زاکانی: مسیر ورود ۶۳۰ دستگاه واگن به ناوگان مترو هموار شد

شهردار تهران گفت: مسیر ورود ۶۳۰ دستگاه واگنی که سال‌های سال قرار بود از طریق فاینانس به شبکه مترو افزوده شود، هموار شده است. علیرضا زاکانی در مراسم افتتاح ۵۶ پروژه شهری در منطقه ۲ تهران، افتتاح ایستگاه متروی بوستان گفت‌وگو و ورودی دوم ایستگاه مدافعان سلامت، با بیان این‌که پروژه‌هایی که در شهر صورت […]

شهردار تهران گفت: مسیر ورود ۶۳۰ دستگاه واگنی که سال‌های سال قرار بود از طریق فاینانس به شبکه مترو افزوده شود، هموار شده است.

علیرضا زاکانی در مراسم افتتاح ۵۶ پروژه شهری در منطقه ۲ تهران، افتتاح ایستگاه متروی بوستان گفت‌وگو و ورودی دوم ایستگاه مدافعان سلامت، با بیان این‌که پروژه‌هایی که در شهر صورت می‌گیرد گوشه‌ای از بزرگی و عظمت مردم تهران را نمی‌تواند پوشش دهد بنابراین خودمان را به آن‌ها بدهکار می‌دانیم، اظهار کرد: امروز ۶ ماه و ۱۵ روز است که از آغاز فعالیتمان در شهرداری تهران می‌گذرد و مسیری که برای تهران تعیین‌شده بر این منوال است که تحول در روح و کالبد شهر را به‌صورت توامان بتوانیم دنبال کنیم.

وی افزود: طبق افق ۱۰ ساله‌ای که برای تهران ترسیم‌شده، ۹۰ کلان پروژه تعریف کرده‌اند که ابعاد آن‌ها با هم برابر نیست اما حرکت در مسیر این پروژه‌ها در یک بازه زمانی مشخص خواهد بود و شهر را برای مردم چشم‌نواز و آرام‌بخش خواهد کرد؛ یکی از وجوه مسیر تعریف شده حمل‌ونقل شهری است که وقتی از حمل‌ونقل صحبت می‌کنیم مترو،  اتوبوس و تاکسی مد نظر قرار می‌گیرد.

شهردار تهران ادامه داد: بر این اساس امروز یکصد و چهل و دومین ایستگاه مترو افتتاح شد اما اگر قرار باشد ۷ خط فعلی خدمات شایسته ارائه دهند به ۲۵۰۰  واگن نیاز داریم اما تهران ۱۵۰۰ واگن دارد که ۳۶۴ مورد آن از رده‌خارج شده و دوسوم واگن‌های موجود هم نیاز به اورهال دارد. مدیریت شهری در ۶ ماهه گذشته پیگیری مجدانه‌ای کرد که ۶۳۰ دستگاه واگن که سال‌های سال قرار بود از طریق فاینانس وارد شود را به ناوگان مترو اضافه کند.

وی افزود: امروز این نوید را برای مردم تهران داریم که مسیر برای ورود این قطارها هموار شده و اگرچه رسیدن آن‌ها زمان می‌برد اما از طریق تهاتر نفت مسیر مشخصی برای آن در نظر گرفته‌شده است.علاوه‌بر این‌که قرار است اورهال ۷۰۰ دستگاه واگن را از طریق تهاتر با املاک انجام دهیم. همچنین ۱۰۵ واگن ساخت داخل از طریق تهاتر با نفت تهیه می‌شود و در داخل کشور نیز کار تأمین  ۸ دستگاه واگن و یک رام قطار نهایی شده و به زودی در خدمت مردم قرار گیرد.

زاکانی تصریح کرد: طبق برآورد صورت‌گرفته، با تکمیل خطوط مترو ، ۱۰ میلیون مسافر از طریق آن جابجا خواهد شد اما امیدواریم با تمهیداتی که صورت می‌گیرد و استفاده از ظرفیت‌های مختلف بتوانیم این خطوط را طی ۵ سال به سرانجام برسانیم و شرایط حمل و نقلی تهران را بهبود ببخشیم.

وی افزود: در حوزه اتوبوسرانی نیز طی ۶ ماه گذشته که فعالیتمان را آغاز کرده‌ایم  ۱۷۵ دستگاه خریداری و  بهره‌برداری و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیز با تغییر مخازن به ناوگان اتوبوسرانی افزوده شد. در سال آینده نیز ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس از طریق وزارت کشور با تقبل ۲۰ درصد هزینه از سوی شهرداری وارد ناوگان اتوبوسرانی می‌شود و ۱۳۰۰  دستگاه نیز از طریق دیگر تزریق خواهد شد.

شهردار تهران گفت: ۵۰ دستگاه اتوبوس  برقی هم به ناوگان افزوده خواهد شد بنابراین سال آینده مجموعا ۲هزارو۳۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه می‌شود تا شهروندان در این ۲۱۰ خط با شرایط بهتری روبرو شوند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تاکسیرانی هم تلاش بر نوسازی تاکسی است و امیدواریم ۱۰ هزار دستگاه تاکسی که مکلف به نوسازی آن شده‌ایم، به سرانجا برسانیم تا تکیه گاه اصلی مردم حمل و نقل و عمومی باشد، چراکه مشکل اصلی در تهران  این است که ۷۵ درصد انتقال توسط خودروهای شخصی انجام می‌شود که آلودگی و ترافیک را در پی دارد.

منبع خبر