شفافیت مالی و مولدسازی، رویه امیدبخش شهرداری برای پیشرفت گرگان

ارائه ماهانه صورت هزینه ها، ساماندهی املاک و تلاش برای مولدسازی مستغلات منقول از جمله رویکردهای امیدبخش مدیریت شهری گرگان برای حل تنگناهای مالی احتمالی و ترسیم منابع پایدار درآمدی و شفافیت مالی است که نوید روزهای بهتری را برای این شهر می دهد. گرگان که عنوان دومین شهر پرجمعیت شمال کشور را یدک می […]

ارائه ماهانه صورت هزینه ها، ساماندهی املاک و تلاش برای مولدسازی مستغلات منقول از جمله رویکردهای امیدبخش مدیریت شهری گرگان برای حل تنگناهای مالی احتمالی و ترسیم منابع پایدار درآمدی و شفافیت مالی است که نوید روزهای بهتری را برای این شهر می دهد.
گرگان که عنوان دومین شهر پرجمعیت شمال کشور را یدک می کشد با چالش های متعددی روبرو است که حل بخشی از این مشکلات رابطه مستقیمی با منابع درآمدی شهر دارد.
در سالهای گذشته یکی از مهمترین ابزار خلق درآمد و تامین بودجه عوارض ساختمانی و فروش پروانه ساختمانی بود که در برخی از سال ها تا دوسوم اعتبارات شهرداری گرگان را تامین می کرد.
رویه تامین سنتی نیرو در شهرداری ها به نحوی است که این نهاد غیردولتی در ابن بخش دغدغه و مشکل چندانی ندارد و حتی با مازاد نیرو مواجه است اما مقوله تامین منابع درآمدی یکی از مهمترین چالش های این مجموعه تلقی می شود.
برخی سیاست های کلی نظام در کنار تحولات مالی حاکم بر اقتصاد کلان کشور سبب شده در برخی سال ها تحقق بودجه شهر با نوسان روبرو شود که از جمله مشهودترین این مباحث، میزان تحقق درآمدهای ناشی از فروش پروانه ساختمانی و عوارض شهری است که متناسب با برخی لوایح و مصوبات شهری و حتی رویکردهای کلان کشور سیر نزولی دارد.
بودجه شهرداری ها از محل درآمدهای ناشی از عوارض عمومی و اختصاصی، بهای خدمات و درآمد موسسات انتفاعی شهرداری، درآمد حاصل از وجوه اموال شهرداری، کمک دولت و سازمان های دلتی ، کمک و اعانات غیردولتی ، منابع حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی از جمله مهمترین عناصر تامین بودجه سالانه شهرداری است.
تامین بودجه به فراخور شرایط اقتصادی و فرهنگی
شهردار گرگان گفت: تامین بودجه یکی از اصلی ترین وظایف شهرداران است که برای دستیابی به آن به فراخور شرایط اقتصادی و فرهنگی کشور و شهر برنامه های مختلفی ترسیم می شود تا اداره شهر با چالش روبرو نباشد.
سیدمحمدرضا سیدالنگی افزود: رویکرد جدید شهرداری گرگان بر محور خلق ارزش افزوده از دارایی ها و مستغلات این نهاد استوار است و مولدسازی اراضی و عرصه های متعلق به شهرداری به عنوان اصلی ترین راهبرد شهرداری گرگان در دستور کار قرار دارد و تلاش می کنیم فصل جدیدی در بخش تامین منابع درآمدی ترسیم کنیم.
وی گفت : بخش های مختلفی برای تامین بودجه شهر در لایحه بودجه دیده می شود به عنوان مثال احداث واحدهای خدماتی مانند جایگاه های توزیع سوخت بنزین و گاز مایع و یا اجاره آنها از جمله موارد درآمدزایی شهرداری است اما سود این بخش پاسخگوی نیاز مالی شهرداری نیست.
سیدالنگی ادامه داد: احداث بازار موزه هفت شهر با زیربنای ۵۰ هزار مترمربع و شهربازی مدرن با امکان استقرار و پیش بینی حدود صد ابزار بازی و سرگرمی از جمله طرح هایی است که اجرای آن از دوره های گذشته مدیریت شهری آغاز شده و تلاش می کنیم زمان بهره برداری آن ها را کوتاهتر کنیم تا از این محل به درآمد پایدار برسیم.
