شهردار اصفهان: رویای ما تحقق شهر اسلامی است

با حضور استاندار اصفهان، امام جمعه اصفهان و نماینده محترم ولی فقیه در استان و جمعی از مدیران استانی، شهری، علما، فرماندهان انتظامی و نظامی، هنرمندان و اصحاب رسانه، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، رییس و اعضای شورای اسلامی شهر در دوره پنجم و ششم، شهردار سابق اصفهان، اسقف اعظم ارامنه اصفهان، حجت الاسلام سالک نماینده مردم در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی، در آیین تکریم و معارفه شهردار اصفهان از زحمات چهار ساله مدیریت شهری سابق تقدیر و کلید مدیریت شهرداری اصفهان به دست علی قاسم زاده، شهردار جدید اصفهان سپرده شد.

شهردار اصفهان: رویای ما تحقق شهر اسلامی است

با حضور استاندار اصفهان، امام جمعه اصفهان و نماینده محترم ولی فقیه در استان و جمعی از مدیران استانی، شهری، علما، فرماندهان انتظامی و نظامی، هنرمندان و اصحاب رسانه، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، رییس و اعضای شورای اسلامی شهر در دوره پنجم و ششم، شهردار سابق اصفهان، اسقف اعظم ارامنه اصفهان، حجت الاسلام سالک نماینده مردم در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی، در آیین تکریم و معارفه شهردار اصفهان از زحمات چهار ساله مدیریت شهری سابق تقدیر و کلید مدیریت شهرداری اصفهان به دست علی قاسم زاده، شهردار جدید اصفهان سپرده شد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، آیت‌اله سید یوسف طباطبایی ‌نژاد در مراسم تکریم و معارفه شهردار اصفهان با بیان اینکه خوشبختم که در جمع خدمتگزاران جامعه و شهر حضور پیدا کردم، اظهار کرد: باید هدف مدیریت شهری این باشد که رضایت خدا را جلب کند زیرا رضایت خدا در رضایت خلق خداست.

وی با بیان اینکه نباید درآمد شهر با سختی و عدم رضایت مردم کسب شود، تصریح کرد: یکی از راه های کسب درآمد برای شهرداری ها دادن مجوزهای خارج از ضابطه است که این موضوع می تواند شکل و نظم شهر را به هم بزند، پول درآوردن خیلی مشکل نیست بلکه باید پولی که به دست می آوریم خلاف مسیر و قانون نباشد و حد مشخص داشته باشد.   

امام جمعه اصفهان و نماینده ولی فقیه در استان اضافه کرد: در اصفهان در همه ادوار کارهای زیادی انجام شده و همه شهرداران برای این شهر به خوبی برای آن کار کرده اند؛ بسیاری از کارهایی که دکتر نوروزی، شهردار قبلی اصفهان انجام داد در ادامه زحمات شهرداران سابق اصفهان بود.

A12I8698_0.jpeg

*شهردار اصفهان از دخالت دادن نظرات سیاسی در انتخاب مدیران پرهیز کند

وی گفت: از دکتر نوروزی شهردار سابق اصفهان نیز که انصافا کار کردند و تذکرات ما را هم عمل می کردند همچنین از همه شهرداران مناطق و کارگران تشکر می کنم.

آیت‌اله طباطبایی ‌نژاد ادامه داد: بسیاری از کارها مانند سالن اجلاس و سالن گلستان شهدا را فکر نمی‌ کردیم که انجام شود، اما با زحمت بسیار به مراحل خوبی رسید و امیدوارم شهردار بعدی نیز اینها را دنبال کند.

وی با بیان اینکه با وجود کارهای زیادی که انجام شده کارهای بسیاری باقی مانده است، افزود: به ویژه در منطقه ۳ که از شهردار خوبی نیز برخوردار است باید کارهای زیادی انجام شود، منطقه ای که ماکت شهر است اما پشت این ماکت کوچه های مخروبه ای است که باید بازسازی و نوسازی شود.

امام جمعه اصفهان تاکید کرد: در بحران بی ‌آبی لازم است از چمن ‌های مصنوعی استفاده شود تا شهر سرسبزی خود را حفظ کند و فضاسازی شهر در ایام جشن و عزا دنبال شود. از سوی دیگر لازم است جهت معنوی شهر در نظر گرفته شود که یکی از کارهای زمین‌ مانده در این خصوص پخش اذان در نقاط مختلف اصفهان است که باید در دوره ششم انجام شود.

