خارج شدن پروژه های منطقه یک تا پایان سال از بلاتکلیفی

شهردار اصفهان گفت: در شش ماه دوم سال جاری بخشی از پروژه‌های منطقه یک را از بلاتکلیفی خارج خواهیم کرد.

خارج شدن پروژه های منطقه یک تا پایان سال از بلاتکلیفی

شهردار اصفهان گفت: در شش ماه دوم سال جاری بخشی از پروژه‌های منطقه یک را از بلاتکلیفی خارج خواهیم کرد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علی قاسم زاده امروز در دیدار با مدیر، معاونان و کارکنان منطقه یک شهرداری، این منطقه را یکی از مهمترین مناطق شهری اصفهان به لحاظ هویت تاریخی ذکر کرد و گفت: منطقه یک معرف شخصیت کهن اصفهان بوده و دارای مزیت های بسیاری است اما از لحاظ ساخت و ساز و عمران دارای محدودیت هایی است که کار کردن در آن را مشکل می کند.

وی با بیان اینکه شخصیت تاریخی منطقه یک اجازه کارهای جدید و متفاوت را نمی دهد، تصریح کرد: در این منطقه به دلیل تراکم جمعیت باید خدمات دائم آن به ویژه در بخش حمل و نقل و خدمات شهری به‌روزرسانی و تسهیل و کیفیت زندگی ارتقا داده شود.

شهردار اصفهان ادامه داد: کارکنان منطقه یک باید برای روزهای پر تلاش پیش رو، از آمادگی لازم برخوردار باشند تا بتوانند خدمات رسانی خوبی به شهروندان منطقه داشته باشند که البته این موضوع کار خادمان مردم در منطقه را سخت می‌کند.

وی پایین آمدن سطح درآمد را یکی از عوامل پایین آمدن سطح خدمات به ویژه در حوزه توسعه عمرانی ذکر کرد و افزود: با این وجود پروژه‌های نیمه تمام و معطل مانده در این منطقه که شهرداری و مردم را آزار می ‌دهد در اولویت قرار می‌گیرد.

قاسم زاده با بیان اینکه برای پروژه‌های نیمه تمام منطقه از جمله خانه شهید بهشتی و تعدادی از خیابان‌ها تصمیم گیری می شود، تاکید کرد: در شش ماه دوم سال جاری بخشی از پروژه‌های این منطقه را از بلاتکلیفی خارج خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: رتبه چهاردهمی منطقه یک به لحاظ سطح درآمد در بین مناطق ۱۵ گانه، رتبه خوبی نیست، بنابراین باید برای تحقق درآمدهای منطقه تدابیر لازم اندیشیده شود، همچنین نیاز است تکلیف پلاک‌ های درگیر تراکم مازاد نیز مشخص شود.

شهردار اصفهان پس از دیدار با مدیر، معاونان و کارکنان شهرداری منطقه یک از پروژه‌های در دست اجرای این منطقه بازدید کرد.

1736582.jpg

*۸۸ پروژه فعال در منطقه یک

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان نیز در حاشیه بازید شهردار اصفهان از منطقه یک، مساحت کل منطقه یک را ۸۱۰ هکتار و بافت فرسوده آن را ۲۳۳ هکتار ذکر کرد و گفت: این منطقه به لحاظ جمعیتی در رتبه چهارم و از نظر مساحت، منطقه آخر در بین مناطق ۱۵ گانه است و به لحاظ تراکم با متوسط شهر اصفهان برابری می‌کند. ۹۸ درصد محله‌های علی قلی آقا و بید آباد در محدوده بافت فرسوده منطقه واقع شده و ۳۰ درصد جمعیت منطقه در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

میثم بکتاشیان با بیان اینکه در این منطقه ۱۵ هتل، حدود ۲۷ مهمان‌پذیر، هشت بیمارستان و سه مرکز آموزشی درمانی غیر از مطب پزشکان وجود دارد که نشان از حجم بالای ترددهای شهری دارد، افزود: حجم بالای فرسودگی معابر و تأسیسات شهری و فقر امکانات فرهنگی و ورزشی، از دیگر مشکلات منطقه یک به شمار می‌رود.

وی سرانه فضای سبز این منطقه را ۶.۹ مترمربع ذکر کرد و افزود: برای افزایش سرانه به سمت توسعه عمودی فضای سبز برنامه‌ریزی لازم انجام شده است.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با بیان اینکه بافت فرسوده منطقه تبعات زیادی به همراه دارد و در میزان درآمد منطقه اثر گذاشته است، اظهار کرد: در این منطقه ۱۹۶ گلوگاه مصوب وجود دارد. همچنین مساحت مراکز ورزشی منطقه، ۹ هزار و ۳۰۵ مترمربع است که رتبه سیزدهم را در بین مناطق ۱۵ گانه داریم از این رو می‌توان گفت فقر فضاهای تفریحی، ورزشی و فرهنگی را در منطقه شاهد هستیم.

وی در ادامه با اشاره به تولیدات فرهنگی منطقه، ادامه داد: تولیدات فرهنگی این منطقه در سال گذشته رشد قابل توجهی داشته به طوری که بر اساس آمارهای موجود برنامه‌های فرهنگی اجرا شده در سال ۹۸، ۶۵ برنامه و در سال گذشته ۱۱۸ برنامه بوده و سال گذشته ۹۰ درصد بودجه فرهنگی جذب و هزینه شده است.

بکتاشیان با اشاره به آمار هفت ماهه امسال در بخش ساخت و ساز منطقه، گفت: از سال ۹۶ تا انتهای سال ۹۹ سیر صعودی در بخش صدور پروانه داشته‌ایم. همچنین سال گذشته منطقه یک در نظام پیشنهادها با توجه به برنامه‌های اجرا شده رتبه اول را به دست آورده است. 

