«شهر من» با دوچرخه‌های اشتراکی، حمل‌ونقل پاک و هوشمند را ترویج می‌کند

شهرداران آنلاین/به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمدجواد رجائیان با اعلام این خبر اظهار کرد: خدمات جدید اپلیکیشن شهروندی «شهر من»، استفاده از حمل و نقل پاک درون‌شهری را تسهیل کرده است که استقبال شهروندان از دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد مؤید این امر بوده و تنها حدود دو ماه پس از آغاز استفاده عمومی […]

شهرداران آنلاین/به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمدجواد رجائیان با اعلام این خبر اظهار کرد: خدمات جدید اپلیکیشن شهروندی «شهر من»، استفاده از حمل و نقل پاک درون‌شهری را تسهیل کرده است که استقبال شهروندان از دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد مؤید این امر بوده و تنها حدود دو ماه پس از آغاز استفاده عمومی این سامانه در مشهد، شاهد آن هستیم که بیش از ۹ هزار کاربر دارد و اکنون به طور متوسط روزانه بیش از دو هزار و ۵۰۰ سفر نیم‌ساعته از این طریق انجام می‌شود.

وی با اشاره به خدمات متنوع اپلیکیشن شهروندی «شهر من» افزود: افزون بر سامانه دوچرخه‌های اشتراکی، خرید آسان بلیت اتوبوس و مترو، پرداخت کرایه تاکسی و سرویس خوداظهاری پارک حاشیه‌ای از جمله امکانات پیش‌بینی شده در این نرم‌افزار موبایلی در حوزه حمل و نقل شهری است که کار شهروندان را برای تردد در سطح شهر آسان‌تر می‌کند.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد با تأکید بر استقبال امیدوارکننده شهروندان از دوچرخه‌های اشتراکی بایدو بیان کرد: این سامانه به همت معاونت حمل و نقل و شرکت تات پس از طی دوره آزمایشی در زمستان گذشته، از فروردین‌ماه سال جاری در اختیار عموم شهروندان مشهد قرار گرفت که استقبال از آن فراتر از انتظار بوده است. در مدت دو ماه از آغاز به کار این سامانه، با استفاده از اپلیکیشن «شهر من» بیش از ۴۵ هزار سفر با این دوچرخه‌ها انجام شده و این روند رو به افزایش است.

رجائیان مشکل آلودگی هوا و ترافیک را از چالش‌های عموم کلان‌شهرهای جهان برشمرد و خاطرنشان کرد: توسعه زیرساخت‌ها و هوشمندسازی فرایندها برای گرایش بیشتر به حمل و نقل عمومی و پاک و کاهش تردد خودروهای شخصی، رویکرد مشترک شهرهای بزرگ برای غلبه بر این مسئله است که تجربیات جهانی آن را تأیید می‌کند.

وی اضافه کرد: در دوران پاندمی کرونا، گرایش به این وسیله حمل و نقل پاک، به دلیل اثرات مثبت روحی و جسمی آن و نیز حفظ فاصله اجتماعی، شتاب بیشتری یافت. اکنون در شهر مشهد نیز عموم افراد می‌توانند با نصب اپلیکیشن «شهر من»، علاوه بر استفاده از سایر خدمات این نرم‌افزار موبایلی در حوزه حمل و نقل شهری، از قسمت دوچرخه اشتراکی، نسبت به درخواست عضویت در سامانه مربوطه اقدام کنند.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد تصریح کرد: روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر متقاضی جدید، درخواست خود را از طریق اپلیکیشن «شهر من» برای استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی ثبت می‌کنند که پس از طی مراحل لازم و تأیید نهایی، می‌توانند از این سیستم استفاده کنند.

رجائیان گفت: با توجه به حجم بالای درخواست‌ها و تماس‌های مردمی در خصوص شرایط ثبت نام و استفاده از این سامانه، فاصله‌ای چند روزه از زمان ثبت نام تا تأیید و امکان استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی وجود دارد.

وی همچنین در خصوص هزینه استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی بایدو ادامه داد: تلاش شده که بار مالی استفاده از این سامانه به حداقل ممکن برسد تا برای شهروندان مقرون به صرفه باشد. لذا مطابق مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد، هزینه استفاده از این دوچرخه‌ها هزار تومان به ازای هر نیم‌ساعت است و استفاده از آن در نخستین نیم‌ساعت پس از ثبت نام، رایگان خواهد بود.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: جهت تحقق شعار «مشهد؛ شهر هوشمند» به توسعه سیستم‌های الکترونیک و دیجیتال بسنده نکرده‌ایم؛ بلکه با در نظر داشتن ابعادی از شهر هوشمند همچون محیط زیست شهری و حمل و نقل تلاش داشته‌ایم تا در مسیر گسترش زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم در این خصوص نیز گام‌هایی برداریم. گرایش به استفاده از دوچرخه، افزون بر الگویی در شهرهای هوشمند جهان، به عنوان امری که در فرهنگ و جامعه ما سبقه‌ای قابل توجه دارد، مورد توجه مدیریت شهری مشهد قرار گرفته است و با توجه به استقبال شهروندان از سیستم دوچرخه‌های اشتراکی ، پیش‌بینی می‌شود تعداد ایستگاه‌ها و دوچرخه‌های مورد استفاده در این سیستم، در آینده نزدیک افزایش یابد.