وی اضافه کرد: لازم است پارک های مخصوصی برای افراد دارای معلولیت به ویژه افراد دچار «ام اس» احداث شود، زمینی هم در نظر گرفته شده بود و باید هر چه سریعتر احداث شود تا این افراد هم پارک مخصوص به خود را داشته باشند.  

آیت‌اله طباطبایی ‌نژاد ضمن تبریک به شهردار جدید اصفهان، افزود: امیدوارم دکتر قاسم زاده نیز بتواند به بهترین وجه امور شهر را ادامه دهند و از دخالت دادن نظرات سیاسی در انتخاب مدیران پرهیز کنند، این موضوع کشور ما را عقب انداخته است.

وی تاکید کرد: باید خدمتگزاران خوبی برای مردم بوده و بتوانیم رضایت آنها را حاصل کنیم، زیرا اگر مردم نباشند حکومتی در کار نیست، بنابراین باید مراقب مردم بوده و زبان افراد مختلف باشیم، دست آنها را بگیریم و کاری کنیم تا از ما رضایت کامل داشته باشند.

A12I8469.jpeg

*یار و یاور شهر باشیم

در ادامه مراسم، علیرضا نصراصفهانی رییس سابق شورا اظهار کرد: تلاش تمام مجموعه مدیریت شهری در دوره پنجم این بود تا به بهترین نحو ممکن ماموریت خود را انجام داده و شهر را با یک ارزش افزوده تحویل بدهند.

وی تصریح کرد: در سه دوره شورای اسلامی شهر حضور داشتم و با اطمینان می گویم در هیچ دوره ای کسی کوتاهی نکرد چراکه شهر اصفهان یک شهر گرانقدر و گران سنگ است که همه باید آن را مدیریت و مسائل آن را به خوبی پیش ببریم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره پنجم ادامه داد: از همه همکاران خود که به جد و با تلاش شبانه روزی برای این شهر کار و تلاش کردند تقدیر و تشکر می کنم. همچنین از شهردار، معاونین، کارگران و کارمندان شهرداری و همه کسانی که زحمت کشیدند و ایفای نقش کردند سپاسگزارم.    

وی ضمن تبریک به اعضای دوره ششم شورای اسلامی شهر و شهردار اصفهان، افزود: برای همه این عزیزان آرزوی توفیق و سربلندی دارم. امیدوارم شهردار محترم آقای قاسم زاده نیز همچون آقای نوروزی و شهرداران قبلی موفق باشند. امروز همه ماموریت داریم در هر جایی از شهر که زندگی می کنیم یار و یاور شهر باشیم و اگر می خواهیم شهر سربلند و مسیر توسعه و رشد را طی کند باید همه با هم هم داستان باشیم.   

نصراصفهانی با بیان اینکه اگر همه دلسوز این شهر هستیم باید از توان همه کسانی که دلسوز این شهر هستند کمک بگیریم، گفت: همه مدیران گذشته به فکر شهر بوده و با هر نگاه و هر جنسیتی تلاش داشتند مسائل را پیش ببرند و امروز نتیجه کار خود را گرفتند.  

*تجارب را به شورای جدید انتقال دادیم

وی اضافه کرد: در مسیری که طی کردیم با موانعی مواجه بودیم در این دوره هم مدیران شهری حتما با مشکلاتی مواجه می شوند که لازمه مقابله با آن وحدت و همدلی است.

رئیس سابق شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: تلاش کردیم تا با انتقال تجربیات و جلسات مشترک با اعضای دوره جدید مدیریت شهری، داشته های خود را در اختیار این دوره قرار دهیم. از این پس هم در خدمت این دوره مدیریت شهری هستیم زیرا همچنان می خواهیم شهر ما توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه مسائل شهر را همچنان دنبال می کنیم، افزود: لازم است مباحث برنامه اصفهان ۱۴۰۵ پیگیری شود. در پایان این دوره فرصت خوبی برای مقایسه دوره ششم با دوره پنجم وجود دارد اما امکان مقایسه در دوره شورای پنجم با دوره های قبلی نبود زیرا یک دوره ۴ ساله با یک دوره ۱۴ ساله باید مقایسه می شد اما هم اکنون به دلیل وجود زمان مشابه امکان این مقایسه وجود دارد و ما هم رصد و دقت می کنیم و حتما به عنوان دیده بانانی منصف و به دور از هر گونه حاشیه سازی تلاش می کنیم نکاتی که لازم است را در اختیار این دوره مدیریت شهری قرار دهیم.

