شهرداری بندر کنگ پیشرو در احیای بافت تاریخی

شهردار بندر کنگ گفت: با دارا بودن نیروی متخصص و امکانات خوب می‌توان خدمات بهتر و مناسب‌تری به شهروندان ارائه کرد.  ایوب زارعی امروز _یکشنبه هشتم اسفندماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه با تشریح مهم‌ترین اقدامات شهرداری بندر کنگ، اظهار کرد: با دارا بودن نیروی متخصص و امکانات خوب می‌توان خدمات بهتر و مناسب‌تری […]

شهردار بندر کنگ گفت: با دارا بودن نیروی متخصص و امکانات خوب می‌توان خدمات بهتر و مناسب‌تری به شهروندان ارائه کرد.

 ایوب زارعی امروز _یکشنبه هشتم اسفندماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه با تشریح مهم‌ترین اقدامات شهرداری بندر کنگ، اظهار کرد: با دارا بودن نیروی متخصص و امکانات خوب می‌توان خدمات بهتر و مناسب‌تری به شهروندان ارائه کرد.

وی یکی از مطالبات جدی شهروندان بندر کنگ را آسفالت معابر عنوان کرد و افزود: بیشتر کوچه‌های بندر کنگ خاکی بود و طی هشت سال گذشته اقدامات خوبی در بخش‌های عمرانی شامل زیرسازی و آسفالت معابر انجام شده است.

شهردار بندر کنگ خاطرنشان کرد: احداث بلوار دریانوردان و روشنایی و توسعه فضای سبز این بلوار، زیرسازی و آسفالت بلوار ملاح کنگی، آسفالت خیابان اصلی شهرک فردوسی، خیابان اصلی شهرک خاتم‌الانبیاء، روکش آسفالت خیابان صیادان، زیرسازی و آسفالت خیابان بعثت و کوچه‌های اطراف آن، روکش آسفالت خیابان وحدت، تکمیل آسفالت خیابان سلطان‌العلما و زیرسازی و آسفالت محله قزوینی از جمله اقدامات شهرداری بندر کنگ در زیرسازی و آسفالت معابر طی سال‌های اخیر بوده است.

وی ادامه داد: شهروندان ساکن در محله کوش و اطراف مسجد حسین‌بن‌علی تا تالار گلبت، سال‌ها با مشکل آب‌گرفتگی معابر مواجه بودند که با زیرسازی و آسفالت نواحی مشکل برطرف شد.

شهردار بندر کنگ با بیان اینکه طی هشت بیش از ۱۶ کیلومتر خیابان‌کشی و ۷۰۰ هزار مترمربع آسفالت در سطح شهر انجام شده است، تصریح کرد: با خرید ماشین‌آلات عمرانی، احداث کارخانه آسفالت و پرورش نیروی انسانی، تمام کارهای زیرسازی و آسفالت معابر و خیابان‌ها توسط نیروهای آموزش دیده بومی شاغل در شهرداری انجام می‌شود که به جرئت می‌توانم بگویم در بین شهرهای زیر ۵۰ سال در جنوب کشور، چنین کاری سابقه نداشته است.

بندر کنگ نخستین شهر مطالعاتی ایران

زارعی با بیان اینکه شهرداری تاکنون اقدامات و فعالیت‌های مختلفی برای احیای بافت‌های تاریخی شهر انجام داده است، ادامه داد: با مشارکت ۱۲ نفر از دانشجویانی که موضوع پایان‌نامه آنان مرمت بافت تاریخی بود، تمام بافت تاریخی شهر را مستندسازی و کار مطالعه این بافت را آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه مردم منطقه بهترین همیاران بازآفرینی شهری هستند، اضافه کرد: مردم بندر کنگ برای احیا و بازآفرینی بافت تاریخی شهر همراهی خوبی داشته‌اند.

شهردار بندر کنگ با اشاره به برگزاری جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری کشور در بهمن‌ماه سال ۹۴ در تهران، گفت: در این جلسه پس از ارائه گزارش اقدامات انجام شده در بافت تاریخی بندر کنگ، این بندر به عنوان نخستین شهر مطالعاتی ایران در زمینه بازسازی و احیای بافت تاریخی قرار گرفت و تمام تلاش ما بر این بود تا بافت‌های تاریخی بندر کنگ را مستندسازی کنیم و گزارش‌هایی را در این خصوص به شورای عالی معماری شهرسازی ارائه دادیم.

زارعی با بیان اینکه با انجام مطالعات و مستندسازی این شهر تاریخی، آگاهی ما نسب به جغرافیا، فرهنگ، هنر و مسائل اجتماعی شهر کنگ افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: درحال‌حاضر جوانان بومی بندر کنگ با ارائه بسته‌های اقتصادی و بوم گردشگری می‌توانند زمینه‌های توسعه پایدار را با جذب گردشگران فراهم کنند.

وی تاکید کرد: به جرئت می‌توانم بگویم، گروه گردشگری بندر کنگ قوی‌ترین گروه گردشگری در استان هرمزگان است.

شهردار بندر کنگ خاطرنشان کرد: با انجام چندین عملیات مرمت و بازسازی بافت‌های تاریخی توسط شهرداری بندر کنگ و از آنجا که این بافت‌ها به خوبی احیا شد، میراث فرهنگی اختیاراتش را به شهرداری واگذار کرد.

