۴تحول در دستور کار شهرداری
سکاندار پایتخت با بیان اینکه برنامه محور بودن بر مدار مسائل و عملیاتی شدن موضوعات را در دستور کار قرار دادیم به تحولات پیش بینی شده اشاره و عنوان کرد: در برنامه چهارم توسعه شهر تهران، ۴تحول لحاظ شده است: اول؛ تحول درون زا که هدف ایجاد مدیریت شهری الگوست و ابرپروژه آن ارتقای مدیریت شهری از یک نهاد خدماتی به نهاد اجتماعی است و ۸کلان پروژه هم خواهد داشت، دوم؛ تحول کالبدی است که تبدیل تهران به شهر الگو هدف گذاری شده و ابرپروژه آن هم نوسازی شهر بر مدار حمل ونقل عمومی خواهد بود و ۱۰کلان پروژه دیگر هم در این تحول مدنظر قرار گرفته است و سوم؛ تحول روحی و نرم شهر که با تغییر و تطبیق سبک زندگی ایرانی – اسلامی منجر به شهروند الگو می شود و ابرپروژه آن مشارکت شهروندان با محوریت نخبگان برای مدیریت شهر خواهد بود و ۱۰کلان پروژه هم پیش بینی شده است. در نهایت تحول چهارم فناورانه است و انتظار شهر هوشمند را داریم. ابرپروژه این بخش پیشرفت و آبادانی شهر بر مدار نیاز شهروندان و تکیه بر نوآوری است.
عملیاتی شدن پروژه های عمرانی شهر
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت هایش به وضعیت تحقق بودجه ۱۴۰۱هم اشاره کرد و گفت که امسال در تحقق بودجه از سال قبل بسیار جلوتر هستیم و از بودجه مکلفی شورای شهر عبور خواهیم کرد. او همچنین با بیان اینکه اکنون تمام پروژه های عمرانی شهر عملیاتی شده اند، تأکید کرد: به جز پروژه شهید متوسلیان تمام طرح ها عملیاتی شده و تقاطع های اصلاحی، بزرگراه ها و آزادراه ها در حال ساخت هستند. مقدمات بخش غربی طرح جاویدالاثر متوسلیان آماده شده که طرح بسیار مهمی است و در جهان نظیر ندارد و افتخار ملی محسوب می شود.
رونمایی از بسته خرسندساز
توجه مضاعف و چندین باره به نیازهای پرسنل خواهد شد. این موضوع را شهردار پایتخت در صحن شورا مطرح کرد و گفت: به زودی (امروز طی مراسمی در برج میلاد) بسته های خرسندساز رونمایی خواهند شد و امیدواریم به سمتی برویم که پرداختن به یک بخش ما را از دیگر بخش ها غافل نکند. ما به مردم مدیون هستیم و این حرکت ها صورت می گیرد تا بتوانیم گامی در جهت مسیرهای پرافتخار برای آینده در جهت رفاه برداریم.
تغییر نام شهر آفتاب
در ادامه جلسه، اعضای شورای شهر تهران به بررسی لایحه اصلاح اساسنامه شرکت نمایشگاه های بین المللی شهر آفتاب تهران (سهامی خاص) پرداختند و علاوه بر تصویب برخی از بندها با تغییر نام آن به نمایشگاه بین المللی آفتاب موافقت کردند.
تقسیط جرائم قطع درختان
تقسیط بدهی های عوارض شهرسازی و جرائم قطع درختان و ماده ۱۰۰و… در قالب طرح دوفوریتی مطرح شد و مهدی چمران گفت که براساس این طرح، تقسیط بدهی ها بدون بهره و برای مردم ۲۴ماهه و برای ایثارگران ۳۶ماهه خواهد بود. این طرح با موافقت اعضای شورای شهر تهران تصویب شد. در پایان جلسه هم ۱۵نفر از کارکنان رسمی که برای تصدی قائم مقام ذیحساب در شهرداری تهران انتخاب شده بودند، رأی اعتماد گرفتند.
ترافیک
زاکانی: تهران با ۵هزار اتوبوس دلچسب می شود
در حاشیه جلسه دیروز پارلمان شهری، شهردار تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد و با بیان اینکه بزرگ ترین مشکل تهران ترافیک است و مردم از آن رنج می برند، تأکید کرد که حمل ونقل مسئله ای بسیار جدی است و به جز تمرکز بر توسعه ریلی به توسعه اتوبوسرانی و تاکسیرانی هم توجه کرده ایم. علیرضا زاکانی در تشریح وضعیت ناوگان ریلی عنوان کرد: در حوزه مترو فعالیت ها را به گونه ای توسعه می دهیم تا افق ۲۰ساله را به ۵ساله تبدیل کنیم. همچنین تصمیم داریم از الگوهای متفاوت حمل ونقلی استفاده کنیم و برنامه ریزی جدی برای استفاده از تراموا در شهر به عنوان ظرفیت پاک و الگوی پیشرفته ارائه خدمات انجام می دهیم؛ چراکه با این اقدام می توان دوسوم خدمات مترو را با هزینه کمتر ارائه داد و اکنون اقدامات در حال انجام است تا یک خط آن اجرایی شود. او در ادامه با بیان اینکه ۷۰درصد حمل ونقل باید به سمت حمل ونقل عمومی سوق داده شود، گفت: شهر حداقل ۹هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و باید بتوانیم تا پایان امسال تعداد اتوبوس ها را به ۵هزار دستگاه برسانیم که اگر این کار انجام شود، تهران به شهری با هوای دلچسب و قابل سکونت تبدیل خواهد شد.