وی افزود: برای دوره پیش رو به دنبال احداث واحدهای مسکونی و تجاری در اراضی شهرداری هستیم تا در دوره کوتاه شاهد خلق ارزش افزوده از این اراضی باشیم.
شهردار گرگان اظهار داشت: ۶۰ درصد بودجه امسال شهرداری گرگان بر محوریت کسب منابع درآمدی از صنعت ساختمان و فروش پروانه و عوارض ساختمان نهاده شده که امیدواریم با مشوق های پیش بینی شده این منابع درآمدی محقق شود.
کاهش رغبت انبوه سازان برای دریافت پروانه
سیدالنگی با اشاره به رکود نسبی صنعت ساختمان در کشور اظهارداشت: پس از ورود دولت به طرح نهضت ملی مسکن و قانون جهش تولید مسکن شاهد کاهش رغبت عمومی انبوه سازان و سازندگان مسکن برای دریافت پروانه هستیم.
شهردار گرگان گفت : حذف قیمت زمین در طرح دولت برای ساختمان سازی سبب می شود قیمت تمام شده مسکن کاهش یابد و رغبت سازندگان برای ورود به حوزه ساختمان و دریافت پروانه فروکش کرده و در نتیجه درآمدهای این بخش شهرداری کاهش یابد.
توجه به پروژه های گردشگری با دوره بازدهی سریع از جمله رویکردهای شهرداری گرگان برای کسب درآمد است که می تواند نقش آفرینی بیشتری در تحقق درآمدهای پایدار شهرداری داشته باشد .
رییس شورای شهر گرگان گفت: هزینه مدیریت شهر به سبب گرانی و افزایش تورم نسبت به سال های گذشته رشد چشمگیری داشته و قیمت اجرای یک پروژه نسبت با رشد چند برابری روبرو است.
پیش بینی منابع درآمدی ثابت برای شهرداری گرگان
ناصر گرزین اظهار داشت: پیش بینی منابع درآمدی ثابت و پایدار برای شهرداری از سال ها قبل در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته و به زودی شاهد به ثمر نشستن این رویکرد خواهیم بود.
وی گفت : در سال های گذشته و با وجود تنگناهای مالی، پروژه بزرگ بازار هفت موزه و شهربازی در گرگان آغاز شد که با بهره برداری از آن ها بخشی از مشکلات درآمدی شهرداری برطرف خواهد شد.
وی ادامه داد : در لوایح بودجه سال های گذشته و امسال افزون بر نیمی از منابع درآمدی شهرداری به حوزه ساخت و ساز گره خورده و با توجه به نوسانات این صنعت در نظر داریم رویکرد جایگزین و پشتیبان برای این ردیف در نظر بگیریم.
عضو شورای اسلامی گرگان افزود: برای دستیابی به بهره وری حداکثری از مستغلات و املاک و مولدسازی در آن ها نیاز است تا مجموع دارایی های منقول احصا و شناسنامه دار شود.
گرزین گفت: تاکنون مستغلات و املاک سازمان سیما و منظر شهرداری گرگان در سامانه املاک بارگذاری شده و شهرداری گرگان باید تا پایان سال در سازمان های زیر مجموعه نیز این رویه را تعمیم دهد.
حجت مقسم یکی از اعضای شورای شهر گرگان هم گفت : در دوره جدید مدیریتی شاهد شفافیت امور مالی در مجموعه شهرداری گرگان هستیم که این رویه پیش از این مرسوم نبود.
وی افزود : هر چند بر اساس گزارش ارسالی در رابطه با عملکرد ۶ ماهه نخست شاهد عدم تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه بر اساس لایحه بودجه هستیم اما شجاعت طرح مشکلات و تلاش برای رفع این دغدغه ها قابل تقدیر است.
مدیران و نخبگان فعال در مدیریت شهری گرگان در حدود یک دهه اخیر تلاش کردند تا با تبدیل گرگان به مقصد گردشگری بتوانند به منابع درآمدی پایدار برسند اما تاکنون هیچکدام از پروژه های ترسیم شده برای این شهر مانند تله کابین ناهارخوران و راه اندازی مرکز بزرگ گردشگری به نتیجه نرسیده است.
شهر گرگان ۳۵۰ هزار جمعیت دارد.

منبع خبر