تغذیه مناسب کودکان در ایام نوروز/ نه دل‌درد بگیرید و نه یبوست

ایام نوروز و تعطیلات ، دید و بازدیدهای مداوم و سفر رفتن ممکن است باعث شود والدین از برخی مسائل تغذیه ای فرزندانشان به ویژه کودکان کوچک غافل شوند و همین مشکلات سلامتی و گوارشی برای بچه ها ایجاد کند.

گروه زندگی: روزهای آغازین سال جدید برای خانواده ها در کنار اینکه پر از هیجان و زیبایی های خاص خود می تواند باشد، اگر دقت نکنیم دردسرهایی هم برای خانواده های بچه‌دار خلق می شود. دید و بازدیدهای مدام و بهم خوردن تنظیم برنامه روزانه و تغذیه بچه ها در میهمانی و سفرها ممکن است بچه ها را دچار مشکلات زیادی کند، به ویژه خردسالان و کودکان کوچکتر که خودشان در این زمینه خودمدیریتی ندارند. برای اینکه والدین بتوانند در ایام نوروز ـ چه در سفر و چه در میهمانی ها ـ لذت بیشتری برده و فرزندانشان نیز دچار عدم تعادل جسمی و مشکلات سلامتی نشوند، نکاتی برای رعایت تغذیه کودکان در ایام نوروز در این گزارش برمی شمریم.

 

۱-ریزه خوری ممنوع

میهمانی، گشت و گذار در طبیعت و دید و بازدید نوروزی، همه و همه زمانی برای بچه ها است که دور از چشم والدین یا حتی در کنار آنها به خوردن زیاد خوراکی های مختلف و تنقلات، چیپس و پفک و کربوهیدرات ها بپردازند. این ریزه خوری ها باعث می شود تا دچار سیری کاذب شده و در زمان غذا خوردن میلی نداشته باشند اما مدام در حال خوردن تنقلات و مواد قندی باشند.

کارشناسان کودک معتقد هستند که والدین در ایام عید می بایست مراقب خوردن تنقلات ، شیرینی و آجیل بچه ها باشند و آن را کنترل کنند تا بتوانند وعده های غذایی را هم که دارای پروتئین، ویتامین و مواد مغذی است کامل مصرف کنند.

 

۲- صبحانه حذف نشود

خیلی از پدر و مادرها در ایام سفر یا برای رفتن به میهمانی ها خیلی به خورد و خوراک وعده های غذایی بچه ها اهمیت نمی دهند یا مثلا به دلیل میهمانی های شبانه که موجب به هم خوردن تنظیم خوابشان می شود، وعده صبحانه را حذف می کنند.

وعده صبحانه یکی از مهمترین وعده های غذایی بچه ها است که لبنیات و فرآورده های آن را تأمین می کند بنابراین نباید با شکلات و آجیل و شیرینی جایگزین شود.

 

۳-غذای خانگی در سفر مصرف کنید

مصرف بیش از اندازه غذاهای بیرون، رفتن به رستوران های مختلف و استفاده از فست فودها در سفر شاید برای مسافران راحت‌تر باشد اما هم به لحاظ بهداشتی در ایام کرونا و هم به جهت مواد مغذی و مطمئن بودن از سلامت غذا نمی تواند برای بچه ها مناسب باشد. بهتر است قبل از حرکت به سمت مقصدتان غذایی خانگی مثل انواع کوکوها، الویه و کتلت برای بچه ها درست کنید تا اگر در مسیر گرسنه شدند آن را میل کنند.

 

۴-اعتدال را رعایت کنید

شاید شما نتوانید جلوی بچه ها را برای خوردن هر خوراکی بگیرید اما می توانید آنها را مدیریت کنید مثلا در مصرف مغزها اعتدال را رعایت کنید؛ آجیل بی نمک برای مصرف کنار دست بچه ها بگذارید. میوه ها را پس از شست و شو و ضدعفونی کامل در اختیار بچه ها قرار دهید و بیشتر مرکباتی چون پرتقال و کیوی برای مصرف به بچه ها بدهید. سعی کنید خوردن شیرینی و شکلات را در منزل به حداقل برسانید.