وی بودجه امسال منطقه را ۲۱۱ میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: ۲۷ درصد بودجه در بخش جاری و ۵۸ درصد در بخش عمرانی هزینه خواهد شد؛ البته تاکنون ۲۸ درصد بودجه ۱۴۰۰ منطقه یک وصول شده است. سیر صعودی رشد بودجه به میزان ۷۲ درصد در این منطقه قابل توجه بوده، زیرا از ظرفیت درآمدی منطقه بیشتر است و به همین جهت احتمال دارد امسال درصد تحقق بودجه پایین باشد.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان تعداد کل پروژه‌های فعال در این منطقه را ۸۸ مورد عنوان کرد و گفت: از این تعداد هشت پروژه شاخص ،۱۶ پروژه مهم منطقه‌ای، ۵۴ پروژه منطقه‌ای و ۱۰ مورد پروژه‌های عمومی است که به لحاظ شاخص زمانی، پیشرفت واقعی سبد پروژه‌ها ۳۴.۵ درصد است.

وی افزود: از جمله پروژه‌های منطقه یک ساماندهی خیابان‌های منتهی به چهارباغ از جمله خیابان جهان آرا است که در حال حاضر پیشرفت ۷۰ درصدی دارد، ساماندهی خیابان کوالالامپور در مرحله توافق نرخ است، بخش پیاده رو خیابان شیخ بهایی بهره‌برداری شده و کف‌سازی آن منتظر اتمام عملیات جا به جایی تأسیسات تراموا است؛ همچنین ساماندهی خیابان عباس آباد با صرف دو میلیارد تومان اعتبار تکمیل شده است.

بکتاشیان با بیان اینکه برای جابه‌جایی تأسیسات تراموا در مسیر حد فاصل میدان جمهوری تا پل فلزی سال گذشته جلساتی برگزار شده است، گفت: برآورد مالی انجام شده برای جابه‌جایی تأسیسات ۴۵۰ میلیارد ریال است که در بودجه سال جاری ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده، البته این پروژه در مرحله مطالعات اولیه است.

وی پروژه دیگر منطقه را احداث خیابان زاهد حدفاصل مسجد سید تا فروغی به طول ۸۸۰ متر و عرض ۲۴ تا ۳۶ متر با پیشرفت فیزیکی شش درصد عنوان کرد و گفت: تعداد پلاک‌های درگیر این پروژه ۱۶۰ پلاک و برآورد کل پروژه ۳,۰۵۰ میلیارد ریال است که با اجرای این طرح حدود ۲۷ هزار و ۵۰۰ مترمربع از بافت فرسوده منطقه به طور مستقیم اصلاح می‌شود.

بکتاشیان با ابراز خرسندی از بهره‌برداری از خیابان شهید کلاهدوزان (ادامه اردیبهشت) در مردادماه سال جاری، تصریح کرد: برای آزادسازی و احداث این خیابان ۵۲ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد، همچنین برای احداث پارکینگ زیرسطحی این خیابان با ظرفیت ۱۰۳ خودرو ۱۳ میلیارد تومان هزینه شد، البته این پارکینگ مجهز به سیستم اطفا حریق و سیستم هوشمند شده است.

وی با بیان اینکه احداث پارک شاداب در حال حاضر ۵۷ درصد پیشرفت دارد، تصریح کرد: ۲۳ پلاک به مساحت دو هزار و ۸۷۸ متر مربع در طرح این پروژه قرار دارد که اکثر پلاک‌ها آزادسازی شده و تنها سه پلاک دیگر باقی مانده است؛ برآورد کل پروژه ۳۵۰ میلیارد ریال است.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه پروژه ساماندهی مادی نیاصرم به طول مسیر یک هزار و ۲۰۰ متر دیگر پروژه منطقه یک به شمار می‌رود که در حال حاضر ۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برآورد کل پروژه ۷۰ میلیارد ریال است، ادامه داد: مادی نیاصرم از مهم‌ترین و خاص‌ترین مادی‌های شهر بوده که پتانسیل بالایی در ایجاد مسیرهای گردشگری دارد.

بکتاشیان تملک و احداث مجتمع ایستگاهی با برآورد ۹۰۰ میلیارد ریال را از دیگر پروژه‌های منطقه عنوان کرد و گفت: به پروژه مجموعه ورزشی و پارک پنج رمضان با برآورد ۲۰۰ میلیارد ریال امسال و سال آینده با قوت ورود پیدا خواهیم کرد؛ کل پلاک در مسیر این پروژه دو عدد و مساحت طرح ۱۰ هزار مترمربع است.

وی ادامه داد: ساختمان جدید اداری شهرداری منطقه یک در حاشیه خیابان مسجدسید تاکنون ۳۲ درصد پیشرفت داشته که اعتبارات در نظر گرفته برای پروژه ۸۰۰ میلیارد ریال است.   

بکتاشیان با اشاره به چالش‌های منطقه، اظهار کرد: بافت فرسوده و متراکم که انجام و تعریف پروژه‌ها را با سختی همراه می‌کند، بافت فرهنگی خاص، تضاد و تفاوت عمیق کالبدی و فرهنگی قسمت‌های شمالی و جنوبی منطقه، حجم بالای عقب نشینی‌ها که توان منطقه را برای فعالیت‌های توسعه‌ای گرفته، سن بالای پرسنل (۵۴ سال) و توجه به جانشین پروری و بکارگیری پرسنل جدید، قدیمی بودن ساختمان اداری منطقه و حجم بالای بدهی‌ها از جمله این مشکلات به شمار می‌رود.

کد محتوا ۴۰۸۷۸

برچسب ها