پاسخ شهردار تهران به برخی از پرسش های مطرح شده:
تعیین تکلیف ۶۳۰دستگاه واگن: برای تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن، تمام مراحل و مقدمات و ۱۳درصد پیش پرداخت برای طرف خارجی انجام شده و به انتهای کار رسیده است.
عملکرد قرارگاه مسکن: قرارگاه مسکن کار شبانه روزی ماست و از سال قبل برای تسهیلگری در ساخت ۱۸۰هزار واحد مسکن برنامه ریزی کردیم. امروز ۳۴۰ هزار واحد تفاهمنامه منعقد و ساخت ۳۰هزار واحد آغاز شده است. شهرداری سال قبل تصمیم گرفت در حوزه مسکن دخالت کند و طرف مردم باشد؛ لذا در قرارگاه جهادی مسکن کار کردیم که بتوانیم با توسعه ساخت وساز، آبادانی شهر شکل بگیرد و نیاز مردم پاسخ داده شود.
افزایش طرح های موضعی و موضوعی در کمیسیون ماده ۵: در تلاش هستیم به جای تصمیم گیری برای یک پلاک، نسبت به موضوعات مختلف برای مثال ده ونک یا ده کن تصمیمات کلی بگیریم. وقتی تصمیم به تغییر ماهیت یک محور یا معبر می گیریم عموم شهر از یک ظرفیت بالا برخوردار می شوند.
ساخت شهرک های الگو: می خواهیم شهرک های الگو بسازیم تا سرانه های هفت گانه را تأمین کند. در مناطق ۴، ۵، ۱۵، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ لکه گذاری برای ساخت شهرک ها انجام شده است.
علت تقسیط بدهی ها برای ۲۴ماه: درخصوص ارائه تخفیفات هدف داشتیم؛ ما از نظر مالی مشکلی نداریم و منابع ما بدون اینکه ظلمی به مردم روا شود، از سال قبل بیشتر است. به دنبال آن هستیم که سرعت ساخت وساز افزایش پیدا کند. گرچه بیش از ۸۰درصد پول شهرداری از طریق عوارض است، اما تلاش کردیم مردم بتوانند از تخفیفات برخوردار شوند.
افزایش اتوبوس های شهر: اکنون با ۱۶شرکت کار می کنیم و در حال مذاکره هستیم تا از آنها خرید خدمت را انجام دهیم و قول های مساعدی را داشته اند و تا ۲هفته دیگر بسته ای برای همکاری آماده می کنیم. اکنون تعداد اتوبوس ها به بیش از ۳هزار دستگاه رسیده و بازسازی بیش از ۸۰۰دستگاه را در دستور کار داریم. واردات اتوبوس ها از خارج کشور هم مدنظرمان است که از یک سو باید شورای عالی امنیت ملی مجوز بدهد و از سوی دیگر هم شرکت های سرمایه گذاری به این موضوع ورود کنند.
عدم انتشار لیست ساختمان های ناایمن: اعلام اسامی ساختمان های ناایمن بر ذهن، روح و روان جامعه خدشه وارد می کند و آسایش مردم را مورد آسیب قرار می دهد. با معرفی آنها مردم از لحاظ روانی و فیزیکی نمی توانند زندگی کنند. تاکنون اقدامی جدی برای ایمن سازی آنها صورت نگرفته، اما امروز ۹ دستگاه دست به دست هم داده اند و تیم های مشترکی در ۲۲ منطقه تشکیل شده تا ساختمان های بلندمرتبه (تا ۶ طبقه) را فراتر از ضوابط آتش نشانی بررسی کنند. جان مردم برای ما بسیار مهم است و کار سختگیرانه ای داریم؛ به گونه ای که برای هر ساختمان شناسنامه ای خواهیم داشت که آیا آن ساختمان قابل استمرار و بهره برداری است یا نیاز به بازسازی و نوسازی دارد. در این جنس ساختمان ها که در مرحله خطر قرار می گیرند، ورود ضوابط سختگیرانه انجام خواهد شد.

منبع خبر