شورای پنجم تا آخرین روز کاری خود حق مصوبه گذاری و فعالیت دارد

شهرداران آنلاین/به گزارش خبرنگار مهر، سید ابراهیم امینی در جلسه علنی شورای شهر در سخنان ابتدایی خود، با اشاره به برخی حواشی در خصوص شورا و مدیریت شهری تهران گفت: انتخابات شورای شهر و روستا برای یک دوره چهارساله برگزار می‌شود که اعضای فعلی نیز چهارسال پیش در یک انتخابات پرشور با حضور حداکثری و با آرای میلیونی […]

شهرداران آنلاین/به گزارش خبرنگار مهر، سید ابراهیم امینی در جلسه علنی شورای شهر در سخنان ابتدایی خود، با اشاره به برخی حواشی در خصوص شورا و مدیریت شهری تهران گفت: انتخابات شورای شهر و روستا برای یک دوره چهارساله برگزار می‌شود که اعضای فعلی نیز چهارسال پیش در یک انتخابات پرشور با حضور حداکثری و با آرای میلیونی از طرف شهروندان به‌عنون عضو شورای شهر تهران انتخاب شدند. اگرچه ما در شهریورماه سال ۱۳۹۶ دوره خود را آغاز کردیم، مقرر شده شده که در ۱۳ مردادماه، یعنی چند هفته زودتر از دوره چهار ساله این دوره را به پایان برسانیم.

امینی خاطرنشان ساخت: مسئولیتی که شهروندان بر دوش ما گذاشته‌اند، برای دوره‌ای ۴ ساله است و مسئولیت ما نیز توأم با برخی اختیارات و تکالیف است که تا آخرین لحظه اتمام دوره باید تداوم داشته باشد. مسئولیت منتخبان جدید برای اداره شهر تهران نیز از روز ۱۴ مردادماه آغاز می‌شود. متأسفانه از جمله مشکلات کشورهای جهان سوم این است که مدت قابل توجهی به دلیل فعالیت‌های انتخاباتی امور متوقف می‌شود، پس از برگزاری انتخابات نیز پیش از اینکه منتخبین بر سرکار بیایند تصور می‌کنند اختیارات مسئولین فعلی پایان پذیرفته و منتخبان نیز تا زمان استقرار و آغاز فعالیت مدتی طول می‌کشد و برای مدت قابل توجهی، اداره شهر و کشور معطل می‌ماند. احساس می‌شود که در حال حاضر نیز چنین طرز تلقی وجود دارد، در حالی که مسئولیت توأم با اختیارات و تکالیف است و این دو باید تا لحظه آخر باید تداوم داشته باشد.

آنچه باید مبنای قضات قرار گیرد، عملکرد دوره چهارساله در حوزه‌های مختلف است و اینکه ما چه چیزی را تحویل گرفتیم و چه چیزی را تحویل می‌دهیم. به‌عنوان مثال در بحث منابع انسانی ما در آغاز کار با ۶۹ هزار پرسنل در بدنه شهرداری مواجه بودیم که در عرض چهار سال بدون اخراج حتی ۱ نفر این تعداد را به ۵۹ هزار نفر رساندیم. انجام چنین کاری و چابک سازی بدنه فربه شهرداری تهران بدون ایجاد اخلال در امور، امری بی‌سابقه و بی‌نظیر است.

امینی افزود: اینکه تبدیل وضعیت یک نفر دست به دست شده گویی کسی مرتکب جرمی است، در حالی که شورا و مدیریت شهری تا لحظه آخر دارای مسئولیت و اختیارات کامل هستند. کما اینکه با تلاش‌هایی که در حوزه تأمین منابع انسانی شد، مجوز برای تبدیل وضعیت ۲۱۰۰ نفر از سازمان اداری و استخدامی کشور گرفته شده است و این به نفع پرسنل شهرداری است که با ثباتی در وضعیت کاری خود مواجه شوند. اینکه با سیاسی‌کاری بخواهیم مدیران فعلی از اختیارات قانونی خود استفاده نکنند تا اینکه مدیران جدید بیایند و از این اختیارات استفاده کنند فاقد توجیه منطقی، قانونی و عقلی است و به صرفه و صلاح پرسنل خدوم شهرداری تهران نیز نیست.

نایب رئیس شورا ادامه داد: در حوزه اداره شهر ما توانستیم ۴۲ درصد از هزینه‌های شهر را کاهش دهیم و اداره شهر با انضباط مالی به‌کار گرفته شده با ۴۲ درصد صرفه‌جویی شهر را اداره کرده‌ایم که این نیز امری بی‌سابقه است. همچنین راه‌اندازی سامانه شفافیت در این دوره امری بی‌سابقه است و اینکه برخی موارد و اسناد موردی را بدون توجه به جزئیات بررسی منتشر و فضاسازی ایجاد کنند، خلاف انصاف است که شورا و مدیریت شهری که توانسته ۴۲ درصد صرفه‌جویی در اداره امور شهر نموده، متهم به ریخت و پاش گردد. این رویه در حوزه‌های دیگری نظیر حمل و نقل، محیط و زیست، فرهنگی و پسماند نیز موجود است. همچنین گزارش تطبیقی بی‌بی‌سی از مقایسه وضعیت بهشت زهرای تهران با آرامستان‌های ایالات متحده و دیگر کشورها در دوران کرونا اذعان نموده بود که بهشت زهرای تهران توانسته با رعایت مسائل بهداشتی و شرعی وظایف خود را به درستی ایفا نماید.

امینی با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان بهشت زهرا افزود: علی‌رغم اینکه پرسنل بهشت زهرا با اجساد بیماران کرونایی سروکار دارند و حتی مراجعین نیز عموماً از نزدیکان متوفیان است، اما حتی یک نفر از پرسنل سازمان بهشت زهرا بر اثر کرونا فوت نکرده‌اند. اینها افتخاری است که در کارنامه شورا و مدیریت شهری پنجم وجود دارد و ما استدعا می‌کنیم که حداقل دوستان منتخب شورای ششم که دارای تجربه در شورای شهر هستند دیگر منتخبان را توجیه و به ایشان گوشزد کنند که مسئولیت ایشان از ۱۴ مرداد آغاز خواهد شد و انتخاب آنها به این معنا که شورای پنجم دیگر حق مصوبه گذاری و انجام وظایف خود را نداشته باشد و وظیفه مدیریت شهری منحصر به دفن اموات و دفع پسماند گردد و دیگر وظایف و اختیارات خود را رها سازد هیچ‌گونه توجیه قانونی، عقلانی و منطقی ندارد.

امینی ادامه داد: رئیس شورای شهر طی نامه‌ای اعلام آمادگی کرده تا جلسات مشترکی جهت در اختیار گذاشتن تجارت دوره فعلی به منتخبان جدید برگزار شود. همچنین اعضای فعلی اعلام آمادگی می‌کنند برای صرفه و صلاح شهر به‌صورت مجانی به منتخبین شورای ششم مشاوره بدهیم تا شهر ما بهتر اداره شود، اما از دوستان نیز می‌خواهیم شتابی برای آغاز کار نداشته باشند و منتظر آغاز دوره خود بمانند و برای این عزیزان آرزوی موفقیت داریم.