نصراصفهانی گفت: مردم به بزرگان خود چشم دوخته اند و این ما هستیم که باید برای مردم الگو و اسوه باشیم و این الگو بودن ما چیزی نیست جز وحدت و دوستی که باید بین ما باشد.

A12I9052.JPG

*تدبیر مدیریت شهری برای تهاتر بدهی و مطالبات شهرداری با دستگاه های دولتی

در ادامه، قدرت اله نوروزی شهردار سابق اصفهان با اشاره به اینکه در بدو مدیریت شهری نکات و شعارهایی را بیان و تا آخرین روز تلاش کردیم رویاها را تحقق بخشیم، اظهار کرد: وقتی به چهار سال گذشته برمی گردیم، می بینیم کارهایی که انجام شده با حرف های ما که در ابتدای کار به مردم اعلام کردیم در تعارض نبوده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ بودجه ای که ما تحویل گرفتیم، ۲۷۵۰ میلیارد تومان بود، در مهرماه همان سال ۳۳ درصد از بودجه تحقق یافته بود و تا پایان سال دو هزار میلیارد تومان از بودجه یعنی ۷۰ درصد آن محقق شد.

شهردار سابق اصفهان با بیان اینکه بدهی سال ۹۶ حدود ۸۰ میلیارد تومان بود، اظهار کرد: همچنین در سال ۹۹ بودجه شش هزار میلیارد تومانی شهرداری به صورت ۱۰۰ درصدی محقق شد.

وی ادامه داد: از سال ۹۷ به بعد تدوین بودجه روند صعودی به خود گرفت به طوریکه در سال ۱۴۰۰ بودجه را به ۱۰ هزار میلیارد تومان رساندیم.

نوروزی گفت: اگر می خواستیم مانند سال ۹۶ عمل کنیم اکنون باید شهرداری ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی داشته باشد چراکه در سال ۹۶ تا مهرماه فقط ۳۳ درصد از بودجه محقق شده بود اما بودجه امسال تاکنون ۴۵ درصد محقق شده است که با همین سیر، تا پایان سال ۱۰۰ درصد بودجه محقق می شود.  

وی افزود: براساس آخرین گزارش مدیرکل مالی و ذی حساب شهرداری، بعد از چهار سال مجموع بدهی شهرداری اصفهان ۲۱۰۰ میلیارد تومان است که ۲۰ درصد از بودجه ای که باید محقق شود را شامل می شود.  

شهردار سابق اصفهان با اشاره به اینکه در چهار سال گذشته هیچ دوشنبه ای نبوده است که من در اصفهان باشم و همه این روزها و هفته ها را به تهران برای مذاکره و گفت و گو با رییس جمهور، وزرا، روسای بانک مرکزی و … سفر کرده ام، اظهار کرد: ماحصل این سفرها دریافت سه هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت، بهره برداری مترو بعد از ۱۷ سال و افزایش مسافران مترو از ۱۶ هزار نفر به ۱۲۰ هزار نفر در روز پیش از کرونا و کاهش سرفاصله قطارها از ۴۰ دقیقه به ۱۱ دقیقه بوده است.  

وی بیان کرد: با سفرهایی که به تهران داشتیم توانستیم ساز و کار پرداخت بدهی شهرداری به دولت و وصول طلب های شهرداری از دستگاه های مختلف مانند دادگستری، نیروی انتظامی، سپاه و آموزش و پرورش را پیدا کرده و ۱۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات شهرداری را وصول کنیم.

