ساخت پروژه ۱۴ ساله در ایستگاه پایانی / پرند از زمستان امسال دارای مترو می‌شود

پرند یکی از شهرهای اقماری اطراف تهران است  که طی سال های اخیر رشد جمعیت پرشتابی را تجربه کرده و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۵ تعداد ساکنان آن به مرز ۷۰۰ هزار نفر برسد، شهر جدید پرند شهری در شهرستان رباط‌کریم از توابع استان تهران است. این شهر در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی تهران و در مسیر آزادراه تهران ـ ساوه و […]

پرند یکی از شهرهای اقماری اطراف تهران است  که طی سال های اخیر رشد جمعیت پرشتابی را تجربه کرده و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۵ تعداد ساکنان آن به مرز ۷۰۰ هزار نفر برسد، شهر جدید پرند شهری در شهرستان رباط‌کریم از توابع استان تهران است. این شهر در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی تهران و در مسیر آزادراه تهران ـ ساوه و در مجاورت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی واقع شده‌است. به همین دلیل مسوولان استان تهران  ۱۴ سال پیش تصمیم گرفتند تا هم برای کاهش حجم ورودی خودروهای شخصی به تهران و هم به منظور کاهش تصادفات در جاده تهران ـ ساوه خط متروی تهران را به پرند برسانند.

 مردم شهر پرند برای کار، تحصیل و سایر امور روزانه ، تردد بالایی به پایتخت دارند به صورتی که براساس آمارهای ترافیکی، روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند تردد دارند که عمده این افراد از وسایل حمل و نقل شخصی برای طی این مسافت استفاده می کنند.

بررسی های اولیه احداث این خط مترو نشان می داد طول این خط ۵۰ کیلومتر خواهد بود که ۵ ایستگاه نیز برای آن پیش بینی و مقرر شد تا خط متروی پرند از خط یک مترو و از ایستگاه شاهد منشعب شود؛ اتفاقی که همه مسئولان در وهله اول از آن حمایت کردند؛ اما در عمل ۱۴ سال به طول انجامید و زمانی که به پیشرفت بیش از ۹۰ درصد عملیات ساختمانی رسید، در زمین این سازمان و آن سازمان پاسکاری شد.

به طور دقیق تر مطالعات و بخشی از عملیات اجرایی پروژه خط مترو تهران – پرند در سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال ۱۳۹۱ کل پروژه به شهرداری تهران واگذار شد.بخشی از پروژه حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول ۴ کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول ۲۶ کیلومتر در مردادماه سال ۱۳۹۶ تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

اما بخش نهایی این طرح که از ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) تا ایستگاه پرند امتداد داشته و حدود ۲۰ کیلومتر مسافت را شامل می‌شود، علی‌رغم پیشرفت ۹۰ درصدی عملیات ساختمانی، به دلیل کمبود اعتبارات، تاکنون کامل نشده است.

 طی دو ماه گذشته تصمیمات خوبی برای مترو پرند گرفته شد/توافقات ۳ جانبه شهرداری، استانداری و وزارت راه

درباره سرانجام راه‌اندازی مترو پرند به سراغ مسعود درستی مدیرعامل شرکت مترو تهران رفتیم. وی در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: طی دو ماه گذشته تصمیمات خوبی برای به سرانجام رسیدن مترو پرند گرفته شده است در مجموعه شهرداری تهران، استانداری تهران و وزارت راه توافقاتی انجام شده و به زودی خبرهای خوشی ان‌شاءالله در این زمینه خواهیم داشت.

تأمین منابع مالی برای مترو پرند جزو تعهدات دولت 

وی با اشاره به اینکه تأمین منابع مالی برای مترو پرند جزو تعهدات دولت به شهرداری تهران است گفت: منابع غیرنقد و نقد در این راستا تخصیص داده شده و مترو تهران مجری راه‌اندازی مترو پرند خواهد بود.

تا پایان سال انتظار چند ساله مردم پرند به پایان خواهد رسید

مدیرعامل شرکت مترو تهران خاطرنشان کرد: موضوع راه‌اندازی مترو پرند آنقدر حائز اهمیت بود که نخستین روز کاری ما در روز ۱۴ فورردین به این مسأله اختصاص یافت اکنون کارها به سمت پیش بردن است و اگر تعهدات و توافقات اجرایی شود در پایان سال انتظار چند ساله مردم پرند به پایان خواهد رسید و شاهد افتتاح مترو در پرند خواهیم بود.

اختصاص هزار میلیارد تومان برای مترو پرند

درستی در پاسخ به این پرسش که میزان اعتبار اختصاص یافته و یا مورد نیاز برای راه‌اندازی مترو پرند چقدر است گفت:‌حدود هزار میلیارد تومان در این زمینه اختصاص داده شده که همزمان با فعالیت پیشرفت ساختمانی فیزیکی تزریق منابع مالی هم تدریجاً انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از بودجه مورد نیاز برای مترو پرند هم از طریق بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده و چشم‌انداز ما نسبت به به سرانجام رسیدن این پروژه تا پایان سال بسیار روشن است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت:‌ پیمانکاری پیش از این در زمینه مترو پرند فعال بوده که اکنون قرارداد آن به نوعی به اتمام رسیده و در حال انجام مقدمات برای انتخاب پیمانکار جدید و یا تمدید قرارداد به پیمانکار قبلی هستیم.

مجلس هم برای به سرانجام رسیدن مترو پرند پای کار است. علی‌ خضریان سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران در این زمینه گفت:  احداث پروژه مترو پرند از دیگر موضوعات مهمی است که مردم خواستار تخقق آن هستند؛ از این رو مقرر شد با پیگیری بنده، ردیف متروی پرند در بودجه ۱۴۰۱ از ۲۱۲ میلیارد تومان تا سقف ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم مدتی پیش درباره مترو پرند گفت: به طور کلی در شهرداری تهران چندان پروژه عمده نیمه تمامی نداریم و عمده پروژه‎های نیمه‎ تمام فعلی مربوط به شهرداری نیستند، اما برخی پروژه‎ های مدیریت شهری قبلی شامل خطوط ۶ و ۷ مترو باقی مانده است که باید تکمیل و افتتاح شوند.

وی با اشاره به اینکه پرند شامل شهر تهران نمی‌شود، افزود: اما برای رساندن مترو به فرودگاه امام، شهر پرند را هم در مسیر مترو قرار دادیم، که هزینه آن را دولت باید تامین کند.  ما پیگیر این موضوع بوده ایم و کارها رو به پیشرفت است همچنین پردیس و ورامین و اسلامشهر هم در دستور کار هستند اما منابعشان باید تامین شود.

۱۴ سال است که مسوولان استان تهران کلنگ خط متروی پرند را به زمین زده اند؛  حالا این خط به ایستگاه پایانی رسیده و تکلیف اعتبارات مورد نیاز پیمانکار جهت خرید تجهیزات تعیین شده و اعتبارات  در حال تحقق است. بیش از ۴۰۰هزار نفر از ساکنان پرند چشم امیدشان به سوی مسوولان مربوطه است تا هر چه سریع‌تر مترو پرند افتتاح شود.

منبع خبر