شهردار اصفهان: اصفهان آماده برگزاری رویدادهای فرهنگی در پرتغال است

شهردار اصفهان در گفت و گوی ویدئویی با سفیر ایران در پرتغال از آمادگی اصفهان برای برگزاری رویدادهای فرهنگی این شهر در پرتغال خبر داد و گفت: این رویدادها می تواند پیش از پایان یافتن سال جاری برگزار شود.

شهردار اصفهان: اصفهان آماده برگزاری رویدادهای فرهنگی در پرتغال است

شهردار اصفهان در گفت و گوی ویدئویی با سفیر ایران در پرتغال از آمادگی اصفهان برای برگزاری رویدادهای فرهنگی این شهر در پرتغال خبر داد و گفت: این رویدادها می تواند پیش از پایان یافتن سال جاری برگزار شود.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علی قاسم زاده در گفتگوی ویدئویی با سفیر ایران در پرتغال اعلام کرد: آمادگی داریم با توجه به تجارب اصفهان با ۱۴ خواهرخوانده دیگر، برای ارتباط با پورتو به عنوان یکی دیگر از خواهرشهرهای اصفهان در راستای توسعه فرهنگ ارتباطات و دیپلماسی عمومی استفاده کنیم.   

وی با اشاره به پیشنهاد برگزاری رویدادهای فرهنگی اصفهان در پرتغال که از سوی سفیر ایران در پرتغال مطرح شد، گفت: می توان در اسفندماه این رویداد فرهنگی را برگزار کرد، شکل حداکثری این رویداد این است که گروه هنرمندان و برگزاری نمایشگاه ها در دستور کار باشد.       

شهردار اصفهان با بیان اینکه ارتباط خواهرخواندگی اصفهان با با برخی شهرهای خواهرخوانده به توسعه ارتباط با دانشگاه ها و نهادهای اقتصادی نیز کشیده شده است، تصریح کرد: تمایل داریم زمینه های ارتباط بین دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان با بخش دانشگاهی پورتو هم برقرار شود.    

وی با اشاره به اینکه توسعه گردشگری و رفت و آمد توریست هم در دستور کار اتاق بازرگانی اصفهان است، گفت: در سال های اخیر در بخش حوزه علمیه اصفهان و کلیسا هم روابطی بین اصفهان و آلمان شکل گرفت، از همین رو تمایل داریم بین بخش مذهبی هم روابطی شکل بگیرد تا از طریق بازدید، عالمان ما بیشتر با مسیرهای فرهنگی آشنا شوند.

* اصفهان در بستر روابط تاریخی ایران و پرتغال قرار دارد

در ادامه این گفت و گو، مرتضی دامن پاک جامی، سفیر ایران در پرتغال با تبریک روز اصفهان اظهار کرد: امیدواریم با همت دولتمردان، مشکلاتی که این روزها اصفهان درگیر آن است، برطرف شود.

وی با بیان اینکه اتفاقات خوبی در رابط ما با پرتغال شکل گرفته است، گفت: دیروز هیئتی عالی رتبه از وزارت خارجه به پرتغال سفر کردند و این بحث مطرح شد که هر دو طرف همکاری های رو به گسترشی را تجربه کنند.

سفیر ایران در پرتغال ادامه داد: حدود یک سال و نیم قبل پیوند اصفهان و پورتو آغاز شد؛ در رابطه با ارتباطات شهری بین ایران و پرتغال شهر پورتو طی برنامه یک ساله همکاری خود را با اصفهان برقرار کرد و تفاهم نامه خواهرخواندگی تهیه و حدود سه ماه قبل امضا شد.

وی افزود: از مواردی که در قرارداد خواهرخواندگی پیش بینی شده است حمایت شهرداری از انجمن های مردم نهاد است که ارتباطات مردمی – فرهنگی را گسترش دهند تا به تبادل اطلاعات از هر دو شهر منجر شود.

دامن پاک جامی تصریح کرد: شهردار پورتو فردی ایران دوست و اصفهان دوست است و خیلی سریع پیوند خواهرخواندگی اصفهان را اعلام کرد و آماده همکاری با این شهر است.

وی با بیان اینکه دلایل مختلفی برای این رابطه وجود دارد و باید با مبادلات گسترده شود، گفت: اصفهان در بستر روابط تاریخی ایران و پرتغال قرار دارد و در زمان صفویه که اصفهان پایتخت ایران بود، روابط ایران و پرتغال به خصوص در دوره شاه عباس اول که هیئت های تجاری، سیاسی و فرهنگی مبادله می شد، به واسطه حضور در خلیج فارس و هند گسترده بود.