نوروزی به بازسازی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس، دریافت وام برای نوسازی تاکسی ها و تبدیل موتورهای بنزینی به برقی به عنوان دستاوردهای چهار ساله اشاره و اظهار کرد: اکنون بعد از چهار سال بسیاری از سازمان های شهرداری مانند سازمان عمران، نه تنها در آستانه ورشکستگی نیست بلکه سودآوری بسیار بالایی هم دارد و دیگر شاهد به عقب افتادن حقوق ها و اعتصاب نیروهای آنها نیستیم.  

وی ادامه داد: سالن اجلاس سران از گِل درآمد و اکنون افتخار کشور شده است؛ همچنین احداث پل های شهید سلیمانی و کلنگ زنی بخش غربی رینگ چهارم، تکمیل بخش زیادی از بخش شرقی رینگ از دیگر دستاوردهای شهرداری در ۴ سال اخیر است.

شهردار سابق اصفهان با تاکید بر اینکه زمینه کار در شهرداری آماده است و به تیم جدید خوش آمد می گویم، اظهار کرد: ما آماده کمک به حیات موجود زنده یعنی شهر هستیم و حاضریم تجارب خود را تقدیم شما کنیم تا شهر جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

3K2A8457.JPG

A12I8724.jpeg

* زیرساخت های مطلوبی برای تامین درآمدهای شهرداری ها فراهم است

همچنین در این جلسه، عباس رضایی، استاندار اصفهان با اشاره به اینکه برای کاهش نارضایتی مردم از دستگاه هایی مانند شهرداری باید به سوی الکترونیکی کردن خدمات پیش برویم، گفت: این راه را کشورهای مختلف دنیا هم رفته اند و ما هم باید این تکلیف را طبق قانون اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: درخواست می کنم شورای ششم این کار را که در دوره قبل آغاز شده است تکمیل کنند و به پایان برسانند.  

استاندار اصفهان افزود: چند سالی است که با سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده، به درآمدهای شهرداری اضافه شده است و بسیاری از مشکلات با این راه حل مرتفع شده اما اشکال این قانون که باید از سوی مجلس برطرف شود، در اختصاص سهم کمتر به مناطق محروم اما با جمعیت اندک است.

وی گفت: زیرساخت های مطلوبی برای تامین درآمدهای شهرداری ها فراهم است که با فاصله گرفتن از حاشیه ها و توجه به گمشده اصفهان می توان آن را محقق و به خوبی خدمت کرد. گمشده اصفهان این روزها وفاق، همدلی و انسجام است.

A12I8746.jpeg

* درآمدزایی برای شهرداری را با رضایت مردم دنبال می کنیم

در ادامه، محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در شروع دوره ششم شوراها، بخش نامه ای از سوی وزارت کشور برای نحوه برگزاری مراسم تودیع و معارفه شهرداران ابلاغ کرد که براساس آن باید مراسم به صورت حداقلی و در فضای باز برگزار می شد به همین خاطر محل مراسم امروز در مسجد امام انتخاب شد.

وی ادامه داد: بسیاری از طرح های عمرانی مانند مترو و حلقه حفاظتی باید ادامه یابد و تکمیل شود اما هدف شورای ششم این نبوده که فقط به جای دیگران بنشیند، بلکه هدف این است که مخلصانه در خدمت مردم باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه در درآمدزایی برای شهرداری رضایت مردم مدنظر است، اظهار کرد: انتخاب شهرداری فرهنگی و فرهیخته پیامی به تقویت زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی شهر اصفهان است.

وی بیان کرد: امیدواریم با مجموعه اقدامات چهار سال آینده بتوانیم در پیشگاه خداوند انجام وظیفه کنیم و رضایت مردم را به دست بیاوریم تا کارنامه ای شفاف و روشن از عملکرد نیروهای انقلابی در شهرداری باقی بماند.

نورصالحی تاکید کرد: فسادستیزی و پیشرفت اجتماعی، معنوی و عمرانی مدنظر شورای شهر است.

A12I8806.JPG

* رویای ما برای اصفهان «شهر اسلامی» است

در ادامه علی قاسم زاده، شهردار اصفهان با اشاره به اینکه دغدغه مشترک همه ما که اینجا آمده و در کنار هم جمع شده ایم عمران و آبادانی شهر اصفهان است، اظهار کرد: با توجه به اینکه همه ما روی این خاک و زیر آسمان این شهر زندگی می کنیم، نگرانی های مشترکی برای این شهر که دارای هویت و شخصیت است، داریم.

