شهردار تهران: منابع دولتی مشکلات کلانشهرها را حل نمی‌کند

شهردار تهران گفت: با منابع دولتی نمی‌شود مشکلات کلانشهرها را حل کرد و باید به سمت ایجاد درآمدهای پایدار شهری رفت. علیرضا زاکانی پیش از ظهر پنج‌شنبه در همایش ملی روز حمل و نقل که در تالار شهر مشهد مقدس برگزار شد، با بیان این‌که برای توسعه خطوط ریلی در کلانشهرهای کشور، هیچ راهی جز […]

شهردار تهران گفت: با منابع دولتی نمی‌شود مشکلات کلانشهرها را حل کرد و باید به سمت ایجاد درآمدهای پایدار شهری رفت.

علیرضا زاکانی پیش از ظهر پنج‌شنبه در همایش ملی روز حمل و نقل که در تالار شهر مشهد مقدس برگزار شد، با بیان این‌که برای توسعه خطوط ریلی در کلانشهرهای کشور، هیچ راهی جز همکاری و همراهی تمام کلانشهرها با یکدیگر وجود ندارد، اظهار کرد: با منابع دولتی نمی‌شود مشکلات شهرها را برطرف کرد.

وی با اشاره به این‌که شهردارها باید با مولدسازی و درآمدزایی، توسعه زیرساخت‌ها را پیش ببرند، ادامه داد: شهرداری‌ها باید نسبت به ایجاد درآمدهای پایدار برای خود تلاش کنند اما در این بین نباید از وظیفه دولت در تأمین سهم خود در پروژه‌های ریلی غافل شد.

شهردار تهران به ناکافی بودن میزان پرداخت سهم دولت از توسعه مترویی شهر تهران اشاره کرد و گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های مترو در سطح شهر تهران ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که با بودجه تخصیص داده شده دولت به شهرداری تهران در سال گذشته، توانایی ساخت ۵۸ متر مترو را داشتیم.

وی با بیان این‌که در شهرداری تهران به‌دنبال راهی برای تأمین منابع مالی بدون کمک دولت هستیم تا پروژه‌های مترویی خود را در سال ۱۴۰۸ تکمیل کنیم، ابراز کرد: امروز در تهران ۶۴ درصد حمل و نقل با خودروی شخصی انجام می‌شود که در سند جامع حمل و نقل شهر تهران، ۱۱ هزار اتوبوس پیش‌بینی شده است که از این تعداد، هفت هزار اتوبوس موجود و از این تعداد تنها دو هزار و ۵۵۰ اتوبوس مشغول فعالیت و خدمت‌رسانی هستند.

زاکانی، ریشه‌یابی، شناخت و حل مشکلات در سطح جامعه را اولین گام در امیدآفرینی در جامعه دانست و یادآور شد: معلمی که خانه ندارد، قطعأ در هنگام آموزش بخشی از کارآمدی خود را از دست می‌دهد زیرا بخشی از ذهنش درگیر مشکلات خارج از فضای آموزشی است.

منبع خبر