 

مصرف آب در همه روز می تواند مانع از یبوست و بیماری های دیگر شود. البته در سفر حتما از آب مطمئن و سالم استفاده کنید و بخشی از زمان خود را با بچه ها در ایام تعطیلات برای پیاده روی و دیگر ورزش ها قرار دهید چرا که کم تحرکی ممکن است در این ایام باعث چاقی بچه ها شود.

به جای چیپس و پفک برای بچه ها اسنک و غذاهای خانگی خوشمزه یا سیب زمینی سرخ کرده درست کنید. جلوی زیاد تلویزیون دیدن بچه ها را بگیرید و به جای آن بازی های هیجان انگیز به راه بیاندازید. اگر در منزل هستید و سفر نمی روید، می توانید در خانه یا حیاط یا محله تان بازی کنید و اگر هم در سفر هستید که قطعا مکان های مختلف می تواند برای رفتن و بازدید کردن هیجان انگیز باشد.

 

۵-تنظیم خواب را فراموش نکنید

یکی از مهمترین نکات دیگر برای سلامت جسم بچه ها در ایام تعطیلات تنظیم خواب آنها است. ساعت خواب بچه ها نباید بهم بخورد. بنابراین سعی کنید میهمانی بی موقع یا بدموقع نروید تا بچه ها بیش از حد بیدار نمانند.

 

**شایع ترین بیماری که بچه ها در نوروز درگیر آن می شوند

دل پیچه، یبوست و دل درد از جمله بیماری های دستگاه گوارشی هستند که بچه ها به خاطر خوردن زیاد شکلات، شیرینی، آجیل و تنقلات در ایام نوروز دچارش می شوند. خانواده ها مراقب باشند به جای مصرف زیاد این مواد سالادهای میوه، آب میوه های طبیعی، مصرف شیر و آب می تواند برای بچه ها مناسب باشد تا از یبوست و بیماری های دیگر جلوگیری کند. اگر فرزند شما درگیر یبوست در نوروز شد، می توانید از خوراکی هایی مثل انجیر، آلو، کشمش و توت به آنها بدهید.

بچه ها ممک
ن است به خاطر شلوغی و رفتن به میهمانی های مختلف و دیدن بچه های دیگر و اعضای فامیل دچار هیجان شوند. به ویژه بچه های کوچکتر که تازه شروع به خوردن کرده اند ، عموما ممکن است غذا در گلویشان بپرد و دردسرهایی برای والدین ایجاد کنند. چند نکته برای پیشگیری از این اتفاقات را می توانید رعایت کنید:

برای پیشگیری فرزندتان حتما در حالت نشسته غذا بخورد تا بلع کامل اتفاق بیافتد. دوم در شرایط دویدن و بازی کردن به بچه غذا ندهید یا در زمان حرکت ماشین که ممکن است تکان شدیدی بخورد و غذا در گلوی بچه خردسال بماند. خوراکی ها را نرم کرده و در دهان بچه بگذارید.

 

**مسمومیت غذایی در سفر

یکی از مشکلات بچه ها در سفر دچار شدن به مسمومیت غذایی است چرا که دستگاه گوارش بچه ها حساس است و همانطور که مطرح شد غذاهای بین راهی یا توجه نکردن به نوع طبخ غذا می تواند آنها را دچار مشکل کند. بعضی رستوران های بین راهی محل های قابل اعتماد و تمیزی نیستند یا فست فودها بچه ها را دچار مشکل می کنند. تشخیص تازگی غذاها در رستوران ها کار دشواری است.

استفاده از کنسروهای جوشانده شده و غذاهایی که در منزل تهیه کرده اید بهترین گزینه هستند. بهتر است غذاهایی که نیاز به سرد ماندن دارند را در یخدان نگهداری کنید چرا که غذاهای گوشتی و پروتئینی زود فاسد می شوند.

قبل از خوردن هر غذایی بچه ها را به شستن یا ضدعفونی کردن دستانشان تشویق کنید. برای تغذیه کودک در حین سفر تخم مرغ پخته شده، سیب زمینی و گوجه فرنگی هم می تواند مناسب باشد.

انتهای پیام/


منبع خبر : خبرگزاری فارس