وی ادامه داد: شهر باید به عنوان امانت بدون اسائه ادب به دوره های بعد تحویل شود.  

شهردار اصفهان افزود: هرکس برای خود رویاهایی دارد و رویای ما برای اصفهان، تحقق «شهر اسلامی» است. هرچند تعابیر متعددی از این عبارت می شود و برخی آن را متوقف در علائم و نشانه ها می دانند اما باید گفت شهر اسلامی فقط در نشانه ها و علائم نیست.   

وی ادامه داد: این موارد به جلد و پوسته شهر اختصاص دارد؛ اما هر شهر روح و روانی دارد و روح شهر اسلامی تجلی اسماء الحسنی در دل شهر است.

وی با بیان اینکه به میزان شدت ظهور اسماء الحسنی شهر می تواند نسبت به اسلامیت خود ادعا کند، گفت: اگر خداوند عادل و عالم است باید در شهر اسلامی عدالت موج بزند و علما تکریم شوند.

قاسم زاده بیان کرد: شهر اسلامی باید تمیزترین شهر باشد و یک شهر صرفا به تعظیم شعائر و حفظ نشانه ها یک شهر اسلامی نیست اگرچه شعائر و نشانه ها هم اهمیت دارند.

وی با بیان اینکه نمی توان ادعا کرد شهر اسلامی هستیم اما بی اخلاقی و بی عدالتی بین ما موج بزند و امیدوارم در این مسیر به ظهور اسلامیت شهر کمک کنیم، گفت: نظام خلقت احسن است و انسان احسن المخلوقین است و انتظار خداوند احسن العمل از ماست.

شهردار اصفهان بیان کرد: در طول مدیریت شهری اصفهان زحمات زیادی کشیده شده و هر کس در این سال ها تلاش کرده حال شهر را بهتر کند. قصد همه شهرداران اصفهان از آقایان سقائیان نژاد، جمالی نژاد و نوروزی خدمت بیشتر به شهر بوده است و انتظار ما این است به سمت تحول و احسن الاحوال و تحقق شعار این دوره مبنی بر «زندگی خوب» حرکت کنیم.

*حرکت به سمت درآمدهای پاک  

وی با اشاره به اینکه رزق حلال روح شهر را جلا می بخشد و باید به سمت درآمدهای پاک برویم، اظهار کرد: صرف دارا بودن، به زندگی کیفیت نمی بخشد. امسال شهرداری بودجه خوبی دارد اما بخشی از بودجه ریشه در قرض، وام و درآمدهایی دارد که موجب نارضایتی مردم است و مدیریت شهر به علت رویه هایی که از قبل شکل گرفته است، مجبور به تحمل این روند است اما باید راهی پیدا کنیم.

قاسم زاده بیان کرد: باید همه کمک کنیم تا درآمدهای پاک به شهرداری وارد و شهر با مشارکت مردم اداره شود؛ از همه نخبگان، فرهنگیان، هنرمندان و فعالان بخش خصوصی دعوت می کنم در آبادانی شهر به ما کمک کنند.

وی با بیان اینکه نباید فقط به عمران و آبادانی محورهای اصلی شهر اکتفا کنیم و باید به دل محلات برویم، گفت: می توان با کمک مردم مسئله شناسی کرده و راه حل هایی را پیدا کنیم.

شهردار اصفهان افزود: به عنوان شهردار اصفهان احساس می کنم که حرکت ما روی خط بهشت و جهنم و پل صراط است و از خدا کمک می طلبم که از این مسیر به بهشت برویم و رضایت خداوند و مردم را بیش از پیش جلب کنیم.

در این مراسم با حضور جمعی از مدیران استانی، شهری، فرماندهان انتظامی و نظامی، علما، از زحمات چهار ساله قدرت اله نوروزی شهردار سابق اصفهان و اعضای شورای پنجم شهر تقدیر شد و کلید نمادین سکانداری شهر اصفهان از دست شهردار سابق اصفهان به علی قاسم زاده شهردار اصفهان تقدیم و تحویل شد.

کد محتوا ۳۸۶۴۳

برچسب ها