بهبود وضعیت زندگی مردم با احیای بافت تاریخی

زارعی با تاکید بر اینکه جهت احیا و باز زنده‌سازی بازار و شهر بندر کنگ اقدامات مؤثری انجام شده و این اقدامات در بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی ساکنان تأثیرگذار بوده است، اظهار کرد: تمام این فعالیت‌ها با هدف بهبود وضعیت زندگی مردم منطقه انجام شد و وضعیت اقتصادی مردم شهر رو به بهبود است.

وی با بیان اینکه نگرش مردم درخصوص بافت تاریخی تغییر کرده است، گفت: مردم به این باور رسیده‌اند که بافت‌های فرسوده و تاریخی را نباید نابود کرد، بلکه باید در راستای حفظ، بازسازی و احیای بافت‌های تاریخی تلاش کرد تا فرصت مناسبی برای جذب گردشگران فراهم شود.

شهردار بندر کنگ به فعال بودن رشته گردشگری در شهر بندر کنگ اشاره کرد و افزود: دانشجویان و دانش‌آموزان مرتبط با این رشته درسی پس از فارغ‌التحصیلی به راحتی می‌توانند وارد بازار کار شوند.

زارعی با بیان اینکه بخشی از درآمد اقامت‌گاه بوم‌گردی به دانش‌آموزان اختصاص پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: اقامت‌گاه بوم‌گردی یونسی یکی از بناهای تاریخی شهر است که برای آموزش دانش‌آموزان و نیروهای فعال در عرصه گردشگری راه‌اندازی شده است و هم‌اکنون نیز ۱۲ نفر از دانش‌آموزان رشته گردشگری این اقامت‌گاه بوم‌گردی را اداره می‌کنند.

بازگشت لنج‌های قدیمی به چرخه گردشگری

وی با اشاره به احیای لنج‌های قدیمی، گفت: بندر تاریخی کنگ شهری است که هم‌اکنون در فهرست موقت میراث جهانی قرار گرفته و دانش و مهارت لنج‌سازی سال ۲۰۱۱ در فهرست میراث ناملموس در معرض خطر ثبت شده است.

شهردار بندر کنگ ادامه داد: با برگزاری همایش ملی تاریخ و فرهنگ و تمدن خلیج فارس تلاش کردیم تاریخ، شناخت بهتری نسبت به اقتصاد منطقه و منابع ملی گذشته داشته باشد.

زارعی انجام مصاحبه با بیش از ۲۰۰ دریانورد را با هدف جمع‌آوری تاریخ شفاهی دریانوردی که به دو زبان انگلیسی و عربی منتشر شده است را یکی دیگر از فعالیت‌های شهرداری در زمینه حفظ و احیای تاریخ دریانوردی کشور و منطقه عنوان کرد و افزود: برای اینکه بتوانیم اقتصاد گردشگری و گردشگری دریایی را در بندر کنگ فعال کنیم، یک لنج خریداری کردیم که قدمت آن به ۱۰۰ سال می‌رسد، زمانی که شهرداری بندر کنگ، «بوم» صد ساله‌ای را خریداری کرد، همه گفتند می‌توانستید این هزینه را برای یک لنج سالم بگذارید.

وی افزود: پاسخم این بود که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم به سمتی می‌رویم که تکنولوژی و امکانات در حال پیشرفت است اما اگر در زمینه گردشگری کار کنیم، می‌توانیم از دانش لنج‌سازی حفاظت کنیم و فعالیت گردشگری متنوعی در رقابت با کشورهای دیگر داشته باشیم.

شهردار بندر کنگ اضافه کرد: ما این لنج را احیا کردیم تا سازمان بنادر و دریانوردی، آن را به عنوان نمونه ببیند و سازمان‌های مربوطه تاییدیه‌های لازم را برای فعالیت این لنج بدهند، چرا که بنا به مصوبه‌ای، تمام شناورهایی که قدمت آنها به ۲۰ سال می‌رسد از رده خارج هستند که در همین راستا طی جلساتی با دریانوردان تصمیم بر آن شد تا دانش لنج‌سازی در حوزه گردشگری دریایی به لحاظ بوم‌گردی احیا شود.

زارعی تصریح کرد: تمام تلاش‌ها بر این است که ساختار لنج فرسوده نوسازی شود؛ سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ گفت شما می‌توانید لنج سالم را جایگزین لنج فرسوده کنید، ما در پاسخ گفتیم کار بنیادی و اساسی، حفاظت از میراث فرهنگی است و نیاز است قانون دریایی بازنگری شود.

وی ادامه داد: تلاش‌ها نتیجه داد و سازمان بنادر پذیرفت لنج‌هایی که بدنه آنها نوسازی می‌شود، وارد چرخه دریانوردی و گردشگری شوند.

شهردار بندر کنگ با بیان اینکه لنج بوم ایرانی زیباترین لنج است و طراحی آن به نحوی انجام شده که به راحتی بتواند تا اقیانوس هند را طی کند، گفت: با خرید لنج‌های قدیمی و انجام عملیات احیا و مرمت، آنها به چرخه گردشگری دریایی بازمی‌گردند و می‌توان از لنج‌های فرسوده برای ساخت و جانمایی المان‌های شهری استفاده کرد.

زارعی با اشاره به راه‌اندازی مرکز سرمایه‌گذاری بندر کنگ، خاطرنشان کرد: این مرکز سال ۹۵ با هدف تعامل با شهرهای همجوار در حوزه سرمایه‌گذاری، رفع موانع سرمایه‌گذاری و شناسایی ظرفیت‌های گردشگری راه‌اندازی شد که نتایج خوبی به دنبال داشته است.

منبع خبر