* برگزاری هفته های فرهنگی یکی از نکات برجسته پیوندهای خواهرخواندگی است

سفیر ایران در پرتغال ادامه داد: اسناد و تصاویر بسیار زیادی از ارتباطات فرهنگی آن دوران وجود دارد، همچنین پورتو شهری تاریخی با آثار ثبت شده در یونسکو است و اصفهان هم از چنین موقعیتی برخوردار است و در سال های اخیر ارتباطات دیگر از جمله همکاری های دانشگاهی بین دو شهر برقرار شده است.

وی افزود: اتاق بازرگانی اصفهان اتاق معین روابط بخش خصوصی ایران و پرتغال از طرف ایران مشخص شده است که در تابستان گذشته، سه سمینار را با همکاری اتاق پرتغال در این راستا برگزار کرده ایم.

دامن پاک جامی با بیان اینکه به واسطه حضور موثر ورزشکاران به خصوص فوتبالیست های ایرانی در پرتغال، همکاری های باشگاهی بین اصفهان و پرتغال برقرار شده است و در حال تدوین سند همکاری های مشترک هستند، گفت: همچنین در نشست شهرداران اصفهان و پورتو برگزاری هفته های فرهنگی یکی از نکات مهم روابط می تواند باشد که برای برگزاری این رویدادها نیاز به حمایت جدی شهرداران دو شهر دارد.

وی افزود: نمایشگاه های عکس و اسناد تاریخی، جشنواره صنایع دستی، جشنواره غذا و گروه های موسیقی به خصوص در هفته فرهنگی اصفهان می تواند برای این شهر در پرتغال برگزار شود.

سفیر ایران در پرتغال ادامه داد: انجمن های مردم نهاد فعالیت ویژه ای دارند به طوریکه انجمن فرهنگی دو کلانشهر ایجاد شده است.

وی با اشاره به تاسیس انجمن فرهنگی ایران و پرتغال از سه سال قبل، خبر از تشکیل انجمن توسعه روابط ایران و پرتغال داد و گفت: استفاده از این انجمن ها برای برگزاری رویدادهای فرهنگی می تواند در دستور کار باشد.

دامن پاک جامی با ارائه پیشنهاد برگزاری رویدادهای فرهنگی اصفهان قبل از پایان سال جاری، اظهار کرد: بخش اصفهان این برنامه می تواند در پورتو برگزار شود.

*همکاری خواهرشهرها به روابط بین دو کشور کمک می کند

وی افزود: حضور شهردار اصفهان و تیم شهرداری در چنین برنامه ای مهم و یک برنامه ماندگار در روابط دو کشور خواهد بود، این رویداد به عنوان فراز مهم بین روابط دو کشور تلقی می شود چراکه همکاری های شهری به روابط دو کشور هم کمک می کند که به همین علت به جز اصفهان همکاری های مشترک بین شهرهای پرتغال با یزد و رشت برقرار شده است.

سفیر ایران در پرتغال تصریح کرد: سیاست وزارت امور خارجه تقویت روابط شهری است تا همه چیز در پایتخت متمرکز نباشد.

*نمایش اسناد تاریخی اصفهان و پرتغال در رویداد فرهنگی اصفهان

وی با بیان اینکه می توان در قالب رویدادهای مشترک نمایشگاه اسناد تاریخی، رونمایی از کتاب روابط ۵۰۰ ساله ایران و پرتغال و نمایشگاه عکس های تاریخی اصفهان را برگزار کرد، گفت: همچنین روابط دانشگاهی بین دانشگاه اصفهان و پورتو قرار است به خصوص قرار است در حوزه مطالعات تاریخی و تشکیل کرسی زبان این روابطه توسعه پیدا کند.

مرتضی دامن پاک جامی افزود: به زودی یک نشست وبیناری بین اتاق ملی پورتو، فدراسیون صنایع پرتغال و اتاق بازرگانی اصفهان برای احیای شوراهای مشترک تجاری برگزار می شود که قطعا اتاق اصفهان محوریت این شوراها خواهد بود.

وی از برگزاری کنفرانس مجازی گردشگری بین اصفهان و پرتغال با حضور نمایندگان مجلس ایران، فعالان گردشگری، نهادهای گردشگری و شرکت های خصوصی خبر داد و گفت: همچنین می توان در حوزه مذهبی همکاری های مشترک بین دو شهر شکل داد چراکه مردم پرتغال مذهبی بوده و رفتار محبت آمیز با مسلمانان دارند.    

کد محتوا ۴۱۶۷۰

برچسب ها