زاکانی : افتتاح بوستان فرامنطقه‌ای ایرانیان در راستای وعده کاهش فاصله شمال و جنوب شهر

شهردار پایتخت با تاکید بر اینکه منطقه ۱۹ باید با ظرفیت‌هایش به منطقه ای الگو تبدیل شود، گفت: وعده داده بودیم کاهش فاصله شمال و جنوب انجام و عدالت در شهر جاری شود که یکی از نمودهای آن همین بوستان ایرانیان است. علیرضا زاکانی شهردار تهران در آیین افتتاح بوستان فرامنطقه‌ای ایرانیان – شنبه ۱۹ […]

شهردار پایتخت با تاکید بر اینکه منطقه ۱۹ باید با ظرفیت‌هایش به منطقه ای الگو تبدیل شود، گفت: وعده داده بودیم کاهش فاصله شمال و جنوب انجام و عدالت در شهر جاری شود که یکی از نمودهای آن همین بوستان ایرانیان است.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در آیین افتتاح بوستان فرامنطقه‌ای ایرانیان – شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱- اظهار کرد: مفتخریم که هر شنبه با هم با افتتاح پروژه ای افتخاری را خلق کنیم، البته غیر از اربعین که خود قله افتخارات است. این هفته دلهای همه در مسیر نجف و کربلا است و شهرداری و شورای شهر اهتمام ویژه ای درباره اربعین دارند. به طوری که مدیریت شهری در موقف های بسیاری مشغول خدمتگزاری است و کاری بزرگ در مسیر ارائه خدمت به زوار سیدالشهدا(ع) در ایران و عراق به ویژه در مرزها صورت می گیرد.

وی افزود: البته توجه به این مسأله باعث غفلت از امور تهران نشده و این کار بزرگ که دستمایه تلاش های شبانه روزی است، امروز آماده افتتاح شده است که باید از خالقان این کار بزرگ و این ایده زیبا که در دوره چهارم شورا خلق شد تا این پارک به عنوان میراث برای آیندگان بماند، تشکر کنم.

زاکانی ادامه داد: وعده داده بودیم کاهش فاصله شمال و جنوب انجام و عدالت در شهر جاری شود که یکی از نمودهای آن این پارک در منطقه ۱۹ است. قبول مسئولیت شهردار جدید منطقه ۱۹ یک پیام شفاف داشت که این است که این منطقه باید با ظرفیت‌هایش به منطقه ای الگو تبدیل شود. هر تهدیدی در دل خود فرصت بزرگی دارد چنان که شهید سلیمانی بیان می کرد که فرصت هایی در تهدیدات است که در خود فرصت به معنی یک فرصت خاص نیست.

شهردار تهران اضافه کرد: منطقه ۱۹ ظرفیت برای ایجاد الگوهای زیست شهری دارد و سازمان نوسازی مکلف شده که چهره مناطقی که در آن تهدیداتی از این جنس وجود دارد را متحول کند. ۲۳ کوره آجرپزی که تهدید است به بزرگترین فرصت این منطقه تبدیل خواهد شد و برخی از مناطق جنوبی باید در سال‌های آتی آن گونه تغییر کند که برخی افراد از نقاط مختلف شهر با اقبال به مناطقی مانند ۱۵ و ۱۸ و ۱۹ رجوع و به این مناطق به عنوان الگو نگاه کنند.

وی بیان کرد: باید در مسیری باشیم که پیشران ها و الگوهایی خلق کنیم که منطقه ۱۹ از این الگوهاست و در آینده نزدیک چهره این منطقه تغییر خواهد کرد ؛ همان طور که خرابه های گذشته در این نقطه تبدیل به این بوستان شد که بوستانی الگو در بحث مناسب سازی است.

زاکانی یادآور شد: قبل از انقلاب فضای سبز پیرامونی و داخلی تهران ۴هزار و ۲۰۰هکتار بود. تهران ۷۵ پارک بزرگ و کوچک داشت اما امروز تهران ۵۹ هزار هکتار فضای سبز دارد و علاوه بر این مسیری دنبال می شود که هزار و ۵۰۰ هکتار برای امسال به سرانه فضای سبز اضافه شود و در داخل شهر نیز با تملک ها و توسعه فضای سبز از آن به عنوان یک تنفس گاه استفاده کنیم.

شهردار تهران عنوان کرد: این مورد یکی از هزاران مواهب انقلاب اسلامی برای شهر تهران است که ۷۵ پارک تهران تبدیل به ۲هزار و ۳۴۶ پارک شد.

وی گفت: زنده نگه داشتن ۵۹ هزار هکتار فضای سبز برای ما یک موضوع اساسی است. مرحله بعدی این است که نیازهای مردم را در درون این پارکها تعریف کنیم که حضور مردم بتواند این پارک را زنده و احیا کند. تلاش می کنیم  پارک‌ها را محل رجوع مردم در جهت رفع نیازهای عمومی جامعه قرار دهیم و در حوزه های آموزش، سلامت، امنیت و رشد مادی و معنوی شهروندان بتوانیم پارک‌ها را در اختیار آنها قرار دهیم.

زاکانی افزود: زمانی حرف از مجموعه های تفریحی و هتل‌های تهران زدیم اما عده ای برداشت دیگری از آن داشتند، در حالی که ما منطبق بر مجوزها و چارچوب های قانونی و سیاست های شورا فرصت های بی نظیری در ۴۵ هزار هکتار فضای سبز پیرامونی تهران داریم که مردم می توانند آرامش و آسایش در آن کسب کنند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در بحث ساماندهی دستفروشان به ما گفتند که می خواهید نان مردم را ببرید اما ما گفتیم نظم به شهر می دهیم و شرایط را برای خود دستفروشان فراهم می کنیم به طوری که در خلازیر  ۵۶۰ غرفه برای دستفروشان قرار داده شد که این تعداد به بالای ۹۰۰ غرفه  می رسد.

وی گفت: نگاه تک بعدی و رشد کاریکاتوری به شهر نداریم بلکه نگاه واقعی و دقیق داریم و از همه ظرفیت ها برای استفاده مردم بهره می گیریم.

زاکانی ادامه داد: امیدواریم  توسعه این پارک با همان الگو را داشته باشیم و انواع و اقسام خدماتی که سازگار با این فضا است را در آن فراهم کنیم. البته برای استفاده بهتر از فضاهای اینچنینی، لایحه ای به شورا ارائه خواهیم داد، مثلا در بعد سلامت از آنها استفاده کنیم، در واقع مسیری را دنبال می کنیم که از همه فرصت های بزرگ در ۱۴ هزار هکتار فضای سبز درون شهر استفاده کنیم.

شهردار تهران بیان کرد: در این پارک بناست نمادهای همه اقوام ایرانی به نمایش گذاشته شود و دو مرحله برای توسعه آن در نظر گرفته شده است؛ ۱۹.۵ هکتار زمین تملک شده که در مرحله اول ۱۶ هکتار آن امروز افتتاح می شود که در بحث مناسب سازی این پارک، الگو است؛ ضمن اینکه نوع فضای سبز از حالت سنتی گذشته و با مصرف بالای آب به فضای سبز دائمی تبدیل شده که جنبه مصرف آب نیز در  آن کنترل شود.

وی اظهار داشت: تهران ظرفیت های بی نظیری دارد و تلاش می کنیم کل تهران را تبدیل به کارگاه تمام عیار سازندگی و آبادانی کنیم تا الگو و چشم اندازی که برای این شهر در نظر گرفته شده را ایجاد نماییم. توجه ما به این است که با مدیریت مشارکتی و همکاری با تمام مجموعه هایی که می توانند تحول مادی و معنوی برای تهران ایجاد کنند این گام ها را برداریم.

زاکانی در پایان ضمن تشکر از موقوفه مروی برای تفاهم نامه ای که با شهرداری امضا کرد، خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه شاه کلید تحول منطقه ۱۹ است که ناحیه ۳ این منطقه باید تبدیل به ناحیه الگو شود. مناطق ۱۸ و ۱۹ از یک نقطه بحرانی باید جهش کنند و به یک منطقه الگو برسند که امیدواریم این مسیر را در کنار یکدیگر دنبال کنیم.